Fragmente din viaţa unei familii de romi
https://www.ziarulmetropolis.ro/fragmente-din-viata-unei-familii-de-romi/

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 august 2013

CRONICĂ DE FILM „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“, noul film al premiatului regizor bosniac Danis Tanović, este în primul rând o încercare ambiţioasă şi parţial reuşită de anulare a graniţelor dintre documentar şi ficţiune. Îndrăzneală suficientă pentru a-l face recomandabil, însă nu şi memorabil.

Lungmetrajul este relatarea lipsită de artificii a unei întâmplări banale, dar cu încărcătură dramatică, prin care trece o familie săracă de romi din Bosnia-Herţegovina: un bărbat, culegător de fier vechi şi tată a două fetiţe, este nevoit să-şi ducă soţia la spital, deoarece noua sarcină a femeii este în pericol din cauza unor complicaţii. Problema este că Senada nu are asigurare, iar Nazif nu câştigă suficienţi bani pentru a putea plăti serviciile medicale.

Tanovic optează pentru un stil observaţional, arid, nepretenţios. Fără să „comenteze“, camera de filmat urmăreşte câteva momente din viaţa dificilă a protagoniştilor: tatăl distruge o maşină uzată pentru a o duce la fier vechi, mama găteşte şi se ocupă de fete, familia se deplasează la spital.

Fapte simple, de rutină, abordate printr-o docuficţiune lucidă, fără emfază sau pretenţia unei implicări emoţionale puternice. Tanović renunţă la muzică şi foloseşte o imagine căutat neîngrijită, pentru a amplifica senzaţia de veridicitate, de realitate nudă pe care se presupune că o trăiesc multe familii de romi de prin această parte a Europei.

Premii importante la Berlin

Pentru un plus de autenticitate, cineastul bosniac foloseşte actori neprofesionişti, romi obişnuiţi, puşi să-şi „joace“ propria existenţă. Aparenta artificialitate a dialogurilor şi a „interpretărilor“ actoriceşti serveşte intenţiei de deficţionalizare şi de deteatralizare. De evitare a oricărei contrafaceri. Nazif Mujic, în rolul bărbatului, a câştigat de altfel premiul pentru cel mai bun actor la Berlinala din acest an, unde filmul a mai obţinut şi Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului.

Chiar dacă, aşa cum însuşi a mărturisit, reconstruieşte fapte reale, Tanović păstrează totuşi o structură dramatică clasică, în care protagoniştii trebuie să depăşească un obstacol ce reprezintă punctul culminant al filmului. În ciuda dorinţei declarate de a atrage atenţia asupra discriminărilor la care sunt supuşi romii, filmul nu are suficientă forţă pentru a se impune (aşa cum o face un alt lungmetraj cu o temă similară, „Doar vântul“, realizat în 2012 de ungurul Benedek Fliegauf).

Asta poate şi pentru că stilul observaţional menţionat este pus, până la final, în slujba unei direcţii cu un uşor iz tezist, de automatism demonstrativ, care limitează substanţial libertatea de interpretare a spectatorului.

După ce a fost prezentat la Festivalul Internaţional de Film Transilvania ( TIFF), „Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ intră de vineri în cinematografe, fiind distribuit de Transilvania Film.

INFO

„Un episod din viaţa unui adunător de fier vechi“ (Bosnia-Herţegovina, 2013)

Regia: Danis Tanović

Cu: Nazif Mujic, Senada Alimanovic

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

14
/11
/23

"În lunile octombrie şi noiembrie am stat o lună la Timișoara ca bursier: am primit o bursă de creație Taifas în colaborare cu librăria La Două Bufnițe" - scriitorul Vasile Ernu îşi împărtăşeşte impresiile despre prima ediţie a unui nou festival timişorean.

14
/11
/23

Începând de vineri spectatorii sunt așteptați undeva în (v)estul sălbatic, în România anului 1944 când cel De-al Doilea Război Mondial se apropie de final. WARBOY spune povestea plină de emoție a unui adolescent care, încercând să salveze cei doi cai ai familiei, pornește într-o călătorie inițiatică, traversând peisajul sălbatic al Munților Apuseni.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

01
/11
/23

În noiembrie, HBO Max vine cu filme și seriale proaspete, noi episoade și sezoane ale unor producții de succes, dar și cu documentare care promit să nu dezamăgească.