Festivalul Anonimul va avea o retrospectivă bucureşteană, între 30 august şi 1 septembrie
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-anonimul-va-avea-o-retrospectiva-bucuresteana-intre-30-august-si-1-septembrie/

Festivalul Anonimul, care a ajuns la cea de-a zecea ediţie, programată între 9 şi 18 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, va avea şi o retrospectivă bucureşteană, între 30 august şi 1 septembrie, la Cinema Studio.

Un articol de Corina Vladov|9 august 2013

Festivalul Anonimul, care a ajuns la cea de-a zecea ediţie, programată între 9 şi 18 august, la Sfântu Gheorghe, în Delta Dunării, va avea şi o retrospectivă bucureşteană, între 30 august şi 1 septembrie, la Cinema Studio.

Regizorul Istvan Szabo va fi invitatul de onoare al ediţiei de anul acesta a festivalului şi va primi vineri, în cadrul galei de deschidere a evenimentului, trofeul Anonimul – 10 ani pentru întreaga sa carieră.

Publicul prezent la Sfântu Gheorghe va avea ocazia să revadă în prezenţa regizorului filme importante semnate de acesta, precum „Mephisto” (premiul Oscar, 1982), dar şi „Colonelul Redl” (premiul juriului la Cannes, 1985) şi „Taking Sides/ Cazul Furtwängler”.

De asemenea, Istvan Szabo va susţine un masterclass şi va răspunde întrebărilor publicului prezent la festival.

Istvan Szabo s-a făcut cunoscut cu trilogia „Mephisto” (1981), „Colonel Redl” (1984) şi „Hanussen” (1988). Filmografia sa include, de asemenea, titlurile „Meeting Venus” (1991), „Sunshine” (1999) şi „Being Julia” (2004). Cel mai recent film al său, „The Door”, cu Helen Mirren în rolul principal, a fost prezentat în deschiderea Festivalului Anonimul 2012.

Festivalul va fi deschis, anul acesta, de cel mai nou film al lui Wong Kar-wai, „Marele maestru/ The Grandmaster” (foto sus), şi va fi închis cu proiecţia debutului în lungmetraj al regizorului Valentin Hotea, „Roxanne”.

Despre filmele alese în competiţia festivalului, selecţionerul Ludmila Cvikova a declarat: „Încercăm să aducem regizori din toate colţurile lumii. Este greu să alegem, dar încercăm să facem o combinaţie de regiuni şi stiluri”.

Anul acesta, în competiţia festivalului sunt înscrise filme din Afganistan („Wajma”, de Barmak Akram – care va fi prezent în Deltă), Rusia („Maiorul” de Yuri Birov) şi Kazahstan („Lecţii de armonie” de Emir Baigazin).

Singurul film românesc din competiţia de lungmetraj a festivalului este „Matei copil miner”, de Alexandra Gulea. Filmul regizoarei va fi proiectat în aceeaşi zi cu cel al tatălui său, regizorul Stere Gulea – „Sunt o babă comunistă”, cu Luminiţa Gheorghiu şi Ana Ularu în roluri principale, care va fi adus în avanpremieră în faţa publicului de la Anonimul.

Ediţia a X-a a Festivalului Internaţional de Film Independent Anonimul este organizată de Fundaţia Anonimul, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Uniunii Cineaştilor din România, Consiliului Judeţean Tulcea, Institutului Cultural Român şi Televiziunii Române – coproducător.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

21
/06
/20

CRONICĂ DE FILM Realizat în Franţa şi cu o distribuţie formată din Catherine Deneuve, Juliete Binoche şi Ethan Hawke, „La vérité”/”The Truth” (2019) nu este printre cele mai reuşite titluri ale regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Un film lejer, dar tonic.

19
/06
/20

Până pe 21 iunie, inclusiv, pot fi văzute gratuit scurtmetraje realizate de regizori români în timpul autoizolării impuse de pandemie, alături de o selecție de filme scurte din 21 de țăre europene, curatoriată de Andrei Tănăsescu, directorul artistic al acestei ediţii.

17
/06
/20

Fascinanta Italie, aflată în vizorul lumii, într-un an cu totul neobișnuit, este în centrul atenției și la Festivalul Internațional de Film Transilvania, de data aceasta, pentru cinema-ul ei seducător.

16
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Nu știu să existe vreo carte în limba română despre Alain Delon, nici măcar în traducere. Dar pentru că accesul la volume în limbi străine e mai ușor decât oricând, recomand două splendide albume în franceză – „L'encyclopédie Alain Delon” (2016) și „Alain Delon. Film par film” (2019).

12
/06
/20

CRONICĂ DE CARTE Cea mai nou apariţie în colecţia de cărţi de film a Editurii Noi Media Print, volumul „Noul cinema, două decenii şi ceva”, de Marian Sorin Rădulescu, adună o serie de texte ale criticului timişorean – de la eseuri mai elaborate, la simple note – despre câteva din filmele regizorilor reprezentativi ai cinematografiei române post-2000.