„Femei obișnuite”, avanpremieră la TIFF
https://www.ziarulmetropolis.ro/femei-obisnuite-avanpremiera-la-tiff/

„Femei obişnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon şi cu actriţa americană de origine română Elina Löwensohn în distribuţie, va avea avanpremiera naţională în cadrul celei de-a 19-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania – TIFF.

Un articol de Liliana Matei|31 iulie 2020

Lungmetrajul, produs de Vivo Film și Rai Cinema Italia în co-producție cu microFILM și Televiziunea Română în colaborare cu nomada.solo, va fi proiectat în cadrul secțiunii Focus Italia, sâmbătă 8 august, de la ora 21:30, la Apáczai Cluj-Napoca.

Pelicula, care a avut premiera mondială în toamna anului trecut la Festivalul Internațional de Film de la Toronto, are ca personaj principal o tânără și entuziastă regizoare. Federica hotărăște să facă un film despre și cu actrița care o fascinează din copilărie – Elina Löwensohn. Lucrurile însă nu decurg chiar atât de simplu precum și-ar dori ele.

Din distribuție fac parte Jasmine Trinca, Elina Löwensohn, Francesco Acquaroli, Anna Malvica, Mirella Mazzeranghi, Betti Pedrazzi, Thomas Bradley, Michael Rodgers, Cosmina Olariu, Ozana Oancea.

„Ani de zile am fost convinsă că Elina Löwensohn e o actriță din America. O văzusem în filmele lui Hal Hartley. Nu eram o fană, dar știam cine e: Elina Löwensohn, actriță americană. Într-o bună zi ne-am cunoscut. Mi-a spus imediat că e româncă. Ce mi-a spus ea a răsunat în capul meu ca un refren obsedant: “Nu sunt o actriță americană, nu sunt cine crezi tu că sunt.” Filmul „Simple Women” a început în acel moment. Am construit filmul în jurul întrebării: “Ce se află în spatele unei imagini?”, declară regizoarea Chiara Malta.

Scenariul este scris de Chiara Malta, Sébastien Laudenbach și Marco Pettenello, imaginea poartă semnătura lui Tudor Vladimir Panduru. Sunetul a fost realizat de Gianluca Scarlata, scenografia Massimiliano Nocente, de costume s-a ocupat Loredana Buscemi iar Ioachim Stroe și Giogiò Franchini a semnat montajul. Producători sunt Marta Donzelli și Gregorio Paonessa iar coproducător, Ada Solomon.

„Femei obișnuite/ Simple Women” este o producție realizată cu sprijinul Guvernului României și finanțat de Dr. Oetker, United Romanian Breweries Bereprod, Bilka Steel, Unicredit Romania, Avon Cosmetics Romania, MediaCom, Publicis Media Groupe Bucharest.

Chiara Malta s-a născut la Roma, iar din 2002 locuiește la Paris. A absolvit studii de film, teatru și media și a participat la Ateliers Varan. Documentarul ei „Armando e la politica” (2008) a avut premiera în deschiderea festivalului de film de la Torino și a fost difuzat de ZDF și de Arte. A scris și regizat numeroase scurtmetraje, în care combină ficțiunea, animația și documentarul. „Femei obișnuite/ Simple Women”, dezvoltat în cadrul unei rezidențe artistice Villa Medici, Roma, este primul ei lungmetraj.

Elina Löwensohn e o cosmopolită actriță americană, de origine română, și care locuiește în prezent în Franța. Și-a început cariera la începutul anilor ‘90, remarcându-se în faimoasele filme ale lui Hal Hartley „Simple Men” și „Amateur”, în „Basquiat”- ul lui Julian Schnabel, în „Nadja” a lui Michael Almereyda sau în „Lista lui Schindler” de Steven Spielberg. „Femei obișnuite/ Simple Women” este cea de-a doua ei colaborare cu Chiara Malta, după scurtmetrajul din 2015, „L’existence selon Gabriel”.

„Femei obișnuite/ Simple Women”, distribuit de Hi Film Productions, ar fi trebuit să fie lansat pe marile ecrane din România la sfârșitul lunii iunie 2020, premiera fiind reprogramată pentru 2021.

Foto: Silvia Bavetta

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.