Dumnezeul de a doua zi: povestea unui succes românesc la Londra
https://www.ziarulmetropolis.ro/dumnezeul-de-a-doua-zi-povestea-unui-succes-romanesc-la-londra/

„E prima oară când văd teatru românesc. Am fost dat pe spate“. Aceasta este reacţia unui critic londonez, care a fost impresionat de spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“, cu Vlad Zamfirescu şi Mirela Oprişor, prezentat la Londra în cadrul proiectului „Poveşti spuse-n româneşte“.

Un articol de Bogdana Popa|18 noiembrie 2013

„This was my first time to see Romanian theatre. I was blown away.” „E prima oară când văd teatru românesc. Am fost dat pe spate“; „acest spectacol merită mai multe reprezentaţii în Londra. «Dumnezeul de a doua zi» stă alături de cele mai bune texte dramatice irlandeze şi internaţionale din categoria pieselor monolog.”

Aşa începe şi se încheie recenzia criticului de teatru Shaun Traynor pentru Dumnezeul de a doua zi, de Mimi Brănescu, care s-a jucat cu sala plină pe scena teatrului The Cockpit din Londra, la începutul lunii octombrie.

Producţia Teatrului Act, „Dumnezeul de a doua zi“, în regia lui Claudiu Goga, cu Mirela Oprişor şi Vlad Zamfirescu, a fost cel de-al treilea spectacol din cadrul proiectului „Poveşti spuse-n româneşte“ de la Londra.

Începută în primăvara acestui an, seria de spectacole „Poveşti spuse-n româneşte“ este un proiect care propune publicului românesc şi britanic din capitala Marii Britanii şi din împrejurimi întâlnirea cu mari actori, spectacole de teatru sau recitaluri din ţară.

Proiectul este iniţiat şi coprodus de managerul cultural Claudia Cîrlig şi dezvoltat în parteneriat cu ICR Londra. Gândit iniţial ca o serie de spectacole pentru prestigioasa comunitate studenţească internaţională din Oxford şi Cambridge, proiectul şi-a schimbat coordonatele după ce iniţiatoarea sa a descoperit apetitul publicul britanic pentru teatrul românesc în timpul turneului „Aniversarea“ al Teatrului Nottara la Barbican Centre din 2011.

dumnezeul de a doua zi

Astfel, demersul iniţial s-a transformat într-o serie de spectacole de teatru de mici dimensiuni, dar de mare profunzime şi iscusinţă dramatică, prezentate la Londra, pe texte româneşti şi universale, având în distribuţie actori români importanţi.

După primele două spectacole care s-au adresat exclusiv publicului român din Londra şi care au fost primite cu mare entuziasm, proiectul şi-a mărit miza.

Al treilea spectacol a propus atât publicului românesc, cât şi celui britanic, un text al unui dramaturg român contemporan, Mimi Brănescu, avînd în distribuţie doi tineri actori reprezentativi: Mirela Oprişor şi Vlad Zamfirescu. Pariul a fost şi de această dată câştigat, „Dumnezeul de a doua zi“/ „Once Upon a Second Time“ (traducerea Ionuţ Grama şi Cristina Catalina) jucându-se cu sala plină.

„Am avut reacţii extraordinare după spectacol“, a declarat actorul Vlad Zamfirescu pentru Ziarul Metropolis. „De exemplu, o englezoaică get beget i-a spus Claudiei, iniţiatoarea proiectului, când a cumpărat biletul: sper să merite! După ce a văzut spectacolul, a revenit şi a spus că a meritat cu vârf şi îndesat! Un alt spectator, tot britanic, a venit la noi şi, foarte emoţionat, a ţinut să ne spună că s-a regăsit integral în text şi că a fost profund marcat de spectacol.”

Dumnezeul de a doua zi

Vlad Zamfirescu şi Mirela Oprişor, în spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“

Şi Mirela Oprişor a fost foarte impresionată de reacţia publicului: „Sincer, nu mă aşteptam să avem aşa un feedback bun. Am avut două reprezentaţii cu casa închisă. Ne-am bucurat că au venit la spectacol români şi englezi, dornici să vadă o piesă contemporană românească. Eu şi Vlad Zamfirescu am fost copleşiţi de căldura cu care am fost primiţi”.

Unul dintre cele mai frumoase proiecte în UK, cu români şi pentru români este «Poveşti spuse-n româneşte». Eu am început să cunosc teatrul românesc datorită acestui proiect minunat.

Anca Vrabie, spectator

Surpriza a venit după cele două reprezentaţii, când a apărut cronica lui Shaun Traynor, un critic de teatru în mediul cultural londonez, şi care a vorbit în termeni elogioşi atât despre text, cât şi despre spectacol: „«Dumnezeul de a doua zi» este un text nou, strălucit, semnat de actorul şi dramaturgul român Mimi Brănescu.

Doi actori pe scenă; bărbatul jucat de Vlad Zamfirescu, femeia de Mirela Oprişor. În trecut au avut o relaţie, poate chiar au fost căsătoriţi; vorbesc, rememorează experienţa trăită din două puncte de vedere separate şi diferite. Există aici un element tipic de dramă casnică şi intimistă britanică deoarece Vlad petrece majoritatea celor 80 de minute făcând cafea sau cartofi prăjiţi în timp ce meditează la ceea ce nu a mers. Dar piesa nu e un dialog de tip anii ’50, este un text scurt şi profund.”

Oana Pellea aduce „Vocea umană“ la Londra. Spectacolul este deja sold out!

Textul lui Mimi Brănescu nu este primul text românesc contemporan jucat în capitala Marii Britanii. În trecut, dramaturgii Alina Nelega şi Gianina Cărbunariu au avut rezidenţe de creaţie la celebrul Royal Court, Ioana Păun a regizat un spectacol pe textul ei, Muncitor: All workers go to heaven, la Theatre Royal Stratford East, iar în anul 2010 Cristina Catalina a produs textul lui Gabriel Pintilei, Elevator cu o distribuţie britanică în cadrul unui micro-stagiuni intitulată Romanian Season şi care a prezentat numai texte româneşti contemporane.

Deşi aceste proiecte s-au bucurat de o reală apreciere în rândul specialiştilor, diferenţa de acum este dată de faptul că o producţie românească, cu actori români, pe un text românesc a avut un succes de amploare la Londra, reuşind să atragă deopotrivă public românesc şi britanic şi demonstrând un potenţial absolut remarcabil.

Seria Poveştilor… va continua în luna decembrie cu spectacolul Vocea umană de Jean Cocteau în interpretarea magnificei Oana Pellea. Pentru prima dată, spectacolul va ajunge şi în Irlanda, publicul român şi irlandez având şansa unică de a participa la un eveniment de excepţie, pe 3 decembrie, la Pavilion Theatre din Dublin.

Pe 8 decembrie, spectacolul se reia în Londra, tot la teatrul The Cockpit, iar ambele reprezentaţii se vor juca în limba română cu supratitrare în limba engleză. Spectacolul de la Londra este sold out.

Foto din spectacolul „Dumnezeul de a doua zi“ – Inno Brezeanu

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.