Două liniuţe – învaţă de la teatru ce nu eşti în stare să faci singur
https://www.ziarulmetropolis.ro/doua-liniute-invata-de-la-teatru-ce-nu-esti-in-stare-sa-faci-singur/

Venisem la teatru pentru o amplă lecţie de educaţie sexuală, dar m-am ales cu o scurtă lecţie de viaţă.

Un articol de Judy Florescu|5 decembrie 2013

Venisem la teatru pentru o amplă lecție de educație sexuală, dar m-am ales cu o scurtă lecție de viață.

Dramaturgia contemporană scrisă de Lia Bugnar nu te transportă în timpul magic al trecutului românesc, dar nici nu te înfige cu ace de siguranță în actualul prezent, abundent în estetic și cât mai sărac în emoții. Uneori, impactul vizual este cel care primează în piesele de teatru, pe când impactul emoțional este ușor lăsat deoparte.

În piesele scrise și regizate de Lia Bugnar, lucrurile stau tocmai invers: decorul este cel al sufletului, iar „Două liniuțe“ este cel mai nou spectacol sub bagheta creatoare de minuni teatrale a Liei Bugnar, un text cu povești triste despre două cupluri care prin moarte își găsesc răspunsuri, dar nu și rezolvări.

Cami (Irina Antonie), o tânără dintr-o familie nevoiașă, răsuflă în sfârșit ușurată fiindcă iubitul ei, Tavi (Anghel Damian), o anunță că i-a cumpărat un inel, iar gândul ei obsesie (Istvan Teglas) își adresează întrebări legate de unica lui existență ca locuitor al creierului fetei.

Ineditul personaj se întreabă cum poate un om trăi cu un singur gând și cum pot oamenii trăi fără nici un gând, totuși… Cert este că nu aflăm niciodată gândul lui Cami, care a determinat-o să facă 16 întreruperi de sarcină la vârsta sa cea fragedă.

Tot în spectacolul Două liniuțe, Istvan Teglas este un contraceptiv expirat care își exprimă amarul printre replicile de curtat ale lui Robert ( Marius Manole) adresate Crinei (Medeea Marinescu). Irina Antonie este şi o rochie vintage de la Paris, geloasă pe întâlnirea romantică a posesoarei sale și fricoasă că va sfârși sfâșiată la finalul întrevederii celor doi tineri.

Doua liniute

Anghel Damian şi Irina Antonie, în spectacolul „Două liniuţe“, de la Godot Cafe Teatru

Personajul de temut este Ricky (Cătălin Babliuc), care parcă îţi dă o mamă de bătaie doar din tonurile vocii. Ricky înfricoșează și amuză cu răutatea lui invidioasă: amicul lui, Robert, își dăduse întâlnire cu o fată mai frumoasă decât a lui.

Ilinca Manolache interpretează o bancă dintr-un parc: un martor-cheie al tuturor întâmplărilor de zi cu zi și cititor al șezuturilor trecătorilor. Ea este şi povestitorul detașat și incisiv al unor situații deloc plăcute pentru urechile spectactorilor. Pentru ea, ca bancă, sunt doar știri pe care le împarte cu prietenii ei: statuia, copacul și cățelul.

Aflăm astfel de un viol, de o crimă, de o înviere și de viitorul deloc înseninat al lui Cami, copila care se visa mireasă (acesta era unicul său gând). Dar, cu fiecare avort, acest gând devine mai pronunțat.

Durerile unei iubiri pe care trebuie s-o oprești, pentru că a luat-o în direcția greșită. Înverșunata luptă de a salva ce nu vrea să fie salvat. Neputința sau neștiința de a acționa la momentul propice, care ne retează orice soi de supraviețuire creativă… Uneori, soluțiile vin din momentele cele mai neașteptate, de pildă când te afli la premiera unei piese de teatru deloc asemănătoare cu o lecţie de educație sexuală unde, la final, profesorul din tine se întreabă unde ai greșit când ai simțit?

Foto: Elena Simion

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.