Filmele româneşti ale toamnei
https://www.ziarulmetropolis.ro/filmele-romanesti-ale-toamnei/

PREVIEW A venit oficial toamna şi odată cu ea se reiau şi premierele de filme româneşti în cinematografe. Numai luna septembrie aduce „La Gomera” şi „Monştri.”, titlurile care au circulat cel mai mult în festivaluri, dar şi „Arest”, probabil cel mai greu film românesc din 2019. Vor urma şi câteva surprize.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 septembrie 2019

De câţiva ani, de când numărul filmelor româneşti a crescut, a devenit o tradiţie ca aproape fiecare săptămână de toamnă să aducă o premieră în cinematografe. În Bucureşti, asta înseamnă deseori o concurenţă cu câte un festival pentru puţinele săli dedicate cinema-ului de artă.

Nici următoarele trei luni nu par să facă excepţie. Septembrie aduce „La Gomera”, de Corneliu Porumboiu, şi „Monştri.”, debutul lui Marius Olteanu – titlurile care au circulat cel mai mult în festivaluri în ultimele luni -, dar şi „Arest”, al doilea lungmetraj al lui Andrei Cohn şi probabil cel mai greu film românesc din 2019.

O lună bună pentru cinema-ul românesc, pentru că cele trei filme vin de la regizori din trei etape diferite ale Noului Cinema.

Dintre ele, cel mai aşteptat este, cu siguranţă, „La Gomera” (13 septembrie), un fals film noir care a avut premiera mondială în competiţia Festivalului de la Cannes şi care ar putea marca o schimbare majoră nu doar în cariera lui Corneliu Porumboiu, cât şi în dinamica cinematografiei române. Am explicat pe larg aici.

La doar o săptămână (20 septembrie) va urma „Arest” , de Andrei Cohn, care a avut premiera mondială la TIFF şi premiera internaţională în competiţia East of the West de la Karlovy Vary. Un film puternic, solicitant şi impunător, cu doi actori foarte buni – Iulian Postelnicu şi Alexandru Papadopol – şi cu un o tratare diferită a unui subiect legat de trecutul comunist. Mai multe, aici.

Luna se va încheia cu „Monştri.” (27 septembrie), debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, proiectat pentru prima dată în secţiunea Forum a Festivalului de la Berlin, la începutul anului, şi inclus ulterior în competiţiile şi selecţiile multor festivaluri româneşti şi internaţionale. Un film uşor atipic, care anunţă un regizor talentat şi despre care am scris aici.

Luna octombrie începe cu un alt debut – „Mo”, de Radu Dragomir, care a avut premiera mondială tot la TIFF şi care a fost inclus apoi în Competiţia Festivalului de la Sarajevo. Filmul, care va fi lansat pe 4 octombrie, îi are în rolurile principale pe Dana Rogoz, Mădălina Craiu şi Răzvan Vasilescu şi discută o temă sensibilă şi de actualitate, în siajul scandalurilor care au dus la mişcarea #metoo.

 

Tot pentru 4 octombrie este anunţat şi noul lungmetraj de animaţie realizat de Anca Damian, „Călătoria fantastică a Maronei”, care a fost selecționat în competiția oficială a Festivalului de la Annecy. Realizările de până acum ale regizoarei în filmul de animaţie (lungmetrajele „Crulic – Drumul spre dincolo”, 2011; „Muntele magic”, 2017; şi scurtmetrajul „Telefonul”, 2018) fac ca noul titlu, bazat pe un scenariu al fiului regizoarei, Anghel Damian, care este actor şi la rândul său regizor, să fie aşteptat cu un mare interes.

În următoarele două săptămâni din octombrie sunt anunţate, momentan, două documentare, „Emigrant Blues: un road movie în 2 ½ capitole”, de Claudiu Mitcu şi Mihai Mincan, şi „Jurnalul familiei -escu”, de Şerban Georgescu.

Pentru noiembrie şi decembrie, lucrurile se complică şi devin mai neclare. Conform site-ului Cinemagia, în noiembrie sunt trecute cu date de lansare „Cărturan”, de Liviun Săndulescu, şi „Zavera”, de Andrei Gruzsniczki. Dar e greu de crezut că cele două titluri vor fi aruncate în cinematografe fără a trece mai întâi printr-un festival internaţional, aşa că foarte probabil vom auzi mai mult de ele abia anul viitor.

