#FilmeDeCannes. „A Hero” – Aparenţe
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-a-hero-aparente/

CRONICĂ DE FILM În „A Hero” (2021), noul său lungmetraj, câştigător ex-aequo al Grand Prix la Cannes, regizorul iranian Asghar Farhadi îşi recâştigă inspiraţia creatoare care l-a consacrat printre marii autori de cinema contemporani.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 noiembrie 2021

Iranianul Asghar Farhadi era unul din cineaşti la care mă gândeam când am zis că au dat rateuri când şi-au părăsit cultura şi au făcut filme internaţionale, în alte ţări. „Everybody Knows”, realizat în Spania, cu Penélope Cruz şi Javier Bardem pe afiş, a fost un eşec dureros pentru admiratorii regizorului. Şi nici „The Past”, făcut anterior în Franţa, nu e printre reuşitele sale.

Aşa că nu cred că e o întâmplare că revenirea în Iran pentru cel mai nou film, „A Hero”, câştigător ex-aequo în acest an al Grand Prix la Cannes, înseamnă şi recuperarea acelei inspiraţii creatoare care l-a consacrat pe Farhadi printre marii autori de cinema contemporani.

Ar fi mai multe explicaţii, însă mi se pare că una foarte importantă e că tipul de scenarii cu care lucrează el capătă o semnificaţie mult mai mare în Iran.

Ce înseamnă asta?

Sigur, Farhadi nu face filme explicit politice ca Jafar Panahi sau Mohammad Rasoulof, doi regizori şicanaţi de regimul din ţara lor. Însă dramele cărora le cad victime personajele sale au printre cauze principale şi modelul de societate din Iran (bineînţeles, care vine în completarea slăbiciunilor omeneşti universale).

Să ne amintim de „A Separation”, capodopera şi cel mai cunoscut titlu al său – tot iadul acelui cuplu care vrea să divorţeze e amplificat şi de un hăţiş legislativ care e rezultatul unei înţelegeri conservatoare a moralei publice, impusă de un regim în care religia are o mare influenţă. Aceste lucruri nu se spun direct, dar se simt în fiecare din naraţiunile imaginate de Farhadi – sunt substratul lor de idei.

O premisă asemănătoare întâlnim şi în „A Hero”, unde avem un protagonist aflat la închisoare din cauză că nu poate achita o datorie faţă de o rudă a fostei soţii, care i-a plătit un împrumut pe care îl luase de la un cămătar şi pe care l-a pierdut într-o afacere dubioasă.

Aflat într-o permisie de două zile, Rahim încearcă să îşi achite cel puţin o parte din datorie, pentru a-şi spăla ruşinea şi pentru a fi eliberat, numai că o faptă ambiguă pe care ajunge să o facă alături de iubita sa secretă declanşează un lanţ de întâmplări ameţitoare care îl aruncă pe eroul lor de la extaz la agonie şi atrage în vertij o mulţime de alte persoane.

Cert e fiecare participant la acest carusel de neoprit, fie el persoană individuală sau reprezentant al unei instituţii, se luptă pentru o cât mai bună imagine publică şi pentru câştigarea respectului celorlalţi, după ce s-a dovedit că şi cele mai onorabile scopuri pot avea efecte nefericite, uneori chiar dramatice.

De altfel, extraordinară la cinema-ul lui Farhadi (de la care s-au inspirat şi alţi regizori iranieni) e ideea că fiecare gest al nostru, oricât de mărunt şi de onest, poate deveni în orice moment scânteia care aprinde focul ce mistuie rapid conştiinţe şi înveninează relaţiile dintre oameni.

Poate că suntem în esenţă buni, dar ne pricepem să ne facem vieţile un calvar, cu cele mai bune intenţii.

„A Hero” a avut premiera în România la Les Films de Cannes a Bucarest şi va fi distribuit în cinematografe de Independenţa Film.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.