Dublă explozie – formarea Universului vs. adolescenţii Cehoslovaciei
https://www.ziarulmetropolis.ro/dubla-explozie-formarea-universului-vs-adolescentii-cehoslovaciei/

Pe 8 şi 9 aprilie, Centrul Ceh a pregătit două proiecţii: bătrânul şi îndrăgitul Documentary Mondays reîncepe cu filmul „Photon”, iar Fiction Tuesdays continuă cu a doua proiecţie din acest sezon, când veţi putea vedea filmul de debut al renumitului Miloš Forman.

Un articol de Liliana Matei|5 aprilie 2019

Documentary Mondays reîncepe, noul sezon reunind 3 documentare proiectate pentru prima dată în Romania şi încă două, cele mai apreciate şi vizitate documentare din cadrul ediţiiilor Documentary Mondays în 2018.

Pe 8 aprilie, de la ora 20:00, sunteţi aşteptaţi să vedeţi Photon, un documentar avangardist științifico(-fantastic) regizat de polonezul Normal Leto, care trasează circuitul unei călătorii ambițioase și amețitoare prin istoria Universului, de la Big Bang la revoluția cuantică și mai departe.

Inspirat de lucrările celebrului autor David Deutsch (The Beginning of Infinity, The Fabric of Reality), Leto își înmărmurește publicul cu un eseu complex, dar fascinant, despre misterele spațiului terestru și cosmic. Teoriile sale sunt transmise prin intermediul unui voice-over ușor amuzant și sunt acompaniate de o serie de animații CGI șocante cu valuri și particule, ilustrând concepte științifice abstracte precum câmpul Higgs, prin modele 3D impecabile. Norman Leto este scenaristul, regizorul, editorul și totodată directorul de animație pentru Photon, la care a lucrat timp de 5 ani și în cadrul căruia a reușit să compună o înșiruire amețitoare de elemente ce crează o adevărată bijuterie cinematografică.

Marţi seara, de la ora 20:00, se intră în lumea adolescenţilor din Cehoslovacia anilor 60, prin ochii regizorului Miloš Forman. Black Peter este primul lui lungmetraj, cu care acesta a câştigat premiul cel mare la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno, surclasându-i pe faimoşii regizori ai vremii Jean-Luc Godard (cu filmul Le mépris) şi Michelangelo Antonioni (cu Il deserto rosso).

Black Peter este un film emblematic al Noului val cehoslovac, care prezintă o viziune empatică asupra procesului de alienare a adolescenților cehi în contextul anilor ’60. Tânărul Petr începe să lucreze la un magazin cu autoservire, unde rolul său este de a supraveghea produsele și a prinde potențialii hoți. Petr își dă toată silința, dar nu excelează în această activitate. Acasă nu are o relație bună cu părinții – mama sa îl vede ca pe un copil, iar tatăl său, veșnic nemulțumit, își petrece timpul ținându-i prelegeri. Şi ca orice adolescent, el este îndrăgostit de o colegă, Asa, cu care își petrece duminicile la piscină.

Documentary Mondays şi Fiction Tuesdays continuă în tandem până la jumătatea lunii mai, intrarea la toate proiecţiile este liberă, iar berea din partea casei.

Evenimente Facebook aici: Documentary Mondays, Fiction Tuesdays. Evenimente susţinute de de Budweiser Budvar.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

 

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.