Eternitatea în Sudul Italiei
https://www.ziarulmetropolis.ro/eternitatea-in-sudul-italiei/

Despre o călătorie culturală de la Bari la Lecce şi înapoi, pentru totdeauna.

Un articol de Andrei Crăciun|31 ianuarie 2017

Nu am umblat tot pământul, așa cum visam când eram mai tânăr, și credeam că voi sfârși navigator sau poet, totuna; și nu îl voi umbla nici de acum înainte.

Ceea ce nu mă împiedică să dau această mărturie radicală: Italia este cea mai frumoasă țară din lume. Am străbătut-o de la Roma la Milano și la Padova și la Bologna și Parma și la Modena și la Napoli și la Assisi și la Perugia și Veneția și la Verona și Pisa și la Florența și la Empoli și la Siena și în Sicilia, și tot așa, și tot așa, și tot așa. Am o minimă expertiză în marea frumusețe.

Am început anul curent cu un drum de la Bari la Lecce și de la Lecce la Bari, în Sudul Italiei. Nu mai sunt tocmai tânăr, dar încă pot vedea. Văd.

Aflu că oamenii nu mai au răbdare pentru detalii, așa că voi fi concis: Bari este magnific – un port la Adriatică și la viață. Se vorbește, dar nu este adevărat, că se trăiește greu în Sudul Italiei. Prostii! Nu se trăiește greu, se trăiește altfel, mult mai senin. Ai timp să respiri.

La Bari, cerul este încă albastru și bogății încă ajung în port. Iar lumina coboară peste Basilica di San Nicola și o îmbracă într-o culoare nouă, necunoscută altminteri. O numesc divină și mă închin ei. Lumina din Bari, da.

Aici, la Bari, dăinuiesc moaștele lui San Nicola, mai cunoscut la noi drept Sfântul Nicolae, sfântul protector al marinarilor și curvelor. Această întâmplare nu lasă loc unei isterii religioase. Căci oamenii din Bari s-au obișnuit să trăiască în preajma marilor miracole.

O construcție în splendoare, da

Uite, de pildă, și Catedrala San Sabino. Nu știu dacă aici poate fi găsit însuși bunul Dumnezeu, dar sigur aici poate fi găsită o lucrare a omului în splendoare. La Bari, s-a construit în splendoare, da.

Sunt, totuși, un om care trăiește pentru (și uneori chiar din) teatru. Nu pot să nu las aici, în acest text pierdut în infinitul internetului, o reverență pentru Teatro Petruzzelli, orbitor încă de la 1903.

Știu, totodată, de la antici că gusturile nu trebuie disputate, așa că o scriu fără să deschid nicio polemică: e cel mai frumos teatru din lume.

Merg mai departe, către Lecce. Clișeul îi spune Florența Sudului. Nu este adevărat. Nu este nici fals. Lecce e o bijuterie barocă.

Cei aproape o sută de mii de locuitori din Lecce trăiesc toți într-un muzeu, ceea ce îi împiedică să mai realizeze greutatea magiei care îi înconjoară.

lecce

Domul din Lecce

Iar Lecce se traversează într-un vals, de la Basilica din Santa Croce la Basilica San Giovanni la Duomo di Lecce, înspre Centro Storico, de unde Imperiul Roman nu a plecat niciodată.

Adeseori pe parcursul acestei călătorii n-am știut dacă Lecce chiar există sau doar mi-l imaginez. Aici, timpul s-a oprit. Secolele sunt vechi și parcă tot viitorul abia urmează. La Lecce te retragi când vrei să reînveți speranța. Speranța se poate reînvăța, da.

Desigur, tot acest decor baroc poate să te zdrobească, dar nu este prea înțelept să te lași zdrobit de toate aceste minuni. Deși, pe de altă parte, nu ar fi rău deloc, dar deloc, să îți dormi eternitatea în Sudul Italiei. Și astfel mă întorc în Bari, ca Adam în Eden.

De altfel, se povestește că până și bunul San Nicola i-a vestit, în vis, unui prelat că în Bari și-ar dori nemurirea.

San Nicola a avut desigur dreptate.

Adeseori pe parcursul acestei călătorii n-am știut dacă Lecce chiar există sau doar mi-l imaginez. Aici, timpul s-a oprit. Secolele sunt vechi și parcă tot viitorul abia urmează. La Lecce te retragi când vrei să reînveți speranța.

Foto sus: Teatro Margherita, Bari / Vogue Italia



29
/02
/24

Noua producție a Fundației Culturale „Camil Petrescu”, podcastul TEATRUL (DE) AZI, continuă seria dialogurilor cu directorul de imagine și producătorul Zomir Dimovici despre felul în care vedem, citim și percepem teatrul astăzi.

29
/02
/24

Teatrul Masca și grupul de creație sonoră „Immersonic” vă invită la sediul din Bd. Uverturii Nr. 14, la primul eveniment din seria de „sinestesis live / incursiuni în sinele total”, o întâlnire de creație spontană între scriitori (poeți și prozatori) activi pe scena literară românească și artiști sau performeri din domeniul sunetului.

29
/02
/24

Teatrul de Balet Sibiu a programat la începutul lunii martie, la Sala Mare a Centrului Cultural „Ion Besoiu” Sibiu, spectacolul de teatru-dans „Despre noi-About us”, scenariul și regia Beatrice Rancea, coregrafia Dragoș Roșu și Beatrice Rancea. Inspirat de destinul companiei sibiene de balet, spectacolul „Despre noi- About us” se dansează la Teatrul de Balet Sibiu, în data de 02 martie 2024, ora 19:00, și îi are ca invitați speciali pe actorii Naționalului bucureștean, Iuliana Moise și Claudiu Bleonț.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.