Festivalul Naţional de Teatru 2012, deschis într-o notă optimistă, cu spectacolul “D’ale noastre”, dedicat lui I.L. Caragiale
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-national-de-teatru-2012-deschis-intr-o-nota-optimista-cu-spectacolul-dale-noastre-dedicat-lui-i-l-caragiale/

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) 2012 s-a deschis vineri seară într-o notă optimistă, dată de spectacolul coregrafic “D’ale noastre”, dar şi de discursurile organizatorilor, care au invitat publicul să se bucure de eveniment, în ciuda faptului că acesta este influenţat de criza financiară. Festivalul Naţional de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor […]

Un articol de Andrada Văsii|29 Octombrie 2012

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) 2012 s-a deschis vineri seară într-o notă optimistă, dată de spectacolul coregrafic “D’ale noastre”, dar şi de discursurile organizatorilor, care au invitat publicul să se bucure de eveniment, în ciuda faptului că acesta este influenţat de criza financiară.

Festivalul Naţional de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor produse în România pe parcursul unei stagiuni, a ajuns în acest an la cea de-a 22-a ediţie, care se desfăşoară începând de vineri până pe 4 noiembrie.

 

Cele câteva sute de persoane care au mers vineri seară la Teatrul Naţional Bucureşti (TNB) pentru a lua parte la deschiderea festivalului au fost întâmpinate de la intrarea în instituţie de o inedită “supracopertă” a evenimentului: “Căruţa cu paiaţe”, care şi-a luat numele de la grupul statuar creat de sculptorul Ioan Bolborea şi care străjuieşte esplanada TNB.

Astfel, patru dintre membrii companiei Antagon theatre AKTion din Germania, cărora li s-au alăturat patru actori români, au însufleţit, pentru o jumătate de oră, în faţa Teatrului Naţional Bucureşti, personaje din universul lui Caragiale. Printre spectatori au circulat Rică Venturiano şi Ziţa, Zoe şi Cetăţeanul turmentat, Farfuridi şi Brânzovenescu. Aceştia au recreat pentru public situaţii din piesele lui Caragiale, “la înălţime”, actorii făcându-se remarcaţi şi datorită picioroangelor pe care se aflau.

Dacă aceştia au deschis neoficial FNT 2012, ediţia din acest an a festivalului a fost deschisă oficial în Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti, de Ion Caramitru, directorul general al TNB, de Alice Georgescu, directorul artistic al evenimentului, şi de Victor Opaschi, secretar de stat în Ministerul Culturii.

Potrivit lui Ion Caramitru, Festivalul Naţional de Teatru este un eveniment care a ajuns “la o vârstă a maturităţii şi a tinereţii în acelaşi timp”. “Este o maturitate încercată zilnic, dar festivalul supravieţuieşte”, le-a spus Caramitru spectatorilor. El a precizat că, până la ediţia din acest an, organizatorii au încercat să dea FNT şi o “dimensiune internaţională”, care nu a mai putut fi respectată în 2012 din cauza “rigorilor crizei”. Caramitru a mai spus că speră că această lipsă va putea fi totuşi suplinită prin spectacolele de calitate selecţionate la FNT 2012.

Optimistă a fost şi Alice Georgescu, care a apărut pe scenă îmbrăcată într-un sari, precizând că poartă o “vestimentaţie spectaculoasă şi probabil surprinzătoare”, deoarece recent a vizitat India, o ţară în care oamenii zâmbesc, în ciuda faptului că trăiesc în sărăcie. “Acest costum este un omagiu pe care-l aduc acelui loc şi un fel de speranţă pentru noi. Nu sărăcia este groaznică, ci alte lucruri sunt. Aş vrea ca acest festival să fie un moment de bucurie”, a mai spus Alice Georgescu.

Seara de deschidere a FNT 2012 a continuat cu spectacolul de teatru coregrafic “D’ale noastre”, realizat de Gigi Căciuleanu după texte de I.L. Caragiale, o montare care a reflectat de altfel şi unul din pilonii centrali ai ediţiei din acest an a festivalului – I. L. Caragiale, sărbătorit la 160 de ani de la naştere şi deplâns la 100 de ani de la moarte.

Sosit la Bucureşti în primăvara acestui an, cunoscutul dansator şi coregraf Gigi Căciuleanu a pus în scenă, alături de tinerii săi dans-actori, membri ai Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, spectacolul “D-ale noastre”, în premieră, pe 15 iunie, la Teatrul Naţional Bucureşti.

“Intenţionez să-l scot pe Caragiale din specificul local pentru ca spectacolul să poată fi înţeles şi de un chilian şi de un francez, de oricine”, a explicat, la momentul respectiv, Gigi Căciuleanu, demersul său artistic. “Personajele le-am gândit mai degrabă pe tipologii ca «Frumosul urbei», «Frumoasa urbei», grupul din «D’ale carnavalului» l-am numit «Cvintet de mahala». Nu am vrut să fac din Caragiale ceea ce ar face orice regizor de teatru şi nici ceea ce ar face orice coregraf. Pentru că eu fac teatru coregrafic, iar oamenii cu care lucrez se numesc dans-actori. (…) Eu am luat actori care, intrând într-o spirală ascendentă, redevin dansatori, având preocuparea funcţionării mecanismelor corporale la fel de mare ca pe cea a funcţionării mecanismelor teatrale”, a mai spus el.

