„Eisenberger” și „Case for a Rookie Hangman” sau arta ca instrument de evadare
https://www.ziarulmetropolis.ro/eisenberger-si-case-for-a-rookie-hangman-sau-arta-ca-instrument-de-evadare/

În ultima săptămână a lunii aprilie, Centrul Ceh vă aşteaptă luni, 22 aprilie, la Documentary Mondays, şi marţi, 23 aprilie, la Fiction Tuesdays, de la ora 20:00.

Un articol de Liliana Matei|21 aprilie 2019

Cele două proiecții au ca și punct comun imaginația umană, care are puterea de a vedea simboluri și semne în lumea dimprejurul său. Ieșirea de sub control se face diferit în cele două cazuri: în documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly, artistul și arta sa nu se lasă supuși de societate, pe când în ficțiunea Case for a Rookie Hangman (foto sus), lumea este deja un spectacol suprarealist.

Proiecția de luni, 22 aprilie, din cadrul Documentary Mondays, aduce documentarul Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly (r. Hercli Bundi, 2018). Christian Eisenberger este un artist austriac prolific – în prezent, opera sa numără peste 45,000 de lucrări – care, însă, este hotărât să nu respecte normele impuse de lumea artistică. Lucrările sale sunt expuse în galerii de artă, dar cel mai des în spațiul public, de către artist însuși, astfel încât orice trecător le poate colecta.

Înscris în competiția de anul acesta a Festivalului de Film de la Bolzano, Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly simplifică subiectul artei, arătând privitorului că cele mai complexe lucruri sunt cele simple.

Eisenberger – Art must be beautiful, as the frog says to the fly

Marți, 23 aprilie, se va proiecta lungmetrajul Case for a Rookie Hangman (r. Pavel Juráček, 1970), unul dintre cele mai renumite filme ale Noului val cehoslovac. Protagonistul, Lemuel Gulliver, suferă un accident de mașină, în urma căruia pornește într-o călătorie confuză spre țările Balnibarbi și insula Laputa. Filmul este o pseudoadaptare a romanului Călătoriile lui Gulliver, evitând, astfel, orice logică, și imaginând o lume suprarealistă, scăpată de sub orice fel de control.

Ambele filme sunt despre libertate și despre posibilitatea evadării din sistem. Pe când artistul Christian Eisenberger luptă cu lumea artistică din interiorul acesteia, folosind arta împotriva artei, Case for a Rookie Hangman arată cum se poate porni totul de la zero, creând propriul sistem de reguli.

Așadar, sunteți așteptați la Centrul Ceh, luni cu documentarul Eisenberger – Art must be beautiful as the frog says to the fly, iar marți cu ficțiunea Case for a Rookie Hangman, de la ora 20:00. Intrarea este liberă iar accesul se face începând cu ora 19:30. Așa cum sunteţi deja obișnuiţi, berea Budweiser Budvar este din partea casei!

Evenimente Facebook: Documentary Mondays & Fiction Tuesdays.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Case for a Rookie Hangman

05
/02
/15

Șase proiecții pentru public și presa internațională vor aduce povestea procurorului Cristian Panait, cea care a inspirat scenariul filmului De ce eu?, în regia lui Tudor Giurgiu, peste hotare, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin. Evenimentul începe astăzi, 5 februarie, și se va încheia pe 15 februarie, cel de-al treilea lungmetraj al lui Tudor Giurgiu fiind inclus în secțiunea Panorama Special.

04
/02
/15

Realizat după întâmplări reale şi având opt nominalizări la Premiile Oscar, „The Imitation Game” (Jocul Codurilor) prezintă povestea lui Alan Turing (Benedict Cumberbatch), matematician, criptanalist şi erou de război, pionier al tehnologiei moderne a calculatoarelor. Alături de un grup restrâns de specialişti, el a reuşit spargerea unui cod aşa-numit „de nespart” al maşinăriei Enigma a Germaniei, în al Doilea Război Mondial. 

03
/02
/15

Deși pare un scenariu apocaliptic, de fapt este vorba despre premiera filmului “Orașul câinilor”/ “White God”, câștigătorul Marelui Premiu al secțiunii Un Certain Regard la Cannes și propunerea Ungariei la Premiile Oscar 2015, în regia lui Kornél Mundruczó.

02
/02
/15

Lucian Boicu, un român stabilit în Canada, a lucrat la efectele vizuale ale filmului "American Sniper", de Clint Eastwood, un lungmetraj nominalizat la şase premii Oscar şi inspirat din povestea adevărată a lunetistului Chris Kyle.

02
/02
/15

Filmul românesc de scurtmetraj este prezent și anul acesta la Festivalul de Film de la Clermont-Ferrand (30 ianuarie – 7 februarie 2015) prin intermediul Asociației ESTE’N’EST, care organizează pentru a șaptea oară consecutiv standul românesc din cadrul marketului festivalului, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.

02
/02
/15

În filmul "Chuck Norris vs. Communism", de Ilinca Călugăreanu, peliculă selectată în secţiunea competiţională World Cinema Documentary, la cea de-a 31-a ediţie a Festivalului Sundance, o generaţie întreagă se îndrăgosteşte de film, în epoca Războului Rece, scrie prestigioasa publicaţie IndieWire.

30
/01
/15

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „O lacrimă de fată” (1980), regizat de Iosif Demian, este unul dintre cele mai originale filme româneşti realizate în timpul comunismului, polemizând prin stilul său modern şi energic cu falsitatea care caracteriza cinematografia oficială a vremii.

29
/01
/15

Tenorul spaniol Placido Domingo va interpreta rolul principal în opera "Gianni Schicchi", de Giacomo Puccini, care va fi montată de Woody Allen pentru a marca, în această toamnă, cea de-a 30-a aniversare a Operei din Los Angeles.

28
/01
/15

"Timbuktu", un lungmetraj regizat de mauritanul Abderrahmane Sissako, despre Sahelul confruntat cu jihadismul, şi comedia populară "La Famille Bélier", regizată de francezul Eric Lartigau, despre universul surzilor, figurează printre peliculele nominalizate la premiul César pentru cel mai bun film.