#FilmeDeCannes. „Vortex” – Decrepitudine
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmedecannes-vortex-decrepitudine/

Nu se poate spune că regizorul Gaspar Noé a avut vreodată o viziune luminoasă asupra vieţii. Dimpotrivă – cinema-ul său s-a inspirat întotdeauna din cele mai tulburătoare pulsiuni umane, pe care le-a transformat într-un combustibil extrem de inflamabil. Însă „Vortex”, prezentat anul acesta la Cannes în afara competiţiei, este probabil cel mai întunecat film al său, oricât de ciudat ar suna asta.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 octombrie 2021

Nu mai avem de-a face cu glorificarea unor explozii de vitalitate, nici măcar a unei energii distructive, ci de un film duhnind a bătrâneţe neputincioasă, boală şi moarte.

Nu e uşor să urmăreşti, timp de aproape două ore şi jumătate, degradarea a doi bătrâni, soţ şi soţie – ea (Françoise Lebrun) e fost medic psihiatru cu o minte tot mai roasă de demenţă, iar el (Dario Argento!) e un teoretician de cinema care vrea să (îşi) arate că încă mai este capabil să dea omenirii o carte (despre filme şi vise), dar ale cărui probleme cu inima îi transmit altceva. Cuplul e vizitat uneori de fiul lor (Alex Lutz) – un regizor de film cu probleme financiare şi trecut printr-o dependenţă de droguri, la rândul său tatăl unui băieţel.

Regăsim celebrele mişcări şerpuitoare, molatic-hipnotice, ale aparatului de filmat, care urmăreşte îndeaproape personajele. Dar pentru că suntem totuşi într-un film de Gaspar Noé, nu e loc de sentimentalism, în ciuda tragediei implacabile care ni se dezvăluie sub ochi.

Cineastul apelează la un artificiu formal – împarte ecranul în două, iar în fiecare cadru e unul din cele două personaje, separate astfel chiar şi atunci când sunt în aceeaşi cameră (fiecare e văzut dintr-un alt unghi). E un şiretlic regizoral care are ca rezultat că ne antrenează atenţia (şi împiedică orice imersiune în poveste) – ca spectator, ai libertatea să îţi alegi cadrul căruia să îi acorzi un mai mare interes (pierzând poate unele detalii din celălalt) sau să treci rapid cu privirea de la unul la altul, încercând să te acomodezi cu fluxul diferit al mişcărilor.

Dar mai e un ecou al acestui dispozitiv ludic. Montajul care se creează astfel, prin alăturarea celor două jumătăţi de ecran, separate de o mică bandă neagră, produce tot felul de efecte – de la suspans sau comedie neagră, la dramă pură. E multă ironie în „Vortex”, mai ales la adresa concepţiei că bătrâneţea ar fi o perioadă de serenitate şi că dragostea ar dura până la moarte, dar şi pe seama vanităţii.

Însă luciditatea şi realismul cu care Gaspar Noé reprezintă decrepitudinea inevitabilă a omului, deopotrivă mentală şi fizică, face ca „Vortex” să fie un film mai grav şi mai melancolic decât m-aş fi aşteptat. Incomod şi mai puţin teribilist.

27
/10
/22

În cele 4 zile de festival au fost peste 300 de oameni în public, în cele 3 locații: la Cinema Victoria, Faber și Facultatea de Arte și Design. Festivalul a fost deschis cu “Pentru minte tu ești Ceaușescu“, în regia lui Sebastian Mihăilescu, care a avut asociat și primul Q&A al festivalului, și s-a încheiat la Faber, cu proiecția filmului „Alb pe Alb”, în regia lui Viera Čákanyová.

26
/10
/22

În luna noiembrie, la History Channel puteţi urmări un documentar despre istoria Colosseumului (cea mai celebră arenă din toate timpurile), cum este viața trăită în munți, ce știa omenirea în antichitate despre extratereștrii și cum s-au păstrat până astăzi legendele faraonilor.

25
/10
/22

După un turneu sold out al echipei în mai multe orașe din țară, filmul Capra cu Trei Iezi intră oficial în cinematografe pe 28 octombrie, în weekendul de Halloween. Bazat pe povestea lui Ion Creangă, filmul a fost primit de public cu surprindere și nostalgie: scenariul respectă basmul lui Creangă, care este, în fond, o poveste de groază, nu neapărat una de adormit copiii. În rolurile principale joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi, iar regia este semnată de Victor Canache.

21
/10
/22

Duminică, 23 octobrie, de la 18.30, la Cinema Astra va avea loc proiecția filmului documentar dedicat Brașovului, realizat de tinerii care au participat la cursurile „Be-Brașov: retrocedarea emoțiilor I memoria orașului”. Participanții la eveniment vor asista și la o reprezentație de tip teatru verbatim și la o expoziție cu fotografii din Brașov.

20
/10
/22

„Oameni de treabă” / „Men of Deeds”, noul film al regizorului Paul Negoescu, cu Iulian Postelnicu, Vasile Muraru, Anghel Damian și Crina Semciuc în distribuție, va avea o avanpremieră specială în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, sâmbătă, 22 octombrie.

19
/10
/22

CRONICĂ DE FILM După câteva încercări nereuşite de-a lungul anilor de-a face un horror românesc inspirat din literatură sau folclor (de la moroi la vampiri), iată în sfârşit un film căruia nu îi este ruşine să scoată capul în lume - „Capra cu trei iezi”, un debut independent realizat de Victor Canache, care acum câţiva ani lansa şi un scurtmetraj cu acelaşi titlu.