Festivalul Național de Teatru, rampă de lansare pentru spectacolele românești în străinătate
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-national-de-teatru-rampa-de-lansare-pentru-spectacolele-romanesti-in-strainatate/

Ne face o deosebită plăcere să salutăm succesul repurtat de trupa Teatrului Maghiar de Stat Cluj, prezent în premieră la Festivalul Internaţional de Teatru Clasic din Almagro (FITCA), Spania, cu spectacolul „Julius Caesar” de William Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete.

Un articol de Petre Ivan|6 august 2017

Reprezentaţiile au avut loc pe 28 şi 29 iulie, în ultimele zile ale ediţiei aniversare cu numărul 40 a Festivalului de la Almagro, considerat unul dintre cele mai importante evenimente ale lumii dedicate teatrului clasic.

Constatăm astfel că invitarea şi participarea la Bucureşti, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, a directorilor şi selecţionerilor unor importante Festivaluri din lume se dovedeşte fertilă şi inspiraţională. Aşa s-a petrecut şi în ediţia FNT 2016, când între invitaţii directorului artistic al FNT, Marina Constantinescu, s-a aflat şi coordonatorul programului internaţional al Festivalului de la Almagro, doamna Teresa Pérez-Prat, care şi-a manifestat interesul pentru trei dintre spectacolele vizionate, alegând în final pentru ediţia din acest an al FITCA producţia „Julius Caesar” de la Cluj.

Aflaţi pentru prima dată la Almagro, românii de la Teatrul Maghiar din Cluj au triumfat cu excelentul lor Julius Caesar” – titra pe 01 august cotidianul Lanza din La Mancha – Castilia. („Los rumanos del Hungarian Theatre triunfan en el estreno de su excelente Julio César” ), în timp ce cotidianul madrilen El Pais scria în 30 iulie despre montarea renumitului regizor Silviu Purcărete: „O punere în scenă viguroasă, strălucitoare şi traversată de un filon poetic violent. Un Julius Caesar fără compromisuri sau irosiri, interpretat formidabil de trupa Teatrului Maghiar din Cluj”.

Julius Caesar” a fost singurul spectacol din România invitat la acest important festival al Europei, care s-a desfăşurat în perioada 06–30 iulie 2017 şi care programează atât spectacole semnificative pentru epoca barocului european (drame elisabetane, piese franceze neoclasice sau texte scrise în epoca de aur a Spaniei) cât şi spectacole din tradiţia teatrului oriental (teatrul sau kabuki).

În aceeaşi serie de reuşite ale prezenţei teatrului românesc pe scenele europene având ca punct de plecare colaborarea şi vizionările înlesnite de FNT, se înscrie şi succesul înregistrat în toamna anului trecut (17-24 octombrie 2016)  în cadrul Ciclului Teatral Internaţional „Una mirada al mondo”, organizat de Centrul Dramatic Naţional din Madrid şi ICR Madrid, unde trupa bucureşteană a Teatrului Odeon a prezentat spectacolul „De vânzare/ For sale” semnat de Gianina Cărbunariu. Acesta a fost remarcat de d-na Ioana Anghel, director al ICR Madrid, în cadrul ediţiei a 24-a a Festivalului Naţional de Teatru, care a depus toate eforturile ca „De vânzare,” să poată fi vizionat de publicul din capitala Spaniei.

Bucurându-se de o largă apreciere, producţia Teatrului Odeon a revenit în peninsula iberică şi în acest an, la sfârşitul lunii mai, cu două reprezentaţii în cadrul celei de-a 18-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru şi Artă de Stradă (TAC) de la Valladolid.

