Despre fascinantele filme „giallo” – un gen cinematografic al excesului
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-fascinantele-filme-giallo-un-gen-cinematografic-al-excesului/

INTERVIU Cu criticul Cătălin Mesaru, despre celebrele filme „giallo” – un gen cinematografic al excesului, plin de sexualitate debordantă, delir, paranoia, crime, concupiscenţă, halucinaţii şi, bineînţeles, muzică frenetică şi culori psihedelice.

Un articol de Ionuţ Mareş|15 februarie 2017

Cătălin Mesaru este critic de cinema și de muzică. Și unul dintre prea puținii cunoscători din România ai filmelor giallo, de la cele considerate cult la cele puțin sau deloc știute. Un interviu neobișnuit despre un capitol celebru din istoria cinematografiei. Și, implicit, un îndemn de a descoperi sau a redescoperi un gen cinematografic fascinant.

Ionuț Mareș: În ce își are originea acest gen specific italian din anii `60-`70, devenit cult? Cum s-ar explica apariția sa? 

Cătălin Mesaru: Geneza termenului de giallo e destul de simplă: în primul rând, înseamnă, evident, galben, în limba italiană. În al doilea rând, coperțile cărților ieftine cu pulp murder mysteries care inflamau imaginația colectivă încă din 1929 erau galbene (și foarte frumos ilustrate pe deasupra). În cinema, însă, giallo-ul veritabil se distanțează de inocența unor scriitori precum Agatha Christie, Edgar Wallace sau Raymond Chandler și pune piciorul pe pedala de accelerație în tot ceea ce înseamnă exces, dar nici nu se lasă chiar așa de ușor categorisit.

mesaru

Cătălin Mesaru

Giallo-urile în cinema au apărut, ca destule alte genuri cinematografice italienești (vezi, de exemplu, filmele italienești cu zombies), din pasiunea de a copia: întâi încorporând elemente clare din romanele de gen, apoi preluând influențe cinematografice din filme adaptate după romane (e mai complicat decât sună – e vorba despre filmele nemțești numite krimi).

Primul giallo atestat și recunoscut, însă, a fost La Ragazza Che Sapeva Troppo al ilustrului Mario Bava (nu e întâmplătoare asemănarea de titlu cu The Man Who Knew Too Much), în care, într-un fel, se pun bazele genului: influențe americane clare, crime misterioase, poliție care nu cooperează așa cum ar trebui.

Revoluția, însă, vine cu următorul film al lui Bava, care cimentează elementele de iconografie ale genului. Sei donne per l’assassino înscrie pe peliculă niște reguli care, de aici înainte, devin sinonime genului: sexualitate, asasinul cu mănuși negre, paletă impresionantă de culori psihedelice, dar și actorie… precară.

Sei donne per l'assassino

„Sei donne per l’assassino”

Care sunt marile teme și subiecte ale filmelor giallo?

Marile teme sunt cele care pot fi găsite în varii cantități atât în materialele sursă, cât și în urmașii genului ăsta de cinema (slasher-ele, printre altele): sexualitate, paranoia, relațiile defectuoase cu autoritățile (mai ales scepticismul acestora), dorința de a ucide, de a nimici, dar și concupiscența în sine. Halucinațiile sunt iarăși un trop, dacă vrei să-l numim așa.

Cea mai importantă temă, însă, cred că este cea legată de femeia descrisă ca un construct al delirului, al fățărniciei, al bolilor mintale, al excesului, al fashionismului și al vicleniei, dar și al puterii și senzualității și al puterii obținute prin senzualitate/sexualitate. E destul de fabulos cum, de fapt, femeia e la putere în genul ăsta de cinema, dar în același timp, personajele feminine, de obicei, sunt cele mai histrionice creaturi și-s tratate cel mai rău (exemplul esențial fiind splendidul studiu în paranoia și psihoză numit Una lucertola con la pelle di donna al lui Lucio Fulci).

giallo1

„Il Tuo Vizio E Una Stanza Chiusa E Solo Io Ne Ho La Chiave”

Care sunt principalele trăsături ale acestei estetici a excesului? Mai exact, care sunt codurile genului?