De altfel, Gigi Căciuleanu a fost alături de dansatorii săi şi vineri seară, la deschiderea Festivalului Naţional de Teatru, aceştia fiind aplaudaţi minute în şir de spectatori.

Spectacolul este interpretat de “dans-actorii” Ramona Bărbulescu, Rasmina Călbăjos, Alexandru Călin, Lari Giorgescu, Ştefan Lupu, Ioana Marchidan, Ioana Macarie, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Vanda Ştefănescu, Istvan Teglas – membri ai Gigi Căciuleanu Romania Dance Company. Scenografia este semnată de Corina Grămoşteanu, muzica, de DJ Vasile, “asezonată cu Beethoven, Mozart, Verdi şi altele”, inserturi “menite să universalizeze comportamentul personajelor”, după cum a declarat Gigi Căciuleanu.

În cele zece zile de FNT, spectatorii se vor bucura şi de alte spectacole, reunite în secţiunea dedicată lui I.L. Caragiale, respectiv: “Două loturi” de I. L. Caragiale (regia Alexandru Dabija, Teatrul Naţional Bucureşti), “Năpasta” de I. L. Caragiale (regia Cristi Juncu, Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti), “O noapte furtunoasă” de I. L. Caragiale (regia Mircea Cornişteanu, Teatrul Naţional “Marin Sorescu” Craiova) şi “O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale (regia Mihai Mălaimare, Teatrul Masca, Bucureşti).

Pe de altă parte, FNT 2012 stă şi sub simbolul operei regizorale a lui Silviu Purcărete, unul dintre cei mai faimoşi artişti români de astăzi.

Astfel, festivalul include un “Focus: Silviu Purcărete – un univers regizoral”, o secţiune care va cuprinde următoarele spectacole semnate de cunoscutul regizor: “Aşteptându-l pe Godot”, de Samuel Beckett (Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu), “Călătoriile lui Gulliver” – exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift (Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu), “Gianni Schicchi”, de Giacomo Puccini (Teatrul Maghiar de Stat Cluj), şi “Măsură pentru măsură”, după William Shakespeare (Teatrul Naţional “Marin Sorescu” din Craiova).

Festivalul stă, totodată, sub semnul unui alt autor căruia UNESCO i-a dedicat, alături de I.L. Caragiale, anul 2012: suedezul August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariţie.

În secţiunea “Strindberg, înaintaşi, urmaşi” sunt incluse următoarele piese: “Domnişoara Iulia”, de August Strindberg (regia Felix Alexa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj), “Hedda Gabler”, de Henrik Ibsen (regia Andrei Şerban, Teatrul Maghiar de Stat Cluj), şi “Înainte de pensionare”, de Thomas Bernhard (regia Christian Papke, Teatrul Naţional Timişoara).

Alături de cele trei secţiuni ce reflectă în mod specific creaţia acestor personalităţi ale scenei universale, afişul festivalului cuprinde un număr de spectacole semnificative pentru fizionomia stagiunii 2011/2012, care, indiferent că pornesc de la texte de William Shakespeare, Molière, Calderón de la Barca, Albert Camus, Gellu Naum şi Herta Müller, indiferent că sunt semnate de regizori precum Andrei Şerban, Gábor Tompa, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, László Bocsárdi, Radu Afrim sau de tineri debutanţi, indiferent că sunt grupate sub titlul generic “De toate pentru toţi”, “Actorii, în prim-plan” şi “Teatrul de mâine”, alcătuiesc, laolaltă, o imagine a vieţii.

Astfel, secţiunea “De toate pentru toţi” include spectacole precum: “Carmina Burana” de Carl Orff (regia Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, compania “Liviu Rebreanu”), “Insula”, după Gellu Naum, spectacol-concert de Ada Milea (Teatrul Naţional Cluj-Napoca), şi “Ultima zi a tinereţii”, după Tadeusz Konwicki (regia Yuri Kordonsky, Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu).

În cadrul secţiunii “Actorii în prim-plan” se regăsesc titluri precum “2×2”, după Murray Schisgal şi Harold Pinter, cu Amalia Ciolan, Marcello Cobzariu, Maia Morgenstern şi Mircea Rusu în distribuţie (regia Vlad Stănescu, o producţie a Teatrului Naţional Bucureşti), şi “Vocea umană”, de Jean Cocteau, cu Oana Pellea (regia Sanda Manu, Teatrul Metropolis, Bucureşti).

