Esența sub lupă la Bienala Internațională de Arte Vizuale Brașov – 2021
https://www.ziarulmetropolis.ro/esenta-sub-lupa-la-bienala-internationala-de-arte-vizuale-brasov-2021/

În vremuri tulburi, mai mult ca oricând, se impune a ceea ce este: esenţial în viaţă, esenţial în artă, necesar supravieţuirii, indispensabil.

Un articol de Liliana Matei|5 iulie 2021

Definirea artei în esența sa este o preocupare veche de milenii a filosofilor. De la Platon, care consideră că esența artei este imitarea realității, la Wittgenstein, care sublinia că nu există trăsături comune tuturor operelor de artă, ci doar similitudini în proporții diferite, până la Arthur Danto și identificarea greșelii de a lega esența artei de proprietăți ale lucrărilor artistice, încercarea de a surprinde și de a defini esența artei rămâne o problemă deschisă.

De aceea, tema celei de a 2-a Bienale Internaționale de Arte Vizuale Brașov – 2021 este ESSENTIA.

Artiștilor participanți li se propune, astfel, o reflecție profundă asupra naturii intrinseci a artei lor, asupra a ceea ce îi definește, artistic, dar și uman, asupra rolului și însemnătății actului artistic în context social – de la cel local, la cel global. Să construim împreună o punte între artist și lumea exterioară, să clădim un dialog, o comunicare atât de necesară existenței noastre ca entități creatoare, fără a ne pierde identitatea, natura fundamentală! Vrem să reunim exprimări libere și profund personale din zona artelor vizuale într-un laborator experimental în care să obținem esențialul, atributul primordial, nucleul lucrurilor: Sinele, Corpul simțurilor și Ideile: ESENȚA!

Cuvântul latin a fost ales nu doar pentru universalitatea sa, ci și pentru rădăcina sa semantică – verbul esse, essere – „a fi”, cu toate extensiile și implicațiile sale, pentru că arta este oglinda ființei și a conștiinței noastre creative, fără de care însăși existența rămâne golită de semnificație. Noi definiții ale artei sunt propuse publicului, oglindind realitatea fenomenelor artistice ale epocii sau amendând definițiile anterioare, însă, dincolo de teorii și analize, ceea ce este esențial în artă rămâne energia creatoare.

De la Van Gogh („iubirea este eternă ; reprezentarea se poate schimba, dar nu și esența”) la Brâncuși („…realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esența lucrurilor”), artiștii au încercat să definească esența artei lor și au explorat esența artei, în general – căci introspecția este o parte integrantă a procesului creației. Intenția noastră este ca această ediție a Bienalei să ofere un prilej de auto-cunoaștere și auto-descoperire tuturor participanților la actul artistic, indiferent de rolul lor.

Sunt invitați să se înscrie artiști vizuali interesați de tema bienalei, indiferent de țara de origine sau de tehnica de exprimare. Se pot înscrie la procesul de selecție maxim 3 lucrări. Fotografiile lucrărilor trebuie să aibă OBLIGATORIU minim 300dpi. Taxa de participare pentru cei selecționați este de 100 RON/25 Euro.

Bienala va avea următorul calendar:

Perioada de înscriere: 3 Iulie – 28 August.

Înscrierea se va desfășura online completând un formular pe site-ul Bienalei:

—– bluebiennale.com —-

Afișarea rezultatelor selecției: 7 Septembrie

Perioada de primire lucrări: 27 Septembrie – 8 Octombrie.*

Bienala Albastră: 17 Octombrie – 21 Noiembrie

Perioada de expediere lucrări: 21 Noiembrie – 22 Decembrie

Curatorii Bienalei Albastre vor fi: Cristina Simion și Victoria Țăroi.

Evenimentul este organizat de Asociația Culturală Artessentia, împreună cu susținătorii acesteia.

Transportul lucrărilor este în sarcina participanților, inclusiv costurile vamale, dus-întors. Organizatorii nu își asumă răspunderea pentru eventualele deteriorări suferite la transport.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.