Documentare ale cineastului ucrainean Serghei Lozniţa, disponibile online
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentare-ale-cineastului-ucrainean-serghei-loznita-disponibile-online/

Mai multe documentare din ultimii 20 de ani ale cineastului ucrainean Serghei Lozniţa, care chestionează momente din istoria Ucrainei, Rusiei şi URSS, sunt disponibile pe platforma MUBI.

Un articol de Ionuţ Mareş|2 martie 2022

Recunoscut ca un mare cineast european atât pentru numeroasele sale documentare, cât şi pentru patru filme de ficţiune (toate selectate la Cannes), ucraineanul Serghei Lozniţa a fost întotdeauna interesat de momente esenţiale din trecutul recent al Ucrainei, al Rusiei şi al întregului fost spaţiu sovietic, dar şi din istoria URSS şi chiar a Europei.

Cu o filmografie începută în a doua parte a anilor `90 şi care a ajuns să numere aproape 30 de titluri, Serghei Lozniţa lucrează foarte mult în documentarele sale de montaj (dominante) cu imagini de arhivă, completate cu un design de sunet elaborat şi în mare parte reconstituit, însă are şi filme de nonficţiune de actualitate, realizate în stil observaţional şi care folosesc cadre largi şi lungi pentru a surprinde dinamica şi energia grupurilor şi mulţimilor de oameni (într-unul dintre ele, „Maidan” (2014), a surprins revoltele de stradă din 2013 şi din 2014 din centrul Kievului). În filmele de ficţiune, este adeptul naturalismului şi al unei imersări a spectatorului în poveste.

În contextul invaziei ruse din Ucraina, regizorul a ajuns din nou în centrul atenţiei presei internaţionale, de data aceasta însă pentru poziţiile publice luate faţă de reacţia Academiei Europene de Film (EFA) la război.

Printr-o scrisoare publică transmisă luni, Serghei Lozniţa îşi anunţa demisia din EFA, acuzând instituţia că, într-un comunicat transmis sâmbătă, a avut o reacţie prea moale la invazie. Marţi, EFA a revenit cu o nouă declaraţie, prin care condamna şi mai ferm atacul Rusiei şi, în plus, anunţa că exclude oficial cinematografia rusă de la premiile sale. Însă această decizie a fost imediat taxată de Serghei Lozniţa, care a afirmat că cineaştii ruşi nu ar trebui să fie luaţi drept ţintă.

În contextul acestui război de la graniţele noastre, vizionarea filmelor cunoscutului cineast ne-ar putea ajuta să înţelegem mai bine cât de influenţat este de fapt prezentul de trecutul acestei părţi a Europei.

Nu mai puţin de 11 documentare ale lui Serghei Lozniţa, de lungmetraj şi de mediumetraj, sunt disponibile în acest moment pe platforma MUBI. Toate merită descoperite sau revăzute, însă mai jos am făcut o selecţie de cinci dintre cele mai bune titluri.

Realizat exclusiv din imagini de arhivă sovietice rare, „Blockade” (2006) prezintă viaţa din fostul Leningrad în timpului asediului de 900 de zile la care a fost supus oraşul în Al Doilea Război Mondial.

Tot din imagini de arhivă inedite este format şi „The Trial” (2018), un documentar cu fragmente dintr-un un proces-spectacol stalinist din 1930 de la Moscova. Montajul relevă teroarea dintr-un astfel de fals act de justiţie în care sentinţele necruţătoare erau stabilite de dinainte de aşa-zisul proces.

„The Event” (2015) redă manifestaţiile de stradă din 1991 de la Leningrad în contextul tentativei de lovitură de stat a comuniştilor din luna august a acelui an.

În „Revue” (2008), Serghei Lozniţa foloseşte imagini de propagandă din arhivă produse în URSS în anii `50 şi `60 pentru a arăta aspectele uitate ale perioadei sovietice şi modul în care se gândea atunci.

„Perception” (2002) este un documentar-eseu alb-negru despre activităţile de zi cu zi într-un centru rural pentru persoane cu probleme mintale din Rusia, un studiu despre cum influenţează comportamentul regulile percepţiei.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.