#FilmeDeCannes. „Titane” – Exotic, dar nu şi răscolitor
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-titane-exotic-dar-nu-si-rascolitor/

CRONICĂ DE FILM Premiat cu Palme d`Or la Cannes, „Titane” îşi trage seva din spiritul vremii şi încearcă să arunce o privire şi în viitor. Subiectele sale sunt fluiditatea genurilor şi aliajul dintre corp şi maşinărie.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 noiembrie 2021

Mi-e uşor să înţeleg de ce juriul de la Cannes a premiat „Titane” cu Palme d`Or, deşi nu e cel mai bun film din competiţie. Sau, în orice caz, nu e printre favoritele mele (care sunt alea? – filmele lui Nadav Lapid şi Apichatpong Weerasethakul, câştigătoare ex aequo ale Premiului Juriului).

Este doar al doilea lungmetraj al regizoarei franceze Julia Ducournau, după excelentul „Raw”, debutul său din 2016 (care s-a văzut şi în România, la regretatul Festival NexT).

Filmul lasă impresia că aduce un aer proaspăt, însă nu atât prin felul în care avansează scenariul, cât mai mult prin temele pe care le ridică şi prin amestecul de genuri (parţial, e ceea ce s-a întâmplat şi cu „Parasite”, un alt film controversat premiat cu Palme d`Or).

„Titane” îşi trage seva din spiritul vremii şi încearcă să arunce o privire şi în viitor – e plăcut să vezi când unele dezbateri de idei ale momentului, una fiind cea despre identitatea sexuală, capătă o expresie cinematografică atât de neaşteptată, din afara esteticii realiste.

În acest caz, subiectele sunt fluiditatea genurilor şi aliajul dintre corp şi maşinărie, două teme importante ale prezentului, care ar oripila destui intelectuali publici conservatori din România.

Alexia, protagonista jucată de Agathe Rousselle, e femeie şi bărbat, adolescent şi adult, om şi maşină, călău şi victimă, atrăgătoare şi repulsivă. Şi e aleasă să aducă pe lume omul viitorului.

Însă toate astea nu ar fi suficient de stimulante fără o formă cinematografică pe măsură. Iar Julia Ducournau are forţa şi imaginaţia pentru a ne împinge, cu ironie, înspre zone întunecate şi vag incomode (de când nu aţi mai văzut o partidă de sex între o femeie şi o maşină?), deşi asta înseamnă riscul de a apela uneori la imagini tari, chiar senzaţionaliste sau kitsch.

Mărturisesc că scenele cu chinurile la care sunt supuse corpurile nu m-au impresionat prea tare, la fel cum mi-a fost greu să accept unele fracturi de logică narativă pe care fantezia filmului îţi cere implicit să le faci uitate.

Mai stimulantă e în schimb fluiditatea genurilor cinematografice, care o completează pe cea a identităţilor protagonistei.

Filmul începe ca un thriller cu un criminal în serie şi se transformă pe parcurs într-un body horror şi într-o dramă de familie, păstrând în acelaşi timp look-ul unui SF minimalist.

Păcat însă că această nonşalanţă nu e susţinută şi de o mai mare atenţie la personaje şi la credibilitatea felului în care se dezvoltă firul narativ.

„Titane” e un film exotic, dar nu şi răscolitor.

„Titane” a avut premiera în România la Festivalul Les Films de Cannes a Bucarest şi este distribuit de Independenţa Film.

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.