Totodată, secţiunea “Teatrul de mâine” reuneşte spectacolele “Casa M”, de Luminiţa Ţîcu (Centrul de Arte Coliseum, Chişinău), “Jocuri în curtea din spate”, de Edna Mazya (regia Bobi Pricop, Teatrul Act, Bucureşti), şi “Poveşti de familie”, de Biljana Srbljanovic (regia Vlad Cristache, Teatrul “Maria Filotti”, Brăila).

FNT este organizat de Uniunea Teatrală din România (UNITER) şi are ca finanţatori Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Primăria Municipiului Bucureşti, prin ArCuB. Bugetul de anul acesta al FNT este de 2.812.000 de lei (aproximativ 614.000 de euro), cu peste 100.000 de euro mai puţin decât în 2011.

Parteneri strategici ai FNT 2012 sunt Teatrul Naţional Bucureşti, Opera Naţională Bucureşti, Teatrul Odeon,Teatrul “Bulandra”, Teatrul Metropolis, Teatrul ACT, Centrul Cultural pentru UNESCO “Nicolae Bălcescu” şi Club “La Scena”.

 

Sursa: Mediafax

28
/02
/19

Este numită „un Salinger al generației Snapchat”, iar despre irlandeza Sally Rooney s-a mai spus că este „primul mare scriitor millenial” (The New York Times) și că „pur și simplu îți citește toate gândurile” (Vogue). Romanul său de debut, „Conversații cu prieteni”, a apărut la Curtea Veche Publishing. Volumul, numit de The Millions „un debut miraculos” a fost primit cu mult entuziasm și a fost recompensat deja cu premii importante.

28
/02
/19

Actrița Ileana Stana Ionescu va fi omagiată cu Premiul pentru Întreaga Carieră în cadrul celei de-a  13-a ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc marți, 19 martie, de la ora 20.00, la Teatrul Național din București și va fi transmis în direct pe Film Now, online pe premiilegopo.ro și înregistrat pe Digi 24.

28
/02
/19

Sezonul de primăvară debutează la Teatrelli cu un concert de excepție Maria Răducanu Trio, pe 1 martie, de la ora 20.00. Concertul aduce pe scenă trei nume importante ale scenei internaționale de jazz: Maria Răducanu (România) – voce,  Niko Meinhold (Germania) – pian,  Chris Dahlgren (Statele Unite ale Americii) – contrabas și este sold out.

27
/02
/19

Primăvara începe la Sala Radio sub semnul muzicii și al frumosului și aduce publicului în luna martie o mulțime de ”mărțișoare muzicale”, sub forma unor concerte de excepție, cu invitați din țară și din străinătate și un program atractiv ! Chiar în prima zi a primăverii, vineri, 1 martie (19.00), violonistul Alexandru Tomescu și vioara de patrimoniu Stradivarius Elder-Voicu, dirijorul libanez Lubnan Baalbaki și Orchestra Națională Radio vă propun un repertoriu romantic.

27
/02
/19

Între 15 și 24 martie are loc la București cea de-a 12-a ediție a Festivalului Internațional de Documentar și Drepturile Omului One World Romania. Selecția de filme – realizată de Andrei Rus și Vanina Vignal – cuprinde trei secțiuni care au devenit deja tradiționale: ele sunt dedicate justiției, activiștilor și persoanelor cu dizabilități.

26
/02
/19

Pe 28 februarie, de la ora 19.00, publicul larg, dar și cel de specialitate este așteptat la o reîntâlnire cu Eugène Ionesco, celebrul dramaturg fiind invitatul „virtual” al dezbaterii Eugen Ionescu/Eugène Ionesco: teatru și identitate culturală, prin intermediul unui interviu de arhivă unic și prea puțin cunoscut – pus la dispoziție de către Departamentul Arhivă Media și Documentare al TVR. Fragmente din acest interviu, realizat în anul 1967, vor fi proiectate în cadrul dezbaterii de la Teatrelli.

26
/02
/19

Primăvara începe cu UŞI DESCHISE la UNATC! În weekendul 1 - 3 martie cei interesati sunt așteptați la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, unde autenticitatea este cheia succesului.

26
/02
/19

Era aproape dupa-amiaza în această fotografie in care aparem toți 4 dupa întâlnirea cu Papa Francisc. Lui tata nu-i prea place sa fie prins în poze, se ferește mereu, de aceea avem puține instantanee impreuna. Bumba, lipita de mama, bombănea că de obicei și ne înnebunea cu matematica ei: "Tati, cat fac 70 + 5? Îmi spui? Când imi spui? Dar 70 cu cât e mai mare decât 60? De ce nu-mi spui? Vrei sa număr din 10 in 10 până la 100? Dar când mă înveți sa număr și din 5 in 5? Poți să mi spui?"

26
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Cătălin Rotaru și Gabi Virginia Șarga, aflați la debutul în lungmetraj, „Să nu ucizi” (2018) pornește de la scandalul real al biocidelor diluate din spitale de acum câțiva ani, redat prin prisma poveștii ficționale a unui medic justițiar.

Page 40 of 818« First...102030...3839404142...506070...Last »