Documentarul „Chipuri, locuri”, în cinematografe din 29 iunie
https://www.ziarulmetropolis.ro/documentarul-chipuri-locuri-in-cinematografe-din-29-iunie/

Documentarul „Chipuri, locuri/ Faces Places/ Visages villages”, semnat de Agnès Varda şi JR, nominalizat la premiile Oscar 2018, va avea premiera în cinematografele româneşti pe 29 iunie. Filmul va putea fi vizionat în avanpremieră naţională la festivalul One World România, pe 18 martie, ora 15.30, la Cinema Pro, şi pe 25 martie, ora 21.00, la Cinemateca Eforie.

Un articol de Petre Ivan|5 martie 2018

Agnès Varda, una dintre cele mai importante figuri ale Noului Val francez, şi fotograful şi muralistul JR sunt coregizorii documentarului – road movie „Chipuri, locuri”.

Cu toate că aparţin unor generaţii diferite, Varda (89 de ani) şi JR (35 de ani) sunt suflete pereche, împărtăşind pasiunea pentru imagini şi maniera în care sunt create, prezentate şi transmise mai departe.

Cei doi călătoresc prin mai multe sate din Franţa, în camioneta lui JR transformată în studio foto, întâlnesc localnici, le descoperă poveştile şi le transformă portretele în imense fotografii murale. Le expun pe case, hambare, faţade de magazine sau trenuri şi scot la iveală umanitatea subiecţilor şi pe cea proprie.

Lungmetrajul documentar a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes, unde a fost recompensat cu două premii – L’Oeil d’Or şi Palme de Whiskers. Pelicula a fost prezentată în numeroase festivaluri – a obţinut premiul publicului la Toronto, a fost recompensată cu trofee ale Asociaţiilor Criticilor de Film din Toronto, San Francisco, Los Angeles şi New York, precum şi cu cel al Societăţii Naţionale a Criticilor de Film (National Society of Film Critics).

În plus, el a fost desemnat cel mai popular documentar la Vancouver IFF şi cel mai bun film la Haifa IFF. Pelicula a primit trofeul Lumière la categoria documentar, dar şi două nominalizări la premiile César 2018 – pentru cel mai bun lungmetraj documentar şi cea mai bună muzică originală (Matthieu Chedid).

Despre Agnès Varda

Agnès Varda, născută în Ixelles (Belgia), în 1928, a trăit de la vârsta de 12 ani în sudul Franţei, după care s-a mutat la Paris, unde a studiat la École du Louvre şi a făcut cursuri de fotografie la École de Vaugirard. A fotografiat pentru Jean Vilar, când el a înfiinţat Festivalul de Teatru de la Avignon, în 1948, apoi pentru Théâtre National Populaire de la Palais de Chaillot, din Paris.

Prima ei expoziţie a avut loc în 1954, în curtea propriei case. În acelaşi an, Varda a făcut trecerea la cinema, fără vreo pregătire formală. A înfiinţat Ciné-Tamaris pentru a-şi produce şi regiza primul lungmetraj, „La Pointe Courte”, care i-a atras supranumele de „bunica Noului Val francez”. De atunci, a regizat filme de lung şi scurt metraj, atât de ficţiune, cât şi documentare. În 2003, şi-a început cariera de artist vizual, la Bienala de la Veneţia.

Despre JR

JR – pseudonim folosit de un fotograf şi regizor francez a cărui identitate nu a fost confirmată – s-a născut în februarie 1983, în apropiere de Paris. În 2001, a găsit un aparat de fotografiat în metroul parizian şi a început să îşi documenteze aventurile în metrou şi pe acoperişuri, afişând apoi imaginile pe zidurile oraşului.

JR îşi afişează fotografiile, în spaţiul public, în cartiere ale Franţei, în Turcia, la New York, în ghetourile Kenyei şi favelele Braziliei. Când îşi montează fotografiile, membrii comunităţii participă la procesul artistic. Primul lui lungmetraj a fost „Women Are Heroes” (2010), urmat de scurtmetrajele „Walking New York”, „Les Bosquets” (nominalizat pentru Premiul juriului Festivalului de Film Tribeca) şi „Ellis” (2015).

„Chipuri, locuri” este scris, regizat şi comentat de Agnès Varda şi JR.

Foto: Chipuri locuri – facebook

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.