Pe parcursul timpului şi alte spectacole româneşti, care au avut şansa de a fi vizionate în Festivalul Naţional de Teatru de invitaţii speciali prezenţi la Bucureşti, s-au bucurat de turnee şi reprezentaţii efectuate pe scenele europene. Între acestea amintim:

– spectacolul „20/20„, de Gianina Cărbunariu produs de „Studio Yorick” din Târgu-Mureş – invitat în anul 2011 la Festivalul Internaţional de Teatru „Dialog” din Wroclaw de directoarea acestuia – doamna Krystyna Meissner;

– spectacolele „Herr Paul” (pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul Tineretului  din Piatra Neamţ) şi „Sado Maso Blues Bar” de Gianina Cărbunariu (Teatrul Mic, Bucureşti), invitate în 2011 să participe la cea de-a V-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru „Demoludy” din Olsztyn, Polonia, de către directorul acestuia – domnul Marcin Zawada;

– spectacolul „Amalia respiră adânc” al Teatrului Naţional din Cluj, invitat în anul 2015 de doamna Cristina Hoffman (fost director al ICR Berlin) să susţină reprezentaţii în capitala Germaniei;

– spectacolul „Parallel” al companiei independente „Reactor de creaţie şi experiment” din Cluj, invitat să participe în Italia la Festival delle Colline Torinesi, în 2015;

– sau spectacolul „Între noi e totul bine” de Dorota Masłowska pus în scenă de Radu Afrim la Teatrul Naţional din Bucureşti – care a fost recomandat de acelaşi Marcin Zawada, în anul 2016, să deschidă Festivalul de Dramaturgie Contemporană Poloneză din Wroclaw (capitală culturală europeană 2016).

Foto: Andrei Gîndac

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

09
/02
/24

Cu încasări de 952 de milioane de dolari la box-office-ul mondial, onorat cu cele mai mari premii ale industriei din acest an, dominând cu câte 13 nominalizări la Oscar® și la Premiile Academiei Britanice de Film și Televiziune (BAFTA), blockbusterul Oppenheimer în care joacă Cillian Murphy, nominalizat la Oscar pentru rolul lui J. Robert Oppenheimer și Emily Blunt în rolul soției sale, biologul și botanistul Katherine „Kitty” Oppenheimer, va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 21 martie.

09
/02
/24

Seria CultClassics aduce în atenția publicului filme semnificative sau realizatori de film importanți din istoria cinematografiei. “Am vrut să creăm un program independent, care să ne conducă într-o călătorie prin lumea filmului, să explorăm împreună diferite curente cinematografice, stiluri regizorale, culturi și spații geografice” Anca Caramelea, curator ARTA.

09
/02
/24

Pe 11 și 20 februarie, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Național Iași, va avea loc premiera pe țară O tragedie veninoasă după Women beware women de Thomas Middleton, regia, traducerea și adaptarea scenică aparținându-i lui Silviu Purcărete. Scenografia spectacolului este creată de Dragoș Buhagiar, noul proiect marcând împlinirea a 14 ani de excepțională colaborare cu regizorul Silviu Purcărete, începută la Teatrul Național Iași, cu spectacolul Uriașii munților de Luigi Pirandello.

09
/02
/24

Studenții bucureșteni sunt invitați să participe la un program de mentorat și internship dedicat spațiilor culturale din București. Pe lângă experiența practică, participanții vor putea accesa sponsorizări în valoare de 27.000 lei și vor avea posibilitatea unor stagii de practică în cele mai active agenții de comunicare din România

09
/02
/24

mind-moving, programul de terapie prin artă inițiat și organizat de Indie Box, în parteneriat cu NOPA - Societatea Norvegiană a Compozitorilor și Textierilor, Asociația Entuziart și Profeti ART SRL, ajunge la finalul perioadei de implementare și își încheie călătoria cu un eveniment special, dedicat publicului larg, cu intrare liberă, pe 21 februarie, de la 18:30, la Arcub - Hanul Gabroveni (str. Lipscani, nr. 84 - 90).

08
/02
/24

Seria SWORDS - Spoken Word Sessions continuă cu un nou episod ce îi are ca invitați pe Cosmina Moroșan & Anticorp Solar, Cristina Bordeanu, Cătălina Matei și Lucian Brad, într-un eveniment moderat de Cosmin Perța – duminică, 11 februarie, de la ora 19:30, la Control Club. Performance-urile vor fi completate de un set audio-vizual de Iulian Morar.