Foc şi joc. Simulare de incendiu la Teatrul Metropolis. Publicul, 100% în siguranţă
https://www.ziarulmetropolis.ro/foc-si-joc-simulare-de-incendiu-la-teatrul-metropolis-publicul-100-in-siguranta/

I. L. Caragiale a luptat mult ca să ajungă directorul Teatrului Naţional din Bucureşti. Fusese sufleur, copist de roluri şi traducător. În 1888, ajutat de Petre Carp, Titu Maiorescu i-a semnat decretul de numire, în 26 iunie.

Un articol de Monica Andrei|27 ianuarie 2016

Ajuns director, una din marile lui obsesii era că va lua teatrul foc. Teama sa era bine întemeiată. În instituția care rivaliza ca arhitectură cu marile teatre europene, la acea dată, iluminatul se făcea cu lumânări de seu puse în candelabre. Actorul Ion Livescu amintește cu mult haz în ale sale memorii, cum autorul „Năpastei” stătea în fundul sălii, la repetiții, în caz de incendiu, să poată fugi.

Ne-am adus aminte de această poveşte în momnentul în care Inspectoratul pentru situaţii de urgenţă Dealul Spirii Bucureşti –Ilfov, Grupul de Intervenţie nr. 1, “Lt col. p.m. Adrian Barbu”, ne-a anunțat că se vor face exerciții cu forțe și mijloace în teren în Teatrul Metropolis.

Exerciţiile din cele trei zile, 18, 19, 20 ianuarie, la care a participat cu două autospeciale Detaşamentul de Pompieri Obor, au avut ca obiectiv şi antrenarea personalului teatrului privind modul de acţiona în caz de incendiu după un plan bine stabilit, pentru siguranţa spectatorului.

În momentul desfăşurării exerciţiului în teatru, în birourile de la mansardă și prin restul instituției, personalul își desfăşura activitatea. În sala mare, la scenă, avusese loc o montare/demontare a decorului pentru spectacolul “Fantoma, dragostea mea!”, iar la sala mică se repeta pentru  spectacolul “Domnul Ibrahim şi florile Coranului” din distribuţia căruia fac parte: Marian Râlea, Vlad Logigan, Claudiu Bleonţ, Lia Bugnar, Magda Catone, Amelia Ursu.

Pompierii au făcut turul teatrului, pornind de la parter spre sala mică, unde i-au întâlnit pe regizorul artistic, pe regizoarea Chris Simion, pe maşinişti şi pe regizorul tehnic. Pe scenă, actorii repetau în decor, fără costume. Se puneau luminile, se lucra la sunetul pentru spectacol.

Pompierii au vizitat apoi cabinele actorilor de la sala mică, au mers spre sala mare, trecând pe lângă redacția Ziarului Metropolis şi au urcat scările spre cabinele de la sala mare. Mai departe, au mers spre mansardă, unde sunt birourile, și au coboarât pe scări, spre sala mare de spectacole. S-au oprit abia jos. 

Personalul teatrului a coborât la parter. În prima zi, echipa de pompieri a fost condusă de Busuioc Andrei. În următoarele zile, sublocotenentul Manole Gabriel ne-a arătat cum se poate produce un incendiu dintr-o neatenţie.

În teatru lucrăm cu situaţii scenice date. Exerciţiul de actorie din şcoala stanislavskiană înseamnă să-ţi imaginezi “situaţiile propuse” din viziunea regizorului şi să construieşti apoi din propriile tale vise. Avem subiect, timp, loc acţiune. Pe baza exerciţiului am inventat  povestea: “Foc şi joc”.

A urmat exerciţiul de imaginaţie. Magicul “dacă” şi “situaţiile propuse” pentru personalul Teatrului Metropolis în cele trei zile de exerciţii, au sunat cam aşa: “ce ar fi dacă ar fi un incendiu?”  și “dacă ar fi fost foc, cum am fi acţionat?”

Să ne imaginăm că avem un aparat defect, o priză care face un scurtcircuit sau o ţigară lăsată aiurea în depozitul de costume sau recuzită. Instituția este dotată cu avertizoare care declanșează alarma chiar la un banal fum de țigară. Peste tot sunt plasate cele două tipuri de extinctoare.

Fumul inundă repede încăperile, avertizoarele ţiuie. În primă fază, se pot folosi extinctoarele, iar dacă focul devine periculos, cineva trebuie să sune la 112. Pașii simplii pot fi relatați astfel: Dispeceratul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Delul Spirii, Bucureşti Ilfov, alertează echipajele. Forţele de intervenţie ajung la locul incendiului, întrerup lumina, întind furtunurile, localizează focul, îl sting, se strâng furtunurile. Se întocmesc documentele de intervenţie, pompierii se retrag la bază.

