Draga Olteanu Matei, 83
https://www.ziarulmetropolis.ro/draga-olteanu-matei-83/

“Te naşti în ţara care te naşti. (…) Eu sunt româncă din secunda în care m-am născut şi aşa o să fiu până nu o să mai fiu pe pământ.”- Draga Olteanu Matei. Marea doamnă a teatrului si filmului românesc împlineşte astăzi 83 de ani.

Un articol de Petre Ivan|24 octombrie 2016

Născută pe 24 octombrie 1933 la București, Draga Olteanu Matei a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică în 1956. Cariera ei în slujba artei se întinde pe parcursul a peste  jumătate de secol, timp ]n care a interpretat sute de roluri pe scenă sau pe micul și marele ecran.

Am umblat mult cu părinții mei prin țară. Tata era ofițer si se muta cu unitatea militară des. Asta m-a pus în fericita situație să ajung, de copil, prin absolut toate regiunile țării. (…) În felul ăsta am învățat obiceiuri, dialecte, moduri de a gândi, moduri de comportament. Când am ajuns actriță am început să folosesc toate aceste cunoștințe. Mi-au folosit atât de bine încât ardelenii au crezut că sunt de-a lor, oltenii că sunt olteancă, bănățenii că sunt de la ei… moldovenii nu mai spun… De fapt eu sunt bucureșteancă din moși strămoși. – Draga Olteanu Matei

A debutat în film cu rolul din Blanca (1955), regia Mihai Iacob si Constantin Neagu, alături de Amza Pellea și Silvia Popovici.

Pe parcursul carierei sale în film, Draga Olteanu-Matei, o actriță unică dintr-o generație de excepție – Marin Moraru, Gheorghe Dinica, Stefan Iordache, Amza Pellea, Victor Rebengiuc sau Tamara Buciuceanu-Botez -, a colaborat cu regizori ca Dan Pița, Nicolae Mărgineanu, Elisabeta Bostan sau Geo Saizescu.

Ştiu foarte bine ce înseamnă să joci dramă, să nu-ţi curgă o lacrimă şi să auzi toată sala cum foşneşte, genţi care se deschid, lume care-şi suflă nasul. – Draga Olteanu Matei

A fost decorată la 30 mai 2002 cu Ordinul național Steaua României în grad de Cavaler „pentru prestigioasa cariera artistică și talentul deosebit prin care au dat viață personajelor interpretate în filme, dar și pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc”.

Mi-am făcut carieră din roluri mici pentru că le-am făcut cu credință. Nu mi-a păsat dacă rolul e la coada distribuției. – Draga Olteanu Matei

În 2007, după pensionarea sa de la Teatrul Național din București, Draga Olteanu-Matei s-a retras la Piatra Neamț, unde și-a infiintat propria companie: Teatrul Vostru — primul teatru particular din Romania cu actori neprofesioniști.

Trei ani mai târziu, îndrăgita noastră actriță primea premiul Gopo pentru intreaga activitate.

Foto: Draga Olteanu Matei – facebook, cinemagia

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.