Expoziție Răzvan Anton: „Studies of Gaze“ – din 10 septembrie, la Gaep
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitie-razvan-anton-studies-of-gaze-din-10-septembrie-la-gaep/

Gaep prezintă cea de-a doua expoziţie personală a lui Răzvan Anton la galerie, „Studies of Gaze“ (10 septembrie – 7 noiembrie 2020), constând într-un corp nou de heliografii şi videouri.

Un articol de Petre Ivan|7 septembrie 2020

Lucrările, la care artistul se referă cu termenul generic de „studii”, explorează actul de a privi pornind de la reprezentări ale artei, așa cum se regăsesc ele în Arhiva de Fotografie de Presă Minerva.

În ultimii cinci ani, Răzvan Anton a dezvoltat o cercetare vizuală pornind de la această arhivă ce conține imagini realizate între 1965 și 1993 de fotojurnaliștii de la ziarele clujene Făclia și Igazság. Variate din punct de vedere tematic, fotografiile documentează, printre altele, ateliere de artiști, sculpturi din spații publice și propuneri de monumente de for public. Asemenea reprezentări ale artei sunt cele care i-au atras lui Anton atenția în perioada recentă și constituie punctul de plecare pentru lucrările sale din ultimul an, investigări ale actului de a privi prin prisma conceptului de „the gaze” (le regard în original) dezvoltat de Jacques Lacan.

„Sursa fotografică îi oferă lui Anton ocazia de a lucra cu interpretarea privirii (the gaze), printr-o sumă de motive simbolizând acțiuni politice ale indivizilor sau ale societății în ansamblu”, spune Tevž Logar, curatorul expoziției. „Din punct de vedere formal, Studies of Gaze reflectă preocuparea artistului ca practica lui să nu fie bazată pe o anumită metodologie, ci pe un proces care integrează privitul și învățatul și care este legat nu de o tehnică anume, ci de ideea de durată, de legăturile cu noile tehnologii și de posibilitățile deschise de acestea în ceea ce privește reproductibilitatea și manipularea. Mergând dincolo de aspectele formale, putem defini expoziția ca un comentariu personal al lui Anton asupra arhivelor și, în consecință, asupra patrimoniului cultural al României comuniste și asupra importanței memoriei în conturarea unui viitor posibil.”

HELIOGRAFII

Prin heliografiile sale („fading studies”), Anton captează și înregistrează lumina soarelui și timpul. Începe prin a hașura cât mai dens colile de hârtie cu un pix albastru, apoi recurge la pozitivul fotografiei de arhivă imprimat pe o folie transparentă, îl suprapune peste suprafața hașurată și lasă colile în lumina soarelui, pe ferestrele atelierului său. Acest proces de developare lentă durează câteva săptămâni, în funcție de anotimp și intensitatea luminii.

VIDEOURI

Pornind, de asemenea, de la fotografii de arhivă, videourile („reflective studies”) captează într-un mod poetic, cu ajutorul unor oglinzi gravate, mișcarea crengilor de copac în fața ferestrei atelierului artistului. Pentru el, această mișcare subtilă este legată de iluzia formării imaginilor și de presupusa obiectivitate a fotografiei.

Expoziția Studies of Gaze se desfășoară în parteneriat cu Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural Expo Arte și cu sprijinul COS Corporate Office Solutions, Signify și KLG România.

 Scurtă biografie

Răzvan Anton (n. 1980, trăiește și lucrează în Cluj) a absolvit un master în desen la Camberwell College of Arts din Londra, după studii de licență și master la Universitatea de Artă și Design din Cluj. Din 2010 predă la aceeași Universitate. La Gaep (ex-Eastwards Prospectus) a avut o primă expoziție personală, Mnemonics, în 2015, iar ulterior a fost prezent în expozițiile de grup ‘Seeing Ourselves Sensing’ (2017) și Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear (2018). A mai expus recent la: Motorenhalle/riesa efau (Dresda), Politecnico di Milano, Galleria del Progetto (Milano), ElectroPutere Gallery (Craiova), MAGMA (Sfântu Gheorghe), Walk and Talk Art Festival (Azore), École européenne supérieure de l’image (Poitiers) și The University of the Arts (Philadelphia). A fost artist în rezidență la MuseumsQuartier din Viena (2018) și la Casa de lângă Sinagogă, Mediaș, în cadrul proiectului TRACES/Absence as Heritage (2016-2018). În 2015 a publicat cartea de artist 20 Ways to Load Guns (editată de Ciprian Mureșan și Corina Bucea).

17
/02
/22

Muzeul Național Cotroceni, în parteneriat cu Societatea Colecţionarilor de Artă din România, invită publicul, în perioada 17 februarie – 3 aprilie 2022, în Spațiile Medievale, să viziteze expoziția „Reprezentări feminine în arta românească”, un elogiu adus femeii, conturată prin mijloacele de exprimare specifice artelor plastice.

14
/02
/22

În 2022, Art Safari, ajuns la ediția a 9-a, se reinventează pentru tine și îți oferă o nouă experiență de vizitare: două sezoane expoziționale. Anul acesta, mai mult decât oricând, Art Safari te invită să te îndrăgostești de artă și dedică evenimentul din acest an, iubirii.

03
/01
/22

Arta Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi vă invită să vizitaţi, până pe 20 februarie 2022, expoziţia temporară semnată de Silvia Trăistaru, intitulată „Istoria unei zile/ Istoria unei zile pe timp de pandemie – The Story of a Day/ The Story of a Day During the Pandemic”, proiect curatoriat de Ioana Marinescu.

27
/12
/21

Fundația Amfiteatru, alături de partenerii săi Arte Development & Management, Lise Wulff și Asociația Omnia Photo, au organizat marți, 21 decembrie, o conferință online, disponibilă pe site-ul dialog.fundatia-amfiteatru.ro, unde au fost prezentate rezultatele activităților din cadrul proiectului DIALOG (Diversity in Arts. Learning Opportunities and Growth).

20
/12
/21

În an centenar, Opera Națională București găzduiește în cea de-a doua jumătate a lunii decembrie expoziția de desen și pictură „PO în forme și culori “ a lui David Mihai. Expoziția este deschisă publicului larg în perioada 23 decembrie – 29 decembrie 2021, la Opera Naţională București. Accesul la expoziție se realizează la spectacolele din repertoriu sau în cadrul tururilor ghidate. Pentru programare tur ghidat este necasar să trimiteți un mail la [email protected]