„Doi pe un balansoar”, pe scena de la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/doi-pe-un-balansoar-pe-scena-de-la-sibiu/

Cea mai nouă premieră a Teatrului „Radu Stanca” din Sibiu este spectacolul „Doi pe un balansoar”, pe care-l veţi regăsi în această primăvară în programul teatrului.

Un articol de Liliana Matei|10 februarie 2020

Atunci când visul american nu este altceva decât o iluzie, atunci când trecutul își întinde tentaculele în orice loc te-ai afla, singura șansă de scăpare este iubirea. O iubire explozivă, bine ancorată în prezent. Dar cum poți alimenta această iubire, cât timp încă nu ești pe deplin conștient de propriile tale nevoi emoționale? La această întrebare dau răspuns Cristina Blaga-Tomuș și Andrei Gîlcescu, în cel mai nou spectacol al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, „Doi pe un balansoar” de William Gibson, regia Dan Glasu.

Plasat la limita dintre dramă și comedie, „Doi pe un balansoar” ne spune povestea atipică a unei iubiri ce sparge clișeele convenționale, dar și a procesului de vindecare emoțională a două suflete pereche ce învață că „după a iubi, a fi de folos e cel mai important lucru din lume”. Captivi într-o lume mult prea strâmtă și rigidă pentru aspirațiile lor, Jerry (Andrei Gîlcescu) și Gittel (Cristina Blaga-Tomuș) încearcă să învingă împreună capriciile vieții, în urma unei întâlniri providențiale. Dar iubirea nu este un lucru simplu… pentru că ea este o ingenuă care nu este conștientă de propria fragilitate, pe când el nu poate rupe cercul strâmt al unui trecut care-l leagă de o altă femeie. Iar când totul e presărat cu un limbaj dinamic ce oscilează între tandrețe și ironie, situația pare cu atât mai problematică.

„După o răsunătoare carieră internațională, iată că Doi pe un balansoar de William Gibson poposește ca opțiune repertorială pe scena Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu. Doi pe un balansoar este o incitantă poveste de dragoste dintre un bărbat și o femeie. Profund marcați de experiențe negative cu foștii lor parteneri de viață, cei doi reușesc, într-un final în drumul unuia către celălalt, să-și vindece rănile și să spere la o dragoste sinceră și adevărată. În distribuție sunt doi actori care fac dovada unui strălucit examen de maturitate profesională: Cristina Blaga-Tomuș și Andrei Gîlcescu”, explică regizorul Dan Glasu.

Dan Glasu și-a obținut în 2008 doctoratul în Teatru la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București, după ce a absolvit studiile de regie de teatru ale Facultății de Teatru, din cadrul Universității de Artă Teatrală Târgu Mureș. După această experiență academică ce s-a soldat cu publicarea a două cărți (I.L. Caragiale – Exegeze scenice din ultimele decenii ale secolului XX și Dramaturgia lui Lucian Blaga. Note de lectură – ambele publicate la Editura Universității Lucian Blaga din Sibiu), Dan Glasu s-a dedicat total teatrului, atât în calitate de actor și regizor al naționalului sibian (semnând spectacolele Take, Ianke și Cadîr, Capricii și Emigranții), cât și în calitate de profesor al Departamentului de Artă Teatrală – Facultatea de Litere și Arte (ULBS). Dan Glasu a făcut parte din distribuția mai multor spectacole importante ale TNRS regizate de nume marcante ale momentului: Faust și Lulu (regia: Silviu Purcărete), Electra (regia: Mihai Măniuțiu), De ce Hecuba?! (regia: Anca Bradu), Breaking the waves (regia: Radu Nica),  Fantoma e aici (regia: Kushida Kazuyoshi) etc. De asemenea, activitatea de actor a lui Dan Glasu a fost recompensată cu Diploma revistei Familia din Oradea la Festivalul de Teatru Scurt din 1984 (pentru rolul Nemeș din O sărbătoare princiară de Teodor Mazilu, în regia lui Cristian Ioan, la Teatrul Național Târgu Mureș, 1983), precum și cu o nominalizare la Gala Premiilor UNITER la categoria „Cel mai bun actor în rol secundar”, ediția 2008, pentru rolul Șamraev din Pescărușul de A. P. Cehov, în regia lui Andrei Șerban, la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu, 2007.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.