Despre trecerea timpului, în noul film al cineastului Nanni Moretti
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-trecerea-timpului-in-noul-film-al-cineastului-nanni-moretti/

Dacă pentru mulţi dintre noi sfârşitul anului trecut a stat, din punct de vedere cinematografic, sub semnul lungmetrajului lui Sorrentino, „È stata la mano di Dio”, începutul lui 2022 ne-a pus în faţa unui alt film italian – „Trei etaje” / „Tre piani”, semnat de Nanni Moretti.

Un articol de Alina Vîlcan|13 ianuarie 2022

„Trei etaje” / „Tre piani”, cel mai nou film al regizorului Nanni Moretti, nominalizat la Palme d’Or 2021, a intrat în cinematografele de la noi din 7 ianuarie, distribuit de Independența Film, și vine la o distanță considerabilă față de lungmetrajul anterior al cineastului, drama Mia madre (2015).

Bazat pe bestsellerul scriitorului israelian Eshkol Nevo, Three Floors Up, lungmetrajul de acum urmărește istoriile personale ale locatarilor unui imobil plasat în cartierul Prati din Roma. Spre deosebire de carte, care-și plasează acțiunea într-un cartier select din Tel Aviv, filmul ne poartă în decorul Romei, atât de tipic pentru cinematografia lui Nanni Moretti, însă de această dată prea puțin surprins în cadre exterioare. Narațiunea se concentrează în jurul (și mai ales în interiorul) clădirii în care locuiesc protagoniștii, urmărindu-le în detaliu dramele de familie. Câte etaje, atâtea drame! Însă nu asupra spațiului ne vom opri, căci este doar una dintre cheile de decodare a filmului, cea mai vizibilă, ci asupra timpului.

Pentru mine, noul film semnat de Moretti este mai ales despre timp, iar cele trei etaje din titlu sunt tot atâtea perspective temporale. Astfel, într-un punct temporal zero, un accident de mașină zguduie într-o noapte imobilul locuit de protagoniști, o femeie aleargă singură spre spital pentru a-și naște primul copil, o alta moare, o fetiță privește țintă mașina care a pătruns prin zidul locuinței sale; nu mult după aceea, un bătrân senil își dă cea din urmă suflare fără a-și aminti ultimul dintre evenimentele cu însemnătate ale vieții sale, un judecător (Nanni Moretti) își obligă soția, și ea judecătoare, să aleagă între el, soțul, și fiul lor, un tată se întreabă obsesiv dacă fiica lui a fost victima unui abuz sfârșind prin a fi acuzat el însuși de abuz față de o adolescentă, o tânără mamă își trăiește primele momente de anxietate într-o singurătate tot mai apăsătoare. Și cu fiecare secvență dramele se amplifică.

La următorul etaj temporal, plasat după cinci ani, toate aceste întâmplări par să treacă la un nou nivel, să se acutizeze sau, dimpotrivă, să se răstoarne, propunând noi perspective, pentru ca alți cinci ani mai târziu, la un ultim etaj de timp, al treilea, poveștile protagoniștilor să-și găsească deznodământul. Spre deosebire de Eskhol Nevo, autorul cărții care stă la baza filmului, Moretti alege să ofere un final fiecărei istorii. Și este ca și cum ar ilustra multiplele maniere în care timpul își pune amprenta asupra situațiilor din care se construiesc destinele umane, de la cazul în care „timpul le rezolvă pe toate”, la acela în care „de ce ți-e frică nu scapi”, dacă ar fi să reducem totul la expresii populare. Însă Tre piani este mai mult de atât, căci vine cu un incontestabil rafinament al abordării, deși nu complet lipsit de artificialitate.

Pentru că dincolo de felul în care cineastul italian își plimbă spectatorul prin timp, punându-l în fața unor perspective în continuă transformare, Trei etaje atrage și prin complexitatea galeriei de personaje, fiecare ilustrând o anumită tipologie, o anumită formă de rezistență în fața angoaselor, a singurătății, a provocărilor existenței umane. Iar faptul că toate aceste figuri, atât de diferite unele de altele, populează un singur imobil, evidențiază cu atât mai mult contrastele dintre ele. Este un aspect cu două tăișuri, căci favorizează o anumită simbolistică, atât de necesară în artă, însă în același timp aduce o notă de artificial, aproape imposibil de ignorat, fără a fi neapărat deranjantă.

Vizual, Tre piani are unele cadre cu adevărat spectaculoase, însă rămâne mai degrabă sub nivelul estetic al unora dintre filmele anterioare ale cineastului. Și totuși, în linii mari, nu am putea spune că Moretti și-a pierdut din vigoarea estetică; mulți dintre noi încă îl recunosc cu ușurință în spatele construcției vizuale care păstrează mare parte din poezia și din finețea tăieturilor cu care regizorul și-a obișnuit publicul. Ceea ce însă pare să-i lipsească de această dată lui Moretti sunt mai degrabă umorul și ironia. Din acest punct de vedere, Tre piani amintește întrucâtva de filmul său din 2001, La stanza del figlio, care-i aducea trofeul Palme d’Or, și e cât se poate de departe de un titlu precum Caro diario (1993), atât de departe încât nu poți să nu te întrebi unde a dispărut acel Nanni Moretti care străbătea neobosit Roma pe-o vespa, arătându-ni-se drept băiatul teribil al cinematografiei italiene, charismatic, autoironic, ieșit din tipare. Bine, dar filmul din 1993 era o comedie, veți spune, pe când celelalte două sunt drame, dar chiar și așa, chiar și așa…

Moretti nu a renunțaț însă să-și atribuie roluri; el se strecoară și de această dată în distribuție în rolul unui judecător ursuz și îmbătrânit, neîndoielnic exigent față de propria familie, pe care îl interpretează extrem de convingător, parcă obligându-te să reflectezi încă o dată la trecerea timpului. Cum a devenit fermecătorul Nanni Moretti domnul acesta rigid? Ce transformare!

Nanni Moretti are astăzi 68 de ani și rămâne un regizor cu adevărat remarcabil, însă iubitorii filmelor sale se vor abține cu greu să nu constate că și-a pierdut ceva din nebunia creatoare de altă dată, câștigând în profunzime, în corectitudine… Arta cinematografică de azi a lui Moretti este aceea a unui creator matur, dar oare nu și-a sacrificat regizorul din magie doar pentru a nu mai risca? Am avut întrucâtva impresia că Trei etaje nu își asumă riscuri, ceea ce îl face oarecum atipic pentru cinematografia lui Nanni Moretti. Sau poate că face parte dintr-un complex proces al devenirii, precum cel ilustrat chiar de drama Tre piani (cu: Margherita Buy, Alba Rohrwacher Riccardo Scamarcio ș.a.). Oricum ar fi, dacă ar trebui să aleg un singur titlu dintre cele disponibile acum în cinematografele de la noi, ar fi acesta. La urma urmei, ce altă perioadă mai bună din an pentru a vedea un film despre misterioasele forme pe care le poate lua trecerea timpului?

Foto: Alberto Novelli

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.