FEST – FDR 2018, la final
https://www.ziarulmetropolis.ro/fest-fdr-2018-la-final/

FEST – FDR 2018 intră pe ultima sută de metri. Ultima zi a celei de-a XXIII-a ediţii a Festivalului European al Spectacolului Timişoara – Festival al Dramaturgiei Româneşti aduce în sălile Teatrului Naţional din Timişoara spectacole de neratat, evenimente efervescente care preiau tema acestei ediţii a FEST-FDR şi o redau din cele mai interesante perspective.

Un articol de Liliana Matei|13 mai 2018

Penultima zi de festival, sâmbătă, 12 mai, a adus publicului timișorean conferința intitulată Elite. Elitită. Eliticid. Invitații publicistului Teo Burnar, coordonatorul proiectului Matricea Românească, au fost Adrian Dinu Rachieru, sociolog, eseist și Ada Hausvater, regizor, managerul Teatrului Național din Timișoara. Dezbaterea a pus în discuție o temă extrem de actuală, atât în contextul Centenarului, cât și în cel al temei Festivalului: Involuție – Revoluție – Evoluție. După cum precizează Teo Burnar, „Dincolo de paradele ieftine de patriotism, care nu vor lăsa nici o urmă, în 2018 trebuie sa ne întrebăm de ce ne fug profesorii, medicii, artiștii… și cum îi ținem aici, dacă vrem să evoluăm cu adevărat”.

Tot sâmbătă, publicul a avut ocazia să reîntâlnească universul fascinant al lui Mircea Cărtărescu, în spectacolul De ce iubim femeile, regia Mihaela Lichiardopol, o producție a Teatrului Național din Timișoara. Așa cum nota selecționerul FDR, teatrologul Oana Borș, „De ce iubim femeile, bestseller-ul semnat de Mircea Cărtărescu, adună o serie de povești cu și despre femei. Povești în care autorul/ povestitorul descoperă ascuns acel „ceva” nenumit și fascinant care captivează, mereu și mereu, bărbații. Acel ceva încearcă să surprindă și spectacolul Teatrului Național din Timișoara, un spectacol care se pare că a câștigat, și el, statutul de bestseller în inima publicului timișorean”.

Seara de sâmbătă a oferit publicului și un spectacol cu puternice accente autobiografice: Poveste din Transilvania de George Ștefan, regia Ándi Gherghe, un spectacol al Centrului Multimedia Studio Act din Oradea. Poveste din Transilvania urmărește o familie mixtă transilvăneană de-a lungul mai multor generații – o familie cu iubirile, cu bucuriile, cu problemele, într-un cuvânt, cu destinul ei. O istorie „în mic”, supusă, însă, istoriei mari, o istorie care și-a pus asupra ei dureroasa pecete a tensiunilor interetnice. În argumentul său, Oana Borș, selecționerul FDR afirmă că „în text se vorbește  despre acceptare și despre cutumele ei, despre prejudecată și despre barierele pe care aceasta le aduce cu sine, despre identitate, despre conviețuire. Dar mai mult se vorbește despre iubire. Ea este cea care unește, cea care așază viața în tiparele unui normal pe care ni l-am dori a fi mereu prezent în viața noastră”. Spectacol bilingv, supratitrat în română și în maghiară.

Ultima zi de festival este, în sine, o întâlnire cu cartea de teatru, dar și un regal european de teatru și dans contemporan. Astfel, de la ora 17, la Librăria „La două bufnițe”, FEST-FDR închide seria evenimentelor editoriale cu lansarea volumului Concursul Național de Dramaturgie – ediția 2017, carte ce reunește textele finaliste ale celei mai recente ediții a CND. Autorii publicați în acest volum și piesele cu care au ajuns în finala competiției sunt Edith Negulici cu piesa Act de identitate: Tu. Eu suntem noi…, Crista Bilciu cu Ana de hârtie, Adrian Jivan cu Brent și Radu Popescu, cu textul câștigător al CND, intitulat Cercurile încrederii. Cartea va fi prezentată de prof.univ.dr. Nicolae Mandea, rectorul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică din București, președintele juriului CND.

De la ora 19, în Sala 2, publicul are ocazia reîntâlnirii cu un mare coregraf al Europei, Pál Frenák și al său spectacol Un. Mai mult decât atât, Pál Frenák și Un, cu cele două solo-uri și reflecțiile personajelor care le susțin, se referă la emblematicul Faun, creatura hibridă, jumătate om, jumătate sălbăticiune și, totodată, la cuvântul francez „un” (unu), scoțând în evidență faptul că în centrul coregrafiei se află variațiile unui singur personaj. Pál Frenák vorbește despre un nou echilibru ce poate fi atins doar în timp și creează o fuziune specială, fără vârstă: unitate – masculin și feminin, tânăr și vârstnic, animal și om.

Cu începere de la ora 20, în Sala Mare, FEST-FDR2018 se încheie cu un eveniment-reper pentru spectacologia europeană contemporană, creat de un regizor din prima linie a teatrului european – Luk Perceval, la un important teatru european: Teatrul Thalia din Hamburg, în coproducție cu NT Gent, din Belgia. Fructele mâniei (foto) este o epopee a migrației în perioada Marii Crize din 1929-1933. La nivel politic, dar și uman, ea ne provoacă să  punem în discuție, cu toată luciditatea, propriul statut. În lectura lui Luk Perceval, unul din marii povestitori ai teatrului conemporan, toate aceste întrebări revin ca un bumerang în realitatea noii Europe. Iar întrebarea cea mai importantă, poate, la care suntem obligați să răspundem, e: ce anume ne dorim să culegem, ținând cont de ceea ce am semănat?

Biletele pot fi achiziționate de la Agențiile Teatrului Național (agenția „Mărășești”, str. Mărășești nr. 2 și agenția „Sala 2”, Parcul Civic), între orele 11 – 19 sau online, pe www.tntimisoara.com.

FEST-FDR2017 a fost organizat de Teatrul Național din Timișoara și susținut de Primăria și Consiliul Local al Municipiului Timișoara, cu sprijinul UNITER.

 

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.