De o lansare în săli în această toamnă ar putea avea totuşi parte noul film – „Heidi” – al unuia dintre regizorii importanţi ai primei etape a Noului Cinema Românesc, Cătălin Mitulescu. „Heidi” a avut premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo şi va fi văzut în curând în România la TIFF Oradea. Subiectul şi primele imagini anunţă o posibilă revenire la inspiraţia de la începuturi a lui Cătălin Mitulescu.

Alte două filme au avut deja premiera mondială în două mari festivaluri. „Ivana cea Groaznică”, noul lungmetraj al Ivanei Mladenovic, a câştigat premiul special al juriului secţiunii Cineasti del Presente la Locarno. Însă filmul va fi lansate în cinematografe în România abia anul viitor.

Foarte aşteptat – şi, intuiesc, cu o posibilă dată de lansare chiar în această toamnă – este documentarul „Colectiv” (despre evenimentele care au urmat incendiului din clubul bucureştean în 2015), de Alexander Nanau, care a fost selectat la Veneţia, în afara competiţiei, şi la Toronto.

În afară de „Zavera” şi „Cărturan”, pentru 2019 se anunţă o serie bogată de filme româneşti, aflate în prezent în diferite stadii de realizare – noi titluri realizate de Cristi Puiu, Radu Jude, Andrei Ujică, Marian Crişan, Bogdan George Apetri, Bogdan Mirică, Florin Şerban, Iosif Demian, Dan Chişu, Valentin Hotea, Tudor Cristian Jurgiu, Daniel Sandu, Claudiu Mitcu, George Dorobanţu sau Ion Indolean şi debuturi realizate, printre alţii, de Dorian Boguţă, Cecilia Felméri, Eugen Jebeleanu sau Ruxandra Ghiţescu.

18
/01
/24

CRONICĂ DE FILM Bizară, dar şi simptomatică decizia realizatorilor filmului "Klaus & Barroso" de a semna cu "regie colectivă", nenumită. Asta ar putea sugera că toţi cei trei scenarişti - Adrian Nicolae, Cosmin "Micutzu" Nedelcu şi Bogdan Theodor Olteanu -, dintre care primii doi sunt şi actori în roluri centrale, s-au ocupat de regie.

17
/01
/24

Din 16 ianuarie, filmul Klaus & Barroso, cu Cosmin „Micutzu” Nedelcu și Adrian Nicolae rulează în cinematografele din toată țara, distribuită de Forum Film. În Republica Moldova filmul va rula din 18 ianuarie, pe ecranele Cineplex.

16
/01
/24

16 ianuarie, 2024 - Cea de-a 18-a ediție a Premiilor Gopo, evenimentul anual care sărbătorește și recompensează realizările cinematografiei românești, va avea loc în 29 aprilie la Teatrul Național ,,I.L. Caragiale” din București.

16
/01
/24

Asteroid City, cel mai recent film al lui Wes Anderson, în care joacă Jason Schwartzman (The French Dispatch, The Grand Budapest Hotel), Scarlett Johansson (Black Widow, Jojo Rabbit) și Tom Hanks (Elvis, News of the World), va fi disponibil pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime începând din 20 ianuarie.

16
/01
/24

Seria ISTORII se va desfășura în perioada 15 - 30 ianuarie la Cinema ARTA, pe strada Universității nr. 3. Publicul are șansa să descopere în această perioadă, în fiecare zi de marți, o selecție de filme (scurtmetraje sau lungmetraje) curatoriate pentru a deschide conversații despre modul în care istoria este construită și transmisă cu ajutorul limbajului, imaginilor, semnelor și conceptelor.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.

05
/01
/24

Rebel Moon este un adevărat eveniment în universul producțiilor SF și de fantezie și rodul unor eforturi de decenii. În plus, lungmetrajul poartă semnătura lui Zack Snyder, cineastul din spatele filmelor 300 - Eroii de la Termopile, Man of Steel: Eroul și Armata celor morți.

04
/01
/24

Anul 2024 se anunţă unul bogat în filme româneşti de autor, fie ele de ficţiune, documentare sau hibride. V-am pregătit, în exclusivitate, o listă cu cele mai aşteptate titluri, care cuprinde noi filme de regizori consacraţi precum Andrei Ujică, Radu Jude, Cristi Puiu, Stere Gulea, Eugen Jebeleanu, Adrian Sitaru, Tudor Giurgiu sau Emanuel Pârvu, precum şi câteva debuturi foarte promiţătoare.

29
/12
/23

Se anunţă o lună ianuarie bogată în filme pentru care merită să te deplasezi la cinema, inclusiv la multiplexuri. Distribuitorii - mari sau mici - scot o parte din artileria grea chiar de la începutul anului. Ţi-am făcut o listă cu opt titluri de neratat.