Fragmente din viaţa unei familii de romi
https://www.ziarulmetropolis.ro/fragmente-din-viata-unei-familii-de-romi/

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 august 2013

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este în primul rând o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Lungmetrajul este relatarea lipsită de artificii a unei întâmplări banale, dar cu încărcătură dramatică, prin care trece o familie săracă de romi din Bosnia-Herţegovina: un bărbat, culegător de fier vechi şi tată a două fetiţe, este nevoit să-şi ducă soţia la spital, deoarece noua sarcină a femeii este în pericol din cauza unor complicaţii. Problema este că Senada nu are asigurare, iar Nazif nu câştigă suficienţi bani pentru a putea plăti serviciile medicale.

Tanovic optează pentru un stil observaţional, arid, nepretenţios. Fără să „comenteze“, camera de filmat urmăreşte câteva momente din viaţa dificilă a protagoniştilor: tatăl distruge o maşină uzată pentru a o duce la fier vechi, mama găteşte şi se ocupă de fete, familia se deplasează la spital.

Fapte simple, de rutină, abordate printr-o docuficţiune lucidă, fără emfază sau pretenţia unei implicări emoţionale puternice. Tanović renunţă la muzică şi foloseşte o imagine căutat neîngrijită, pentru a amplifica senzaţia de veridicitate, de realitate nudă pe care se presupune că o trăiesc multe familii de romi de prin această parte a Europei.

Premii importante la Berlin

Pentru un plus de autenticitate, cineastul bosniac foloseşte actori neprofesionişti, romi obişnuiţi, puşi să-şi „joace“ propria existenţă. Aparenta artificialitate a dialogurilor şi a „interpretărilor“ actoriceşti serveşte intenţiei de deficţionalizare şi de deteatralizare. De evitare a oricărei contrafaceri. Nazif Mujic, în rolul bărbatului, a câştigat de altfel premiul pentru cel mai bun actor la Berlinala din acest an, unde filmul a mai obţinut şi Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului.

Chiar dacă, aşa cum însuşi a mărturisit, reconstruieşte fapte reale, Tanović păstrează totuşi o structură dramatică clasică, în care protagoniştii trebuie să depăşească un obstacol ce reprezintă punctul culminant al filmului. În ciuda dorinţei declarate de a atrage atenţia asupra discriminărilor la care sunt supuşi romii, filmul nu are suficientă forţă pentru a se impune (aşa cum o face un alt lungmetraj cu o temă similară, „Doar vântul“, realizat în 2012 de ungurul Benedek Fliegauf).

Asta poate şi pentru că stilul observaţional menţionat este pus, până la final, în slujba unei direcţii cu un uşor iz tezist, de automatism demonstrativ, care limitează substanţial libertatea de interpretare a spectatorului.

După ce a fost prezentat la Festivalul Internaţional de Film Transilvania ( TIFF), „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ intră de vineri în cinematografe, fiind distribuit de Transilvania Film.

INFO

„Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ (Bosnia-Herţegovina, 2013)

Regia: Danis Tanović

Cu: Nazif Mujic, Senada Alimanovic

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.

05
/01
/23

Anul 2023 se anunţă bun pentru cinematografia română de festival. Vor avea premiera mondială filme provocatoare ale unor cineaşti consacraţi, precum şi o serie de debuturi promiţătoare în ficţiune sau documentar. Ziarul Metropolis a adunat într-o anchetă cele mai aşteptate titluri, cu declaraţii în exclusivitate de la regizorii lor.

04
/01
/23

„Taximetriști”, comedia regizată de Bogdan Theodor Olteanu, care invită spectatorii în viața de noapte a Bucureștiului prin intermediul a doi prieteni taximetriști și a clienților lor, îi aduce împreună pe același generic pe Monica Bîrlădeanu și Andi Vasluianu. Filmul are premiera în cinematografe pe 20 ianuarie, iar informațiile despre biletele puse deja în vânzare sunt disponibile pe site-ul taximetristi.film.

30
/12
/22

Am tot scris în ultimii ani, încă de dinainte de pandemie, despre diversificarea tot mai mare a cinematografiei române. Însă cred că 2022 a depăşit orice previziuni, cu un număr record de filme.

22
/12
/22

Pentru topul cu cele zece filme favorite din 2022, am ales doar titluri care au avut premiera mondială în acest an. La ele am adăugat alte zece menţiuni - cinci tot din 2022, plus alte cinci din 2021, dar recuperate abia în anul care tocmai se încheie.

21
/12
/22

În Ajun de Crăciun, de la ora 10:00, Daniela Zeca Buzura ne propune o întâlnire de colecție. Invitaţii, Cătălin Ştefănescu („Garantat 100%"), Marina Constantinescu („Nocturne") şi Irina Păcurariu („Reţeaua de idoli") ne invită să fim martorii unei profunde discuții jurnalistice, născută din 30 de ani experiență în media din România.

21
/12
/22

TVR Cultural întâmpină Sărbătoarea Crăciunului cu programe speciale, gândite să satisfacă exigențele telespectatorilor săi. Colinde, documentare de excepție, spectacole de balet, interviuri cu artiști de marcă, dar și piese de teatru care au intrat în istorie se regăsesc în grila de sărbătoare. Nu lipsesc filmele de sezon și nici edițiile speciale ale emisiunilor consacrate.