Fiţi realişti, cereţi imposibilul! – Festivalul Filmului Francez 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/fiti-realisti-cereti-imposibilul-festivalul-filmului-francez-2018/

La filme, cetăţeni! Între 24 aprilie şi 6 mai, Festivalul Filmului Francez face o mică revoluţie pe marile ecrane din 9 oraşe din România (Arad, Braşov, Bucureşti, Buzău, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Sfântu Gheorghe, Timişoara) cu cea de a 22-a sa ediţie al cărei cuvânt de ordine este „schimbare” – schimbare de idei, de idealuri, de perspectivă, de viaţă, de societate.

Un articol de Petre Ivan|18 aprilie 2018

Inspirat de întreaga simbolistică a protestelor din Mai 1968, de la care a preluat una dintre devizele cele mai cunoscute – Fiţi realişti, cereţi imposibilul! -, începând din acest an, Festivalul Filmului Francez (FFF) alege primăvara, care devine anotimpul său oficial, împrospătându-şi şi regândindu-şi secţiunile deja binecunoscute.

Tocmai despre transformare vorbeşte şi neliniştitorul MADAME HYDE de Serge Bozon (2017), povestea neobişnuită a metamorfozei personale şi sociale a unei profesoare de fizică timide şi retrase. Această creaţie mult apreciată în cadrul Săptămânii criticii de la Berlin 2018 şi pentru care Isabelle Huppert a primit Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină la Festivalul de la Locarno (Elveţia) va deschide cea de a 22-a ediţie a FFF (pe 24 aprilie, ora 20.30, Cinema Elvire Popesco).

Cu ocazia aniversării a 50 de ani de la marile proteste care au provocat o serie de mutații intelectuale şi sociale în Franţa şi, prin ricoşeu, în toata Europa occidentală, FFF propune un Focus Mai 68. Filme de ficţiune importante (ca de exemplu MILOU EN MAI/MILOU ÎN MAI de Louis Malle) precum şi documentare inedite în România (MOURIR À 30 ANS/SĂ MORI LA 30 DE ANI de Romain Goupil sau celebrul LE FOND DE L’AIR EST ROUGE/REVOLUŢIA PLUTEŞTE ÎN AER de Chris Marker) vor ajuta publicul român, care nu cunoaşte prea multe despre aceste evenimente, să le înţeleagă mai bine contextul şi mizele.

Nu mai puţin rebelă, secţiunea Competiţie propune 6 filme – de debut sau a doua creaţie – foarte diferite unele de altele din toate punctele de vedere, dar având ca numitor comun îndrăzneala, impertinenţa chiar, dar şi poezia. Publicul este cel care face jocurile acestei secţiuni – el va cântări, va vota şi va premia filmul preferat. Acestuia i se va decerna « Premiul publicului TV5MONDE », care constă într-un ajutor financiar național pentru operatorul care va distribui filmul în cinematografele din România.

Pe de altă parte, FFF va acorda mai mult spaţiu discuţiilor  – mai mulţi tineri regizori şi actori francezi se vor întâlni cu publicul român pentru a dezbate despre ideile şi demersurile lor artistice (Marine Francen, regizoarea filmului LE SEMEUR/SEMINŢE – 24-27 aprilie, Bucureşti; Vincent Macaigne, regizorul peliculei POUR LE RÉCONFORT/CONFORT ŞI CONSOLARE, Bucureşti; Mona Walravens, actriţă în COMME DES GARÇONS/ECHIPA DE FETE de Julien Hallard, 3-6 mai, Cluj şi Timişoara).

Cu privirea sa pătrunzătoare, Săptămâna Cahiers du cinéma, realizată în colaborare cu cea mai importantă revistă de film din Franţa, se apleacă asupra relaţiei ambigue pe care opera filmată o întreţine cu teatrul. Prieten vechi al Festivalului Filmului Francez din România, Joachim Lepastier, critic la Cahiers du cinéma şi autorul selecţiei acestui program, explorează jocul între „a fi” şi „a părea” în viaţa de zi cu zi, pe scenă şi în film, dar şi limitele, complicităţile şi divergenţele între realitate, teatru şi marele ecran.

În acelaşi spirit analitic şi contestatar, Panorama expune câteva din cele mai bune creaţii cinematografice franceze de ultimă oră, filme care s-au impus atât în sălile de cinema cât şi în marile festivaluri internaţionale. După cum este şi cazul lui JUSQU’À LA GARDE/CUSTODIA de Xavier Legrand (2017), filmul care va închide, la București, cea de a 22-a ediţie a Festivalului Filmului Francez, şi care a fost distins, în 2017, atât cu Leul de argint pentru cel mai bun regizor la „Mostra”, Festivalul de film de la Veneţia, cât şi cu Premiul publicului la Festivalul de la San Sebastian.

Pelicula surprinde existenţa unei familii ai cărei membri se sfâşie între ei din cauza procedurilor legale de acordare a custodiei fiului unic, arătând, ca într-o oglindă, imaginea unei societăţi în pragul exploziei, sufocată de propriile convenţii şi laşităţi (2 mai, ora 21.00, Cinema Elvire Popesco).

 

Oraşe :

  • – Arad / Cinema Arta, 4-6 mai
  • – Brașov / Cinemateca Patria, 3-6 mai
  • – Bucureşti / Cinema Elvire Popesco, 24 aprilie – 6 mai
  • – Buzău / Teatrul George Ciprian, 4 mai
  • – Cluj-Napoca / Cinema Victoria, 3-6 mai
  • – Constanța / Cityplex Tomis Mall, 3-6 mai
  • – Iași / Cinema Ateneu, 2-5 mai
  • – Sfântu Gheorghe / Cityplex Arta, 3-6 mai
  • – Timișoara / Universitatea de Vest – Aula Magna – 3-6 mai

Toate filmele sunt prezentate în versiune originală, cu subtitrare în limba română.

Biletele pot fi achiziţionate de la casa Sălii Elvire Popesco, cu o oră înainte de fiecare proiecţie, de la Librăria Kyralina, de la Librăria Hecate, în reţeaua de librării Humanitas si de pe elvirepopesco.ro (eventbook.ro).

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.

28
/04
/23

La invitaţia Cinematecii din Oslo, care va găzdui în perioada 5-14 mai un festival al filmului românesc, ce include şi o retrospectivă dedicată regizorului Cristian Mungiu, am scris un scurt text despre cum arată cinematografia română în prezent.