Dinel, Sile și Pompiliu, noi, ai noștri
https://www.ziarulmetropolis.ro/dinel-sile-si-pompiliu-noi-ai-nostri/

Rulează în cinematografele din ţara noastră filmul artistic „Două lozuri” (regizor Paul Negoescu). Comedie românească, aşadar mai puţin romantică şi vag tragică. Nu se râde deloc rău.

Un articol de Andrei Crăciun|8 octombrie 2016

Două lozuri se revendică de la clasicul lui Nenea Iancu al nostru (de altfel, filmul de cinema chiar s-a filmat la noi, la Ploiești, căci eu de-acolo sunt de loc, ca să vedeți și dumneavoastră unde s-a ajuns în degradarea urbei, iar GP Hotel nu arată deloc precum pe peliculă, e un hotel modern, rafinat, chiar dacă nu central; bine, acum, eu sunt și prieten din copilărie cu patronatul, dar chiar și așa). Aspecte secundare. Să trecem peste.

Acțiunea, deci, se desfășoară într-un oraș nenumit, de provincie, nu îndepărtat de București (se ajunge într-un ceas la Buftea). Un cetățean, Dinel (Dorian Boguță), repară autoturisme și tânjește după nevasta personală, doamna Gina, care făcea Italia. Un alt cetățean, Sile (Dragoș Bucur), pierde consecvent la pariuri și agreează să facă ochi dulci damelor – îi place lui să se dea cocoșel. Și mai e și preferatul meu, Pompiliu (Alexandru Papadopol), intelectual de provincie, care se poartă cu șosete la sandale, elegant, deosebit. El funcționărește, e mai degrabă sceptic și crede în toate conspirațiile mondiale, în toate prostiile, cum se cuvine. El este culmea filmului (la un moment dat, într-o casă de oameni, în timp ce hărțuiește o școlăriță care parcă știe ea ceva, dar ascunde, pune mâna și răsfoiește foarte tacticos monumentalul volum Dacia preistorică).

Dinel pune un bilet de loterie, câștigă (sau doar crede că e așa?), rătăcește biletul, iar cei trei eroi încep o spectaculoasă cursă de recuperare a hârtiei norocoase. Ei se înhamă la o Dacie veche și se aștern la drum.

doua-lozuri-183503l

E comic Două lozuri, e un comic fără pretenții, așadar cinstit. Nu e pentru moftangii, n-o să placă la esteți (deși îndrăgitul tânăr regizor surprinde niște amurguri de toată frumusețea). E un comic mai pentru toți oamenii. Se întâmplă lucruri amuzante, cusute cu ață neagră, desigur, dar tot așa e și prin viață.

Două lozuri mustește și de autoironie, și exact asta îl salvează (se râde binișor și la aspra critică adusă de Pompiliu, intelectualul, filmului românesc cu care a început noul val – în care doi tâmpiți duc o geantă cu droguri dinspre Marea Neagră înspre Capitală, poate îl mai știți; pentru cei născuți mai târziu, filmul Marfa și banii e, de fapt, foarte bun, și tocmai pentru că aspra critică vine dinspre Pompiliu… înțelegeți dumneavoastră).

Toți îi cunoaștem pe Dinel, Sile și Pompiliu. Suntem noi, ai noștri. Îi găsiți în orice bar din țara noastră. Ei vor fi și mai departe acolo. Dar dumneavoastră aveți cu adevărat o șansă: dacă mergeți la cinema, și luați și bilet, aveți șansa să câștigați o Dacie 1300 (veche, dar recondiționată). Mai intrați pe www.doualozuri.ro, căci nu vă pot spune nici eu totul.

În chestiunea Lozurilor, esențialul acesta este: se râde și nu se râde rău. A se vedea.

Dinel pune un bilet de loterie, câștigă (sau doar crede că e așa?), rătăcește biletul, iar cei trei eroi încep o spectaculoasă cursă de recuperare a hârtiei norocoase. Ei se înhamă la o Dacie veche și se aștern la drum.

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.