Despre nopțile magice
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-noptile-magice/

A intrat în cinematografele din ţara noastră filmul artistic italian „Notti magiche” (regia Paolo Virzi). Specialiştii – şi aici putem lăsa un hohot binefăcător de râs – îl descriu „comedie întunecată”.

Un articol de Andrei Crăciun|12 iulie 2019

Sunt mai multe motive – toate însemnate – pentru care ați putea opta să mergeți la cinema ca să vedeți Notti magiche. Poate cel mai însemnat este nostalgia. Dacă aveați cinci ani în 1990, atunci sunt șanse mari să prezentați o dispoziție melancolică cu gândul la vara aceea italiană, cântată de Gianna Nannini și Eduardo Bennato.

Atunci în Italia s-a desfășurat un campionat mondial de fotbal, dar nu a fost doar atât. Lumea noastră toată era tânără, căzuse Zidul de la Berlin, trăisem Revoluția și toate speranțele ne erau la început de drum. Până și Generația de Aur (egalii Argentinei lui Maradona într-un meci la Napoli!) abia își începea deceniul excepțional, glorios și obsedant. Pentru români, Notti maghice înseamnă ceva – mult.

Filmul lui Paolo Virzi nu este însă despre calcio. Folosește muzica acelor meciuri de neuitat pentru a spune o altă poveste, nu mai puțin frumoasă: agonia marelui cinematograf italian, care își trăia amurgul.

E o lume în destrămare – deopotrivă tristă, cumplită și comică – în care visele tinerilor sunt măcelărite de realitate. Scenariul e simplu: trei scenariști (finaliști ai unui important premiu) sunt acuzați de moartea unui producător. Presupusa crimă a avut loc tocmai când Italia pierdea – în detrimentul Argentinei – calificarea în finala Cupei Mondiale. Numai că… dar nici nu vă spun.

Poate exista și argumentul că o puteți revedea (chiar dacă puțin) și pe Ornella Muti – dacă mai știți dumneavoastră ce a însemnat Ornella Muti în istoria filmelor de cinema și în istoria sentimentală a spectatorilor de dincoace de Cortina de Fier.

Pentru mine, însă, cel mai important e altceva: recuperarea unei atmosfere cu desăvârșire dispărute. Eu îl numesc Marele timp al prieteniei și al oamenilor vii, de dinainte de marile descoperiri tehnologice care ne-au îmbătat cu iluzii și ne-au lăsat străini și singuri, fiecare de partea sa a micului ecran din palmă.

Și mai mult – dureros de frumos – timpul acela emoționant e recuperat dintr-un spațiu magic: Roma.

Roma e frumoasă, dureros de frumoasă, în toate filmele de cinema, dar în Notti magiche atinge o poezie cum rareori…

Sigur, că filmul își propune (și reușește) să parodieze câteva mituri despre marele cinema italian, însă toate acestea sunt, vă spun sincer, lipsite de orice importanță în fața frumuseții dureroase și amuțitoare a Romei de atunci și poate că dintotdeauna.

Comedie întunecată – auziți și dumneavoastră ce spun specialiștii! Să râdem, deci – să râdem pe săturate de domniile lor, cât ne ascundem lacrimile.

E o lume în destrămare – deopotrivă tristă, cumplită și comică – în care visele tinerilor sunt măcelărite de realitate.



09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.