„Sindromul Quijote”, spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-la-nationalul-din-iasi-sindromul-quijote-spectacol-dedicat-zilei-culturii-nationale-pe-textul-castigator-al-proiectului-lecturi%c2%b3/

Teatrul Naţional Iaşi anunţă spectacolul „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, pe 14 şi 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naţionale.

Un articol de Liliana Matei|13 ianuarie 2021

Piesa a fost desemnată câștigătoarea primei ediții a proiectului „Lecturi³”, derulat de Teatrul Național în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române și revista Alecart, având ca scop promovarea dramaturgiei românești contemporane.

Distribuție: Dumitru Georgescu, Doina Deleanu, Adi Carauleanu

Regie: Radu Ghilaș

Scenografie: Rodica Arghir

Video design: Andrei Cozlac

Muzică originală și prelucrări: Odry Bârcă

Despre „Sindromul Quijote”, autoarea Carmen Dominte scrie:

„Piesa de teatru spune povestea a trei personaje și a unei seri de sâmbătă care le va afecta viața pentru totdeauna. Este povestea unei crime așa cum poate fi citită în ziar sau urmărită la Știri.

Piesa nu încearcă să găsească soluții ci doar scoate în evidență golul imens pe care fiecare faptă, fiecare gest, fiecare cuvânt rostit sau fiecare moment de tăcere îl ascunde. Realitatea, la rândul ei, este ascunsă bine după infinite straturi de aparențe. În definitiv, doar aparențele par să conteze; și totuși în spatele lor se află o mamă pentru care viața este o listă de obiective care trebuie bifate, un tată pentru care poezia este doar o formă de slăbiciune și un fiu care încearcă să fie perfect, așa cum i se ceruse.

Sindromul Quijote este sindromul pe care îl trăiește fiecare personaj, este boala care distorsionează realitatea, este masca pe care toți o prezintă lumii. Este un sindrom pe care fiecare îl descoperă, îl simte și îl respinge iar, în cele din urmă, îl acceptă ca pe o stare permanentă.”

Radu Ghilaș, regizorul spectacolului:

„Societatea contemporană propune un anumit tip de perfecțiune care are mai degrabă legătură cu componenta materială a vieții. Ne impune o încadrare în anumite standarde, începând cu mașina împecabilă pe care o conducem, cu casa ideală în care locuim, cu stilul de viață ireproșabil unde totul este „măsurat, cântărit și calculat pentru a fi consumat în doze optime” și terminând cu o iubire idilică și un copil perfect, toate garantând fericirea și împlinirea noastră ca adulți. Presupusa perfecțiune contemporană, defectă prin însăși idealurile sale, șubrezește legăturile, anulează trăirile autentice și blochează căile firești de comunicare între oameni, rezultatul materializându-se în relații și suflete de consum.”

Următoarele reprezentații sunt programate pe 29 și 30 ianuarie.

În prima ediție a proiectului „Lecturi³” derulată pe parcursul stagiunii 2019-2020, au fost selecționate șase piese care au ajuns la public sub forma spectacolelor-lectură: „Dispariții” de Elise Wilk, „Autorul” de Radu Herjeu, „Gertrude” de Radu F. Alexandru, „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, „Primele șapte comedii ușoare pentru oameni triști” de Ștefan Caraman și „Bărbatul cu trei picioare” de Mircea M. Ionescu. În etapa finală a proiectului, în urma evaluărilor juriului, s-a decis care dintre cele șase texte prezentate în lectură publică va fi produs de Teatrul Național și va intra în repertoriu.

Fotografii: Teatrul Național Iași

 

 

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.

26
/09
/23

Cea mai nouă premieră de la Teatrul Act, „Acasă la Zoo”, este un spectacol care poartă guler alb și mocasini, și care, după ce a asimilat toate tacâmurile și manierismele, și lentoarea de intelectual, și tactul folosit ca paravan pentru pudoare și pentru un comportament evitant, pune sub semnul întrebării noblețea civilizației, dusă la rang de dresaj.

26
/09
/23

Cea de-a IX-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc zilele trecute, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cel care a inițiat această competiție prin care elevii primesc recunoașterea calităților lor intelectuale și sufletești, pentru a-i angaja în destinul comunității.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.

25
/09
/23

Ediția a 13-a a Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent s-a încheiat ieri, 24 septembrie, după 10 zile cu 28 de evenimente indoor și outdoor – spectacole în competiție, spectacole studențești, patru premiere teatrale, film, atelier de teatru, concert – care au ținut în atenția publicului cele mai tinere și fresh creații independente din București și din țară.

24
/09
/23

Insula Hydra. Soarele. Marea. Cel mai bun loc de unde poți privi luna. Iubire. Nebunie. Căutare. Depresie. Tristețe. Iubire. Sexualitate. Droguri. Sinucidere. Moarte. Artă. Iubire…