„First Man”. Ambiție ★★★
https://www.ziarulmetropolis.ro/first-man-ambitie-%e2%98%85%e2%98%85%e2%98%85/

CRONICĂ DE FILM După succesul uriaş cu „La La Land”, tânărul regizor american Damien Chazelle (33 de ani) revine cu un film mai puţin exuberant dar mai matur, „First Man” („Primul om pe Lună”), în care Ryan Gosling îl joacă pe celebrul astronaut Neil Armstrong.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 octombrie 2018

După 10 minute de trailere la cele mai stupide filme pe care le vor lansa studiourile hollywoodiene în mall-urile din lumea întreagă în perioada următoare, „First Man” (2018), cu al său stil vizual și narativ relativ sobru, a venit ca o salvare.

Iar proiecția a fost ca una privată – singur într-o sală medie de multiplex.

Pare că nu e greu să te faci remarcat la Hollywood ca meseriaș într-ale regiei: nivelul la care au ajuns producțiile de duzină ale marilor case de producție este într-atât de jos, încât orice film cu o minimă ambiție artistică poate trece drept capodoperă.

Asta nu înseamnă că acest al patrulea lungmetraj al lui Damien Chazelle este un mare film. „First Man” confirmă, în primul rând, talentul cert al acestui nou star din lumea restrânsă a regizorilor cu ambiții de autor de la Hollywood.

Altfel, structura sa dramaturgică este una cât se poate de previzibilă pentru un biopic. Ca în manualul de scenaristică, planul profesional se îmbină neapărat cu cel personal, pentru o mai ușoară atragere a publicului în povestea primului om care a călcat pe Lună, urmărit în momente esențiale pe parcursul a aproape 10 ani, totul culminând cu aselenizarea.

La acest capitol, tot ce trebuia bifat este bifat, și în special în ce privește psihologia protagonistului: traseul personajului Neil Armstrong de la un simplu pilot la un cosmonaut intrat în legendă se explică și prin încercarea de a depăși trauma morții fetiței sale, a cărei imagine îi revine mereu în minte, chiar şi în episodul glorios al mersului pe Lună.

Iar montajul alternează momentele, mai ofertante, când Neil Armstrong se pregătește pentru misiunea NASA care va intra în istorie cu momentele, mai convenționale, din sânul familiei, redate inclusiv prin câteva flashbackuri.

Deși Ryan Gosling construiește un personaj cu emoții destul de greu de pătruns, filmul nu scapă tentației de a oferi motivații  psihologice la fiecare pas, în timp ce camera de filmat se ține mereu aproape de chipurile personajelor, pentru a le înregistra și cea mai mică reacție.

Energia filmului vine și din această tensiune care apare între cadrele strânse și respirația largă a scenelor din spațiu.

Narațiunea are totuși o binevenită reținere (în ciuda unor secvențe stridente), și aici se vede amprenta lui Josh Singer, cel care a contribuit la scenariile și pentru „Spotlight” (2015), de Tom McCarthy, și „The Post” (2017), de Steven Spielberg.

Și stilistic „First Man” etalează o austeritate lăudabilă, deși în convenția unui film, totuși, mainstream, din lunga tradiție a biografiilor de personalități care au scris istoria Americii.

La fel ca în precedentele sale două titluri, „Whiplash” și „La La Land”, Damien Chazelle își demonstrează și aici plăcerea de a insista pe momente menite a arăta ambiția și eforturile, inclusiv fizice, ale protagonistului, precum și specificul pasiunii sale – zborurile spaţiale, cu toată tehnologia încă nefinisată pe care o presupuneau acestea.

De aici și atenția pe detaliile ascensiunii lui Neil Armstrog, de la primele zboruri și pregătirile pentru misiunea Apolo 11 și până la aterizarea pe Lună, redată într-o maiestuoasă secvență încărcată deopotrivă de mister și emoție, demne de acest moment ajuns în conștiința întregii lumi.

„First Man” („Primul om pe Lună”) a intrat în cinematografe la 12 octombrie, fiind distribuit de Ro Image 2000.

28
/02
/15

Regizorul Ken Loach se întoarce pe marile ecrane cu un nou film istoric despre războiul civil din Irlanda. Jimmy’s Hall / Salonul lui Jimmy este povestea lui Jimmy Gralton, un activist irlandez care a trăit în comitatul Leitrim, Irlanda începutului de secol. Filmul, care a participat anul trecut în Competiţia Oficială Cannes 2014, va avea premiera în România în 6 martie.

28
/02
/15

Actorul american Leonard Nimoy, cunoscut pentru rolul comandantului Spock din serialul "Star Trek", a murit vineri la vârsta de 83. Nimoy a fost internat în spital, săptămâna trecută, după ce s-a plâns de "dureri severe în zona pieptului". El suferea de boala pulmonară obstructivă cronică care duce la insuficienţă respiratorie.

27
/02
/15

Cea mai importantă competiție de scurtmetraj din România, o selecție unică de filme, masterclass-uri, workshop-uri și petreceri îi așteaptă pe spectatori la cea de-a 9-a ediție a Festivalului Internațional de Film NexT, care va avea loc între 15 și 19 aprilie 2015, la Cinema Studio, Elvira Popescu, CinemaPRO și într-o serie de locuri neconvenționale.

27
/02
/15

"Aferim!", lungmetrajul pentru care cineastul Radu Jude a primit Ursul de Argint pentru regie la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin 2015, va putea fi vizionat în avanpremieră, pe 5 martie, în reţeaua naţională de cinematografe Cinema City.

26
/02
/15

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE Un film, cu siguranță, subapreciat. Sau, mai exact, privit de sus ca fiind o simplă operă burlescă. „S-a furat o bombă” (1961), scris și regizat de Ion Popescu-Gopo, este însă mai mult decât atât.

26
/02
/15

"Niciodată nu se știe ce e aia "generația de aur". Pentru George Vraca, de pildă, George Constantin nu făcea parte din nicio generație de aur, era un tânăr care juca și el teatru binișor, dar pentru George Constantin generația de aur era Vraca, dar Vraca pentru Nottara nu era generație de aur, și uite așa, când actorul ajunge la vârsta maturității, nu a vieții, a maturității sale artistice, conform destinului, putinței, talentului (...) devine un actor important al teatrului unde este, al teatrului românesc, al locului unde este proțăpit de soartă și devine și el un metal prețios." - Alexandru Repan

24
/02
/15

Neill Blomkamp revine la invitația pe care ne-a făcut-o în filmele sale anterioare, District 9 şi Elysium, aceea de a ne reimagina lumea în care trăim. Blomkamp a combinat acţiunea cu conştiinţa socială, iar această combinaţie a stârnit o reacţie de neuitat, rămânând în memoria spectatorilor.