Domnisoara Christina. Platitudine şi calofilie
https://www.ziarulmetropolis.ro/domnisoara-christina-platitudine-si-calofilie/

CRONICĂ DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnişoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.

Un articol de Ionuţ Mareş|11 noiembrie 2013

CRONICA DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnisoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.

În 2010, Alexandru Maftei şi-a încercat, fără prea mare succes, norocul în comedie, cu „Bună! Ce faci?”. Premisa era ofertantă – soţ şi soţie, Gabriel (Ionel Mihăilescu) şi Gabriela (Dana Voicu) se aventurează, separat şi în secret, în lumea internetului, în căutarea unei „aventuri”. Când pare că fiecare s-a îndrăgostit, online, de câte un necunoscut, iese la iveală că, de fapt, s-au găsit tot unul pe celălalt.

Comicul era, însă, de cele mai multe unul forţat, iar Alexandru Matei arăta – în afara inapetenţei de a alege distribuţia potrivită – un deficit vizibil în lucrul cu interpreţii, necredibili în partiturile repartizate.

Regia slabă asupra actorilor frapează în primul rând şi în „Domnisoara Christina”, adăugându-se calofiliei excesive (!) a imaginii (Radu Aldea), dialogurilor livreşti şi artificiale, dramaturgiei schematice, scenografiei aseptice şi muzicii preponderent bombastice (John Wygens), care, deşi se încadrează în limitele cuminţi ale genului, nu creează efectele dorite.

Revenit în cinema într-un rol mai consistent după cel din „Luna verde” (r. Alexa Visarion, 2010), Tudor Aaron Istodor îl interpretează în „Domnisoara Christina”, într-o poveste plasată în perioada interbelică, pe Egor Paşchievici, protagonistul care ajunge, împreună cu iubita Sanda (Ioana Anastasia Anton, „O lună în Thailanda”), la conacul familiei acesteia.

domnisoara christina

Ioana Anastasia Anton şi Maia Morgenstern joacă în filmul „Domnisoara Christina“

Acolo, Egor descoperă că sora mai mică a Sandei, Simina (Ioana Sandu), şi mama celor două, doamna Moscu (Maia Morgenstern), vorbesc de o misterioasă domnişoara Christina (Anastasia Dumitrescu), o soră a doamnei Moscu ce ar fi fost omorâtă tânără, în timpul răscoalei ţărăneşti din 1907.

După ce lui Egor îi este arătat un tablou cu domnişoara Christina care îl fascinează, încep să i se întâmple o serie de lucruri stranii şi să i se reveleze o latură ascunsă a doamnei Moscu, a Siminei şi chiar a Sandei, ce par a fi sub vraja unei domnişoare Christina sub apariţie de strigoi.

Din nefericire, acest amestec narativ şi vizual nu se leagă într-un ansamblu fluid, coerent şi dătător de fiori şi nu reuşeşte să depăşească platitudinea în care se instalează de la primele replici, după imaginile spectaculoase şi antrenante de la început.

Citiţi şi: Domnisoara Christina o aduce pe Maia Morgenstern într-un film cu strigoi

Alexandru Maftei bifează doar câteva trăsături recunoscute ale genului horror-fantasy, în special hollywoodian, fără a reuşi să le facă să funcţioneze cu adevărat: un conac ascuns lângă o pădure, un subsol întunecat, o crimă misterioasă din trecut, multe scene de noapte, fetiţa diabolică, sunete ciudate şi presupus înfricoşătoare în fundal, dorinţe sexuale şi ceva sânge, amestec între realitate, vis şi fantastic, tăieturi bruşte de montaj.

Tudor Aaron Istodor este fals în partitura grea care i-a fost încredinţată, la fel şi Anastasia Dumitrescu în rolul domnişoarei Christina şi Ovidiu Ghiniţă în rolul unui arheolog prezent de asemenea la conac, în timp ce Maia Morgenstern este aceeaşi tragediană (cu lacrimi în ochi) din aproape toate filmele sale recente. Mai credibilă este Ioana Anastasia Anton, al cărei chip expresiv, combinaţie de inocenţă şi mister, o ajută să-şi construiască onorabil rolul de victimă.

„Domnisoara Christina”, care a reuşit să atragă până acum peste 9.000 de spectatori, ar fi putut fi un film respectabil în încercarea tot mai insistentă în ultimii ani de diversificare stilistică şi tematică a cinematografiei româneşti, însă nu reuşeşte să atingă nivelul mediu al producţiilor străine de gen care ajung prin sălile de proiecţie de la noi.

INFO

Domnisoara Christina (România, 2013)

Regia: Alexandru Maftei

Cu: Maia Morgenstern, Ioana Anastasia Anton, Tudor Aaron Istodor

Rating: ●○○○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,

este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto din Domnisoara Christina: capturi film

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.

23
/02
/24

Regizorul francez Nicolas Philibert, unul dintre marile nume ale filmului documentar la nivel internațional, semnează regia filmului Pe Adamant (Sur l’Adamant). Filmul a avut premiera la Festivalul Internațional de Film de la Berlin în 2023, unde a câștigat Marele Premiu, Ursul de Aur.

22
/02
/24

Pe 27 februarie se împlinesc 2 ani de la dispariţia regizorului Nicolae Corjos, autorul celebrelor filme Liceenii şi Declaraţie de dragoste. Mai multe televiziuni vor puncta momentul, cu totul excepţională fiind iniţiativa postul de televiziune prin cablu Cinemaraton care pe 27 februarie va difuza întreaga zi titluri din filmografia lui Nicolae Corjos, atât filme artistice, cât şi documentare şi interviuri cu acesta.