Frig. O tragedie suedeză
https://www.ziarulmetropolis.ro/frig-o-tragedie-suedeza/

Se joacă la Unteatru, în regia lui Alex Bogdan, spectacolul „Frig”, după un text de Lars Noren. Pe scenă urcă patru actori: Liviu Pintileasa, Ionuţ Grama, Silviu Debu şi Andrei Seuşan.

Un articol de Andrei Crăciun|13 decembrie 2017

Frig este unul dintre cele mai dure și, totodată, cele mai emoționante spectacole de pe scenele bucureștene. Și pe el l-am văzut în Festivalul Caleido.

Povestea din Frig se întâmplă în Suedia, dar e limpede de la început că e universală. Sfârșitul anului școlar, liceenii (și prietenii lor) au în față o lungă vară fierbinte, în înțelesul suedez al toridului.

Patru tineri. Doi suedezi sadea, unul cu origini musulmane și unul născut sud-coreean. Suedezii și musulmanul (pentru a fi acceptat în grup) fac o pledoarie pentru o Suedie fără străini, o Suedie pură etnic, o Suedie doar a suedezilor, în definitiv și dacă nu vi se pare prea mult, și chiar dacă vi se pare, o Suedie convertită la nazism.

Măiestria lui Noren este că se opune argumentelor acestor tineri înfierbântați într-o manieră subtilă și inteligentă. Nu-i decade întru totul în caricatură. Piesa lui rămâne, categoric, o tragedie.

Jocul actorilor e puternic pentru că urcă. Frig seamănă cu escaladarea unui munte. Ei reușesc să creeze tensiune și să dea acel sentiment de acum pentru care atâția spectatori vin, până la urmă, la teatru. Fac totul foarte real, poți atinge povestea cu mâna. Se întâmplă rar.

Iar Frig nu e o întâmplare în carierele acestor artiști. E o consecință a alegerilor (bune) pe care le-au făcut în teatru. Frig e un spectacol care anunță o maturizare.

Și nu sunt multe spectacolele care să ridice cu adevărat probleme actuale la o asemenea altitudine, adresându-se deopotrivă cordului și minții.

Frig chiar este o revelație.

Măiestria lui Noren este că se opune argumentelor acestor tineri înfierbântați într-o manieră subtilă și inteligentă. Nu-i decade întru totul în caricatură. Piesa lui rămâne, categoric, o tragedie.

Foto: Unteatru

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.