„Despre un (alt) teatru al prezentului” – dezbatere despre experiențele culturale în pandemie
https://www.ziarulmetropolis.ro/despre-un-alt-teatru-al-prezentului-dezbatere-despre-experientele-culturale-in-pandemie/

Joi, 10 februarie, de la ora 19.30 va fi difuzat live pe paginile de Facebook Cărtureşti, Teatrelli, Goethe-Institut Bucureşti şi Radio România Cultural un dialog special despre transformare artistică, tehnologie şi viitorul artelor performative, pornind de la evenimentul lansării versiunii în limba română a spectacolului-experiment THE WALKS by Rimini Protokoll, gândit exclusiv sub forma unei aplicaţii pe telefon.

Un articol de Petre Ivan|8 februarie 2022

Într-un moment de pandemie când iubitori de cultură, artiști și operatori culturali se întreabă cum s-ar putea transforma experiențele culturale ca urmare a pandemiei, Teatrelli, Cărturești și Goethe-Institut București propun o dezbatere despre artele spectacolului în și după pandemie.

Joi, 10 februarie, de la ora 19.30, în transmisie live pe paginile de Facebook Cărturești, Teatrelli, Goethe-Institut București și Radio România Cultural, jurnalistul și omul de cultură Matei Martin, realizatorul emisiunii Timpul prezent la Radio România Cultural îi are ca invitați speciali pe unul dintre membrii celebrului colectiv german care a revoluționat teatrul la nivel mondial, Rimini Protokoll, alături de Joachim Umlauf, directorul Goethe-Institut București, compozitorul și performerul Vlaicu Golcea, coordonatorul artistic al versiunii THE WALKS în limba română, actrițele Alina Rotaru și Carmen Ghiurco (două dintre vocile versiunii în limba română), Roxana Lapădat, director artistic Teatrelli (co-producătorul THE WALKS în România) și Oana Cristea Grigorescu, critic de teatru și specialist în teatru radiofonic.

Cum a fost conceput un spectacol de teatru gândit exclusiv ca aplicație pentru Smartphone?

Care este rolul tehnologiei și cum ne poate ajuta să regândim și să trăim experiența culturală?

Cum percepe creierul și sufletul spectatorului un performance teatral pe mobil? Dar al creatorului?

Cât este vorba despre tehnologie și cât despre artă? Ce anume face ca această aplicație să devină un spectacol de teatru?

Ce descoperim despre noi odată cu experiența acestui tip de teatru?

Sunt doar câteva dintre întrebările la care dezbaterea își propune să răspundă.

„Această co-producție internațională în premieră invită publicul să pătrundă într-un univers teatral conceput tocmai pentru a fi experimentat în spațiul urban, având nevoie doar de un telefon mobil, o pereche de căști și de propria imaginație. Biletul de teatru devine cod de acces, iar experiența din scaunul de pluș poate fi acum și una interactivă, la îndemână oricând printr-un singur click. Cu toții suntem în căutare de noi mijloace de exprimare, de tipuri noi de experiențe culturale, adaptate vremurilor pe care le trăim și fenomenelor artistice care se produc la nivel internațional pe scena artelor spectacolului. În contextul actual, cred că este extrem de importantă integrarea în peisajul cultural local a unei noi dialectici, precum cea propusă de colectivul german Rimini Protokoll, pe lângă valoarea artistică a proiectului. În acest sens cred că un spectacol-experiment precum THE WALKS devine extrem de relevant atât pentru creatorii din zona artelor performative din România, cât și pentru public.” – explică Roxana Lăpădat, director artistic Teatrelli.

„Publicul se va putea bucura acum de experiența THE WALKS și în cadrul cunoscutului Buletin de Cărturești, care are ca scop întregirea experiențelor culturale din librărie prin colaborări cu partenerii săi. Pandemia a afectat grav sectorul cultural independent și a redus semnificativ numărul de evenimente culturale din oraș. De aceea, genul de inițiativă cum este cea de la Teatrelli, care caută să aducă consumatorilor de cultură forme noi de expresie artistică folosind tehnologie, este cu atât mai salutară. Și ne bucurăm să sprijinim și să facem cunoscut acest proiect și pentru publicul din România. ” – a declarat Ana Niculescu, manager comunicare Cărturești.

Despre THE WALKS

Spectacolul-experiment THE WALKS este conceput de celebrul și multi-premiatul colectiv german Rimini Protokoll care a revoluționat teatrul la nivel mondial. A fost lansat și la București, fiind co-produs de creart/Teatrelli, în parteneriat cu Goethe-Institut București, alături de alte mari orașe precum Milano, Berlin sau Cleveland, dar poate fi experimentat din orice colț al lumii.

Este structurat sub forma unei colecții de 10 scurte spectacole audio concepute pentru locuri specifice din oraș, cu trimiteri simbol, astfel încât poți redescoperi vecinătățile și locurile familiare din cu totul alte perspective decât cele cu care ești obișnuit.

THE WALKS înțelege mersul pe jos ca pe un scenariu teatral: în fiecare oraș, vocile, sunetele și muzica transformă, pas cu pas, locuri familiare în decoruri și diferite peisaje în scene de teatru. Titlul fiecărei plimbări indică locul sau modul în care se va desfășura: „În sensul giratoriu”; „În fața teatrului”; „La locul de joacă”; „În supermarket”.

Cum funcționează

Pentru a avea acces la versiunea în limba română a aplicației poate fi achiziționat de pe platforma Eventbook.ro un cod de activare la prețul de 21.9 lei, valabil pentru toate cele 10 plimbări. Aplicația „The Walks” este disponibilă atât pentru IOS, cât și pentru Android: https://thewalks.page.link/ios sau https://thewalks.page.link/android.

The Walks

Text, regie: Helgard Haug, Stefan Kaegi, Daniel Wetzel
Idee, dramaturgie: Cornelius Puschke
Univers sonor: Frank Böhle, Rimini Protokoll

Versiunea în limba română

Coordonare artistică și editare audio: Vlaicu Golcea
Voci: Cătălina Bălălău, Vlad Bîrzanu, Coca Bloos, Nicholas Cațianis, Paul Dunca/Paula Dunker, Carmen Ghiurco, Nicoleta Lefter, Georgia Măciuceanu, Conrad Mericoffer, Mela Mihai, Gabriela Pîrlițeanu, Alina Rotaru & fetița Maria Bărbulescu
Regie tehnică și înregistrare voci: Alexandru Andrei
Asistent coordonare artistică: Carmen Ghiurco
Traduceri: Ondine Cristina Dascălița și Adina Olaru
Grafică: Mihai Păcurar
Trailer: Bogdan Botofei și Alina Calotă

 

16
/11
/23

Lanțul de cinematografe HAPPY CINEMA, prezent în București, Focșani, Alexandria, Buzău, Vaslui, Botoșani, Bacău și Bistrița, se extinde cu 4 cinematografe noi în țară (București și Slobozia) și unul în Republica Moldova, Chișinău. HAPPY CINEMA, brand cu capital 100% românesc, își consolidează poziția de top ca acoperire în țară.

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.