David Esrig: „Un spectacol îmbrătrânește mai repede decât un om“
https://www.ziarulmetropolis.ro/david-esrig-un-spectacol-imbratraneste-mai-repede-decat-un-om/

Luni, 5 ianuarie, la aniversarea a 54 de ani de la înfiinţarea Teatrului de Comedie, a avut loc o dezbatere moderată de Cristina Modreanu şi de Cătălin Șrefănescu, la care au luat cuvântul regizorii David Esrig şi Lucian Giurchescu, actorii Marin Moraru şi Sanda Toma, Radu Beligan, întemeietorul Teatrului de Comedie şi actualul director al teatrului, George Mihăiţă.

Un articol de Judy Florescu|7 ianuarie 2015

Printre subiectele dezbaterii s-au numărat spectacolele  „Umbra” de Evgheni Svarț  și „Rinocerii” de Eugen Ionesco , dar s-a vorbit şi despre atmosfera de lucru de la Teatrul de Comedie, în perioada anilor `60.

Iată câteva declaraţii de la dezbatere:

David Esrig:  „Atmosfera de teatru este o atmosferă tânără. E și frumos când vedem oameni în vârstă care mai sunt încă tineri. Teatrul de Comedie înființat de Radu Beligan a fost un teatru  cu tineri. Dintr-odată a venit un vânt nou care a deschis și noi posibilități. A fost un spirit nou. Spectacolele noastre se continuau fie la Caru cu bere, fie la Cireșica, pentru că discutam spectacolele câte 2-3 ceasuri. Făceam un lucru foarte util cu aceste discuții, pentru că la Teatrul de Comedie se jucau spectacole ani întregi. Problema mare a unui spectacol e că îmbătrânește mai repede decât un om, de aceea în discuțiile noastre era mereu preocuparea referitoare la ceea ce are de spus spectacolul.”

Copyright Simion Buia.www.simionbuia.ro.tel-0763654920-8602

Marin Moraru: „La Teatrul de Comedie era o familie. Actorii mai bătrâni erau părinții noștri, iar o dată intrat în teatru, veneai acasă. S-au petrecut multe ore aici. Am stat mai mult în teatru decât acasă. O viață plăcută, muncită, și cu drag. Am simțit îngrozitor vremurile comunismului. În primul rând ajunsese să vină echipa ideologică la masă, ca să vadă cum se resfrânge verbul a citi în aer, până când nu am mai îndurat și am țipat la ei. Apoi am fost admonestat. Să vezi o echipă cum scârțâie pe hârtie tot timpul în timp ce tu citești la masă piesa este oribil. Erai monitorizat din cap până în picioare tot timpul. Nu e plăcut să creezi în asemenea condiții.”

Lucian Giurchescu: „Spectatorul Teatrului de Comedie nu venea să vadă în fiecare seară același lucru. O premieră la care minim 10% nu sunt contra spectacolului, aceea nu e un succes. Acesta este un mare adevăr. Chiar dacă doar îi supărăm pe unii, înseamnă că am făcut un lucru bun. Dacă împăcăm pe toată lumea, aceea nu mai e artă.”

Sanda Toma: „Nu regret deloc că am încheiat cariera odată cu ultimul spectacol din iunie 2014, Egoistul. După părerea mea, dacă nu rămâneam fără regizori ș dacă teatrul mai spunea ceva, aș fi suferit, aș fi vrut să joc, să mor pe scenă. Așa, nu-mi pare rău.”

Radu Beligan: „Am învățat astăzi foarte multe lucruri despre teatru. A fost un mare noroc. Îmi place să-i ascult mai ales pe tineri. E atât de frumos. Închid ochii și deodată în fața mea apar niște actori strălucitori. Avem mulți și trebuie să avem grijă de ei, să-i iubim, să-i ajutăm.”

George Mihăiță: „Este o seară magică și dumneavoastră faceți parte din această seară“.

Foto & Video: Simion Buia

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.