Felicia, înainte de toate. Din dragoste, cu cele mai devoratoare intenții
https://www.ziarulmetropolis.ro/felicia-inainte-de-toate-din-dragoste-cu-cele-mai-devoratoare-intentii/

Scris şi regizat de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, „Felicia, înainte de toate” (2009) este un film de război. Un război al replicilor, în care dialogul dintre cele două personaje centrale – fiică şi mamă – scoate la suprafaţă, treptat, răni adânci din trecut, încă nevindecate.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 decembrie 2015

Scris şi regizat de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, „Felicia, înainte de toate” (2009) este un film de război. Un război al replicilor, în care fiecare schimb între cele două personaje centrale – o mamă (Ileana Cernat) şi fiica ei, Felicia (Ozana Oancea), venită din Olanda în vizită de sărbători la părinţii din Bucureşti – nu reprezintă un simplu dialog natural, ci scoate la suprafaţă răni adânci din trecut, încă nevindecate, şi vulcani de temperament latenţi de o parte și de alta a frontului.

Nici un cuvânt nu este aruncat la întâmplare în acest film a cărui (non)acţiune se derulează pe parcursul câtorva ore dintr-o posibilă zi oarecare din viaţa unor oameni simpli, de lângă noi. Este o convenţie realistă în care Răzvan Rădulescu a excelat ca autor, co-autor sau consultant al scenariilor câtorva dintre cele mai importante filme ale Noului Cinema Românesc.

Însă aceste câteva ore – de dinaintea plănuitei plecări a Feliciei, cu avionul, înapoi în ţara adoptivă, unde o aşteaptă copilul dintr-o căsătorie eşuată cu un olandez cu care încă mai poartă discuţii telefonice despre bani şi băiatul lor – devin prilejul pentru o adevărată reglare de conturi între o mamă posesivă, acaparatoare și dominatoare și o fiică încă depedentă de protecția și ajutorul celor din jur. Pretextul pentru aruncarea de vorbe grele, răscolitoare, a căror rostire a tot fost amânată din motive doar sugerate, nu și explicate până la capăt.

O dispută în care tensiunea se acumulează treptat și prin mici gesturi și vorbe care se vor binevoitoare, până la momentul exploziei (doar temporar) eliberatoare, filmat într-un plan secvență lung și de extrem de intens, de o sinceritate aproape violentă care poate induce privitorului un sentiment de vinovăție că este luat părtaș la intimitatea unei astfel de relații.

felicia play

„Felicia, înainte de toate” este disponibil pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Întâmplările în aparenţă banale prin care trece Felicia în orele de dinainte de a se despărți din nou de părinți, fără a ști dacă își va mai revedea tatăl (jucat de Vasile Mentzel), tot mai bolnav și controlat de soție, capătă forță prin punerea lor în perspectiva unei curse contra cronometru – Felicia trebuie să prindă avionul și să ajungă în aceeași zi înapoi la Amsterdam, iar pe acest traseu apar mai multe obstacole care îi accentuează încordarea şi iritarea.

Un artificiu narativ cu valențe cinematografice testate și care permite în același timp rămânerea în tradiția realistă (povestea din „Moartea domnului Lăzărescu”, cel mai important film la care Rădulescu a contribuit decisiv la scenariu, scris împreună cu Cristi Puiu, se derula pe parcursul unei nopți în care un om își trăia ultimele ore din viață).
Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf pornesc de la un fapt de viaţă obişnuit (una din mărcile regăsibile în multe din filmele româneşti cu succes în festivaluri şi la critică din ultimii aproape 15 ani) şi oferă un film credibil, viu şi în ale cărui situaţii mulţi spectatori s-ar putea regăsi.

Text apărut și pe blogul lui Ionuț Mareș.



01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.