IMG_1009

Exercițiul nostru a continuat cu o sesiune de întrebări şi răspunsuri. Apoi, doi pompieri cu mască și tub de gaze, au adus un distribuitor de apă și niște furtunuri pe care le-au întins prin teatru. Maşina de intervenție are 4 servanţi, iar în clădire intră numai doi cu un furtun. Un pompier ţine furtunul, deblochează traseul, iar acolo unde este cazul, celălalt sparge uşi. Urmează restul pompierilor, tot așa, unul înainte cu furtunul, cel din spate făcându-i loc, apărându-l.

Publicul Teatrului Metropolis se poate simți în siguranță, pentru că personalul este pregătit să acționeze în caz de pericol. Ultima zi a săptămânii s-a încheiat cu o simulare de incendiu și prim ajutor, cronometrându-se timpul de evacuare.

Teatrul este nou și are toate aprobările necesare pentru funcționare. Clădirea nu are bulină roșie. Cei care doresc să afle amănunte despre istoricul clădirii și al Teatrului Metropolis, despre spectacolele și actorii care au jucat sau joacă la noi, pot intra pe contul de Facebook al teatrului. Aici pot participa la concursuri. Câștigătorii primesc invitații la spectacole și cele două albume cu autografe, „6 ani de Metropolis” respectiv „7 ani de spectacol”.

Programul spectacolelor care se desfășoară în cele două săli este afișat pe site-ul Teatrului Metropolis. Intrați pe site, introduceți adresa dumneavoastră de mail și veți primi newsletterul nostru, cu toate informațiile despre program, campanii, premiere. Vă așteptăm cu drag, la teatru!

11230658_935039839894809_1045473727365569096_n



05
/01
/15

Cărţi ale unor autori consacraţi, precum Mircea Cărtărescu, Lucian Boia şi Vladimir Tismăneanu, volumul "Scrisori pentru Vera", de Vladimir Nabokov, şi o serie de romane politice - la 25 de ani de la abolirea sistemului comunist - se numără printre noutăţile editoriale pregătite pentru anul 2015.

05
/01
/15

„Spitalul comunal”, în regia lui Felix Alexa, de la Teatrul Metropolis, reflectă o societate cangrenată, în care empatia nu este decât o fantomă a umanităţii. Pacienţii devin prizonieri într-un spaţiu claustrant mustind de moarte şi de nebunie. Civilizaţia însăşi se află în exil, încercând să muşte din realitate cu dinţi uzaţi.

05
/01
/15

Anul 2015 aduce în peisajul cinematografic noi proiecte ale unor regizori premiaţi la Cannes, Berlin şi Veneţia, printre filmele româneşti care vor fi lansate în cinema numărându-se thrillere politice, un western balcanic, un documentar animat, dar şi comedii, drame şi pelicule poliţiste.

05
/01
/15

Pyramus & Thisbe 4 You , Căsătoria , Scrisoarea , Allegro, ma non troppo, Conversaţie după înmormântare, Miss Daisy şi şoferul ei, Gulliver în Ţara Piticilor şi multe alte spectacole pe scenele teatrelor bucureştene, în săptămâna 5-11 ianuarie.

02
/01
/15

Nedistribuite în cinematografe, văzute puțin în festivaluri, ignorate nejustificat, filmele de nonficțiune merită o mai mare atenție. La început de an, Ziarul Metropolis vă propune 10 documentare străine din 2013 și 2014, demne de reținut.

01
/01
/15

S-au ivit pe cerul teatrului stele care au lucit orbitor o vreme, care au stârnit admiraţie unanimă. Criticii au făcut prognoze artistice pe termen lung, însă, apoi, luminile lor s-au stins. Cu actorul Gheorghe Dinică nu a fost aşa.

31
/12
/14

Noaptea în care facem bilanţuri, dar şi noaptea în care ne distrăm – Revelionul va fi un pretext pentru TVR de a-şi pune în lumina reflectoarelor vedetele şi succesele mai vechi sau mai noi. După 25 de ani de televiziune liberă, TVR prezintă telespectatorilor săi cele mai de succes formate şi cele mai iubite vedete.

30
/12
/14

Anul 2014 poate fi considerat unul aproape anost prin prisma box office-ului nord-american, aflat la cel mai scăzut nivel al său din ultimii şase ani, dar a cărui calitate cinematografică a fost totuşi "salvată" în a doua jumătate a lui de revenirea în forţă a filmelor biografice.