Gábor Tompa, regizor: „Uneori suntem străini în propriul trup”
https://www.ziarulmetropolis.ro/gabor-tompa-regizor-uneori-suntem-straini-in-propriul-trup/

Spectacolul „Noul Locatar” de Eugène Ionesco va avea primele reprezentaţii pe 20 şi 21 septembrie la Teatrul Nottara din Bucureşti.

Un articol de Judy Florescu|19 septembrie 2014

În cadrul conferinței de presă organizate de Teatrul Nottara, regizorul Gábor Tompa a povestit despre noua sa premieră, „Noul locatar”, împreună cu o parte din echipa spectacolului.

Gábor  Tompa, regizor: „Mă bucură reîntâlnirea cu Teatrul Nottara, în care veneam foarte des, pe vremea când eram student, la repetițiile lui Dan Micu, care pentru mine însemnau ceva foarte special. „Noul locatar” este o piesă pe care eu am mai făcut-o în Anglia împreună cu Hermut Sturmer și Francisco Alfonsin Sanchez, care și acolo a fost străin ca și aici. Este o alegere conștientă deoarece pentru mine, personajul principal, acest nou locatar este un străin. Cuvântul «străin» nu are doar conotația unei  persoane de o altă naționalitate. Noi suntem deseori străini în propria noastră țară, familie și uneori și în propriul nostru trup.”

Helmut Stürmer, scenograf: „Pentru spectacol am inventat la un moment dat un dulap în care în loc de cărți erau pene. Acum am înțeles de ce l-am inventat, după ce Tompa mi-a explicat. Asta înseamnă că a funcționat simbioza dintre regizor și scenograf. Piesa este un amestec de realism, dar și în același timp trebuie să aibă o notă metafizică, tot de la Tompa am învățat. Nu știam dacă să fac un spațiu realist de interior parizian sau o casă ca un spațiu de film, care avea propria biografie. Era prea realist pentru o piesă abstractă. Să fac un decor abstract? Nu mergea, pentru că piesa avea în același timp un fel de senzualitate spațială.”

Francisco Alfonsin Sanchez, actor: „Acest proiect este special pentru mine din mai multe motive, unul dintre acestea fiind continuarea colaborării cu regizorul Gabor Tompa, pe care l-am cunoscut în Marea Britanie în anul 2004. Spectacolul este unul foarte personal pentru mine pentru că și în viața reală sunt străinul, un actor spaniol dintr-o companie de teatru engleză, care se întâlnește cu un regizor român.”

Gabriel Răuță, actor: „Situația acestui spectacol este și pentru mine una deosebită. În primul rând pentru că a creat o întâlnire specială nu numai cu echipa din afara Nottara-ului, ci pentru că am avut plăcerea să lucrez cu Ada Navrot și Ion Grosu altfel decât eram obișnuiți până acum, mă refer la raporturile personale, cât și la raporturile artistice. În ceea ce privește experiența spectacolului s-a creat deja o prietenie cu Francisco de la lecțiile de limba română până la întâlnirea pe scenă. E un context în care eu m-am simțit excelent lucru pentru care îi mulțumesc nu numai domnului Gabor, ci și întregii echipe.”

foto/video: Judy Florescu

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.