De văzut la MNAC: „Liliana Mercioiu Popa. Moduri de a construi”
https://www.ziarulmetropolis.ro/de-vazut-la-mnac-liliana-mercioiu-popa-moduri-de-a-construi/

Până pe 29 martie 2020, Muzeul Naţional de Artă Contemporană (Str. Izvor 2-4, Palatul Parlamentului, Aripa E4) prezintă expoziţia „Liliana Mercioiu Popa. Moduri de a construi”.

Un articol de Liliana Matei|29 februarie 2020

Liliana Mercioiu Popa (n. 1975) e o artistă vizuală care trăiește și lucrează la Timișoara, unde predă pictură la Facultatea de Arte și Design și activează în cadrul unor grupuri precum IN- FORMAT sau Avantpost. Lucrările ei subsumează mai multe forme de expresie, de la pictură și desen la instalație și fotografie. Interesele Lilianei Mercioiu sunt nuanțate prin percepția personală asupra contextelor micro și macro-istorice: devenirea ei în raport cu mutațiile lumii, evoluția istorică a climatului social și cultural în care se inserează, echilibrul de forțe și de factori determinanți în ceea ce privește/privind crearea identităților – la nivel de comunitate, grupuri sociale sau indivizi –, toate acestea sunt teme recurente în arta ei.

În expoziția de la MNAC, accentul a fost pus pe (re)crearea unui parcurs în practica ei, începând cu proiecte timpurii și până la un corpus recent de lucrări, dintre care o parte au fost dezvoltate sau adaptate pentru această ocazie; scopul este acela de a aduce laolaltă o serie de preocupări și teme ca elemente constitutive a ceea ce devine, în fapt, o instalație site-specific coerentă, incluzând varietatea de medii practicate cu lejeritate de artistă, precum readymade, video, fotografie sau instalație. Concepută ca o alăturare convingătoare de imagini puternice, Moduri de a construi dezvăluie mai presus de orice felul în care Liliana Mercioiu Popa se raportează la „mediul” înconjurător – cel obiectiv, dar și straturile conceptuale prin care își (re)compune, mereu, imaginea despre lume.

Pornind de la o serie de fotografii din 2007 documentând elemente constructive ambigue, părăsite pe malul Timișului, transpuse acum într-o formulă spațială constituind nucleul expunerii, Liliana Mercioiu Popa și-a îndreptat privirea scrutătoare, uneori transformatoare, asupra propriei practici artistice, asumând însă și provocările induse de contextul social sau modalitățile prin care ne raportăm la alte specii ori la natură, în general. Astfel, întreaga expoziție este marcată de efortul de a observa ipostaze ale „construirii”, văzută ca parte fundamentală a activității umane, aflată uneori într-o interacțiune periculoasă cu mediul natural sau cultural. Cu toate acestea, nu ne confruntăm doar cu instanțe ale lui homo faber sau cu ilustrări ale potențialului distrugător al dominației omului asupra naturii, căci perspectiva artistei, deși critică, nu este radicală. Dimpotrivă, exercițiile formale minimaliste, ce așează obiectele – inclusiv tipurile de materiale – într-o tensiune generatoare și crează situații neașteptate de echilibru, dezvăluie o încercare neobosită de a înțelege forțele determinând starea de fapt și o tentativă de a oferi o imagine posibilă a căilor de acces ce pot (con)duce finalmente către o reconciliere.

Expoziția poate fi vizitată la etajul IV al muzeului.

Artist: Liliana Mercioiu Popa

Curator: Sandra Demetrescu

Foto: MNAC

26
/08
/22

Asociația pentru cultură și arte Arbor vă invită la expoziția „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni”, care reînvie emoția unor destine tragice, mărturiile deportaților și ale victimelor regimului totalitar din stânga Prutului, în perioada sovietică. Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a Moldovei, Centrul de Excelență Institutul Pro Memoria al Universității de Stat din Moldova și Ambasada Republicii Moldova în România.

25
/08
/22

În perioada 26 - 31 august 2022, în continuarea proiectului (burn)OUT, artistele Irina Marinescu, Andreea Novac, Eza (Alina Ușurelu), psihoterapeuta Mihaela Vechiu, sociologa Fidelie Kalambayi și artista portugheză Gabriela Conçalves invită publicul la prezentarea cercetării artistice pe tema recuperării pe care au inițiat-o în cadrul proiectului Recovery (Recuperare) și la o serie de trei ateliere de creaţie rezultate în urma acestei cercetări.

24
/08
/22

Cea de-a treia ediție Romanian Jewelry Week, organizată de Assamblage, va avea loc în perioada 5 - 9 octombrie 2022 la Biblioteca Națională a României și în alte cinci locații conexe din București. Evenimentul propune timp de cinci zile un format efervescent de târguri, expoziții, conferințe, tururi ghidate și multe alte evenimente surpriză dedicate iubitorilor de bijuterie.

24
/08
/22

Asociația CRIES-Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare invită bucătari din România să se alăture ediției din 2022 a proiectului „Gustul ca patrimoniu”, parte a programului LA PAS Timișoara, desfășurat sub egida Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023. Provocarea constă în reinterpretarea în cheie locală a borșului ucrainean, recent intrat pe lista patrimoniului cultural imaterial UNESCO aflat în pericol.

23
/08
/22

Cel mai nou proiect inițiat de compania de teatru independent Vanner Collective, „Cele care nu se văd” prezintă 10 personaje feminine din literatura română, întâmplător create de bărbați, care, reimaginate prin perspectiva a 10 fotografe, sparg stereotipurile în care au fost integrate inițial. Instalația fotografică mai poate fi văzută până pe 2 septembrie, de marți până duminică, între orele 10:00 – 18:00 la Sala Acvariu a Muzeului Național al Țăranului Român.

23
/08
/22

Sala Omnia așa cum nu a fost văzută niciodată! Concepută de colectivul artistic austriac mutual loop special pentru acest spațiu cu un trecut deloc liniștit, instalația imersivă și interactivă „Omission Possible” deschide în mod cu totul excepțional această clădire aproape uitată, într-un demers care chestionează percepția omului contemporan asupra efectelor trecerii timpului peste construcții și simboluri istorice.

19
/08
/22

Ai Weiwei, unul dintre cei mai mari artiști ai secolului XXI, rememorează istoria vieții sale și a tatălui său în volumul autobiografic „1000 de ani de bucurii și dureri” (Editura Trei, 2022), oferind în același timp o captivantă incursiune în istoria recentă a Chinei.