Cum menționam mai sus, apropo de filmul lui Bava, Sei donne per l’assassino, unele dintre trăsăturile esențiale sunt sexualitatea debordantă (și tot ceea ce vine cu ea, de la nuditate la fashion provocator), asasinul cu mănuși negre și culorile psihedelice care-s o desfătare pentru simțul estetic, imaginea fiind unul din principalele motive de desfătare cu acest gen de cinema.

Pe lângă acestea, însă, în timp s-au mai dezvoltat câteva elemente definitorii: muzica melancolică și frenetică, în funcție de nevoi, compusă de nume mari (Morricone a lucrat atât cu Dario Argento, cât și cu Lucio Fulci, de exemplu), dar și de nume cunoscute oricărui devorator de cinema italian de gen din epoca respectivă (și aici mă refer la compozitori precum Bruno Nicolai, Fabio Frizzi, Claudio Simonetti și, implicit, trupa Goblin sau Guido și Maurizio de Angelis etc).

Pe lângă muzică, important mai e și faptul că aproape toată lumea bea J&B (e destul de rar să vezi un film italienesc din perioada respectivă unde nu se bea J&B). Apoi, modul în care se desfășoară crimele este iarăși un trop important (mai ales când se întâmplă lucruri delicios de inventive ca-n Profondo Rosso sau ca în Tenebrae, de exemplu), dar și folosirea unghiurilor subiective (de obicei ne aflăm în POV-ul ucigașului).

În plus, cred că faptul că Edwige Fenech apare în foarte multe dintre filmele de genul ăsta, pe lângă multitudinea de comedii sexy ale epocii, e o trăsătură în sine.

giallo6

„Una Lucertola Con La Pelle Di Donna”

Nu trebuie uitat nici de, probabil, cea mai importantă trăsătură: titlurile absolut magnifice. Dacă La ragazza che sapeva troppo este un titlu relativ cuminte și neinspirat, mare atenție la ce a urmat: de la titluri extrem de creative legate de vietăți felurite (L’uccello dalle piume di cristalloLa tarantola dal ventre neroNon si sevizia un paperino, Una farfalla con le ali insanguinate etc.) la titluri care mai de care mai halucinante (La casa dalle finestre che ridonoLa morte cammina con i tacchi altiTutti i colori del buioPerche quelle strane gocce di sangue sul corpo di JenniferI corpi presentano tracce di violenza carnale și, mai ales, titlul meu preferat, Il tuo vizio è una stanza chiusa e solo io ne ho la chiave).

giallo2

„La Casa Dalle Finestre Chi Ridono”

Care este raportul cu spectatorul? În ce măsură există un echilibru între imersiune și distanțare?

În ceea ce privește imersiunea, există destulă (deși efectul cred că e mai degrabă invers celui scontat), din simplul motiv că se folosește generos POV-ul, așa cum menționam anterior. Suntem aruncați în pielea criminalului și suntem martori la crimele pe care le înfăptuim prin intermediul personajului respectiv.

Din punctul meu de vedere, e o imersiune prin distanțare, dacă are vreun sens ce spun: practic, sigur, ești în pielea personajului respectiv, dar ești automat scos din personaj prin simplul fapt că te întrebi cine ești, ce vrei, de ce omori, cum vei ucide în continuare și pe cine. Normal, ăsta nu e un adevăr universal valabil, însă așa mi se pare că funcționează.

giallo7

„I Corpi Presentano Tracce Di Violenza Carnale”

Spune-mi cinci titluri, dintre filmele giallo mainstream, pe care le consideri cele mai reușite. Și cinci filme giallo mai puțin sau deloc cunoscute, dar demne de a fi reținute.

Dintre cele mainstream, e destul de ușor – sunt foarte multe excelente. De la Profondo Rosso (r. Dario Argento), Una lucertola con la pelle di donna (r. Lucio Fulci), Reazione a catena al lui Mario Bava la splendidul La corta notte delle bambole di vetro (r. Aldo Lado) sau Lo strano vizio della Signora Wardh al prolificului Sergio Martino.

