„Dumnezeu să ne ierte” – în căutarea unui monstru
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeu-sa-ne-ierte-in-cautarea-unui-monstru-din-27-octombrie-in-cinematografe/

Marele câştigător al Trofeului Transilvania cu „Stockholm”, Rodrigo Sorogoyen, revine cu un thriller pe muchie de cuţit despre doi poliţişti ale căror acţiuni devin la fel de suspecte precum cele ale criminalului în serie pe care îl urmăresc. „Dumnezeu să ne ierte”, filmul care a închis ediţia de anul acesta a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, va ajunge în cinematografele din România din 27 octombrie.

Un articol de Petre Ivan|17 octombrie 2017

Filmul prezintă Madridul în anul 2011 în preajma vizitei Papei. Un milion și jumătate de pelerini așteaptă această vizită, iar orașul este controlat la sânge de polițiștii speriați de un atac terorist.

Inspectorii Velarde și Alfaro se confruntă pe neașteptate cu o serie de crime oribile. Primesc ordinul de a rezolva cazul cât mai repede și cât mai discret, dar acțiunile lor nu sunt chiar atât de diferite de cele ale criminalului.

Într-adevăr, filmul îi prezintă pe cei doi polițiști în căutarea unui monstru, însă acesta aduce în fața publicului mult mai multe aspecte interesante. Spre deosebire de „Stockholm”, care ne introduce într-o poveste romantică, subtilă și minimalistă, „Dumnezeu să ne ierte” îmbină politica procedurală, criza socială, studiul personajului, umorul negru și catolicismul într-un întreg distinctiv.

„În primul rând, am vrut să atingem subiectul violenței – violența care pune stăpânire pe ființa umană, dar și violența societăților moderne și a orașelor în care comportamentele agresive reprezintă normalul. A fost intenția noastră să facem acest lucru: gândiți-vă la o relație pe trei planuri între personaje, care sunt diferite și complementare. Este curios – un prieten psihiatru ne-a spus că am creat trei psihopați care își exprima violența în moduri foarte diferite, dar foarte ușor de recunoscut”, declară Rodrigo Sorogoyen într-un interviu pentru Variety.

După debutul său în cadrul Festivalului Internațional de Film Donostia-San Sebastián din Spania, „Dumnezeu să ne ierte” și-a continuat traseul în festivaluri câștigând premiul pentru Cel mai bun scenariu la San Sebastián IFF și fiind nominalizat în diferite categorii în cadrul Seattle IFF și Miami IFF. Roberto Álamo a fost remarcat pentru interpretarea rolului principal din film, fiind nominalizat și câștigând premiul pentru Cel mai bun actor din cadrul José María Forqué Awards, Goya Awards și Feroz Awards. Alături de el joacă Antonio de la Torre, cunoscut pentru rolurile sale din „Canibal” și „Mlaștina” – filme distribuite în cinematografele din România de Transilvania Film.

După ce s-a făcut remarcat cu „Stockholm”, Sorogoyen a continuat studiul psihologiei masculine în „Dumnezeu să ne ierte”, dar cu un pas mare înainte în ceea ce privește bugetul și echipa producătoare. Unul dintre susținătorii săi, Tornasol, a câștigat un premiu Oscar pentru „Secretul”, în timp ce altul, Atresmedia Cine, a produs filme de Woody Allen.

„Este într-adevăr un film lung, dar cred că este captivant și deloc plictisitor. Am vrut să includem tot ce am considerat necesar pentru a explica în detaliu povestea crimei și pentru a contura viețile personale ale personajelor. Credem că fără acest echilibru, filmul nu ar fi putut prezenta povestea specifică a acestor doi polițiști. Ceea ce am reușit să facem într-un mod special în acest film, este faptul că discutăm și punem în evidență ființa umană și comportamentul acesteia în diferite situații.” mărturisește Rodrigo Sorogoyen în același interviu pentru Variety.

 

„Dumnezeu să ne ierte” va fi distribuit în cinematografele din România din 27 octombrie, de Transilvania Film.

Foto: Dumnezeu să ne ierte – facebook

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.