În ceea ce privește giallo-urile mai puțin cunoscute, recomand cu efervescență La morte ha fatto l’uovo (r. Giulio Questi, cu Gina Lollobrigida și Jean-Louis Trintignant), Le orme (r. Luigi Bazzoni, cu Florinda Bolkan și Klaus Kinski, unul dintre cele mai suprarealiste exemple de giallo psihologic), Spasmo (r. Umberto Lenzi, cu Suzy Kendall și muzică de Morricone), Macchie Solari (r. Armando Crispino, cu Mimsy Farmer și Ray Lovelock), dar și La sorella di Ursula (r. Enzo Milioni, un giallo foarte sleazy și incoerent, așa cum îi șade bine unui film de genul ăsta, de altfel).

giallo8

„Profondo Rosso”

Care sunt cei mai influenți cinci regizori de filme giallo? Dar trei regizori mai puțin știuți? Cum ai descrie stilul fiecăruia în câteva cuvinte?

În primul rând, o să pară că trișez, dar cel mai influent regizor de giallo ar fi Hitchcock, prin simplul fapt că l-a influențat pe Mario Bava (regizor prolific la rându-i și care a activat în multe subgenuri de cinema). Apoi, Dario Argento, care este unul dintre cei mai tehnici regizori pe care i-a dat Italia. La rând ar veni Sergio Martino și Lucio Fulci – care sunt axați mai mult pe haos vizual și psihoze (atât de personaj, cât și cinematografice).

giallo3

„La Morte Ha Fatto L’Uovo”

Iar trei regizori mai puțin știuți… Armando Crispino și Giulio Questi (de care am vorbit și mai sus) sunt extrem de recomandați pentru cele două giallo-uri menționate anterior. Un al treilea ar fi, dar cu un mare semn de întrebare, Andrea Bianchi pentru Nude per l’assassino (cu Edwige Fenech, normal). Pe Andrea Bianchi l-aș recomanda și pentru halucinantul și indescriptibilul Le notti del terrore, care nu e giallo, dar e un film extraordinar de greșit.

Care era vizibilitatea acestui gen la acel moment în cinematografiile italiană și europeană? Cultul cinefil pentru aceste filme a apărut odată cu lansarea lor sau s-a dezvoltat în timp?

Ținând cont de faptul că giallo-urile se făceau pe bandă rulantă la vremea respectivă, popularitatea lor era destul de mare. Normal, așa cum istoria ne învață și din alte pățanii cu genuri de film (vezi filmele cu canibali, filmele cu zombiesslasher-ele, etc.), s-au făcut atât de multe încât piața a ajuns suprasaturată și, cu excepția unor zvâcniri, filmele de genul ăsta au dispărut. Sigur, în timp, ele au fost redescoperite, reevaluate, iar gloria lor restaurată.

giallo4

„Lo Strano Vizio Di La Signora Wardh”

Cum a influențat estetica giallo cinematografia? Ce elemente ale sale s-au prelungit în alte cinematografii? În ce măsură mai pot fi găsite astăzi?

Nu-i nevoie să te uiți mai departe de Brian De Palma pentru a vedea influențele esteticii giallo. Plus că, așa cum știm, De Palma este influențat în primul rând de Hitchcock, deci e normal să existe și savoare de giallo în filmele lui (cel mai elocvent exemplu fiind Dressed to Kill). Apoi, mai sunt câteva zvâcniri în cinema care vin din zona giallo, dar ne putem lipsi de o parte din ele (vezi filmele lui Hélène Cattet și Bruno Forzani – Amer sau L’étrange couleur des larmes de ton corps).

Cea mai importantă temă, însă, cred că este cea legată de femeia descrisă ca un construct al delirului, al fățărniciei, al bolilor mintale, al excesului, al fashionismului și al vicleniei, dar și al puterii și senzualității…

Foto sus: „Tenebrae”

Credit foto cu Cătălin Mesaru: Richard Balint



01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.