„Gargantua și Pantagruel”, pe scena Teatrului Excelsior
https://www.ziarulmetropolis.ro/gargantua-si-pantagruel-pe-scena-teatrului-excelsior/

„Viaţa plictisitoare şi preaplină a visătorului François”, inspirată din „Gargantua şi Pantagruel” de Rabelais, va avea premiera la Teatrul Excelsior, pe 16 şi 17 noiembrie, de la ora 19:00. Spectacolul este pus în scenă de Horia Suru.

Un articol de Liliana Matei|11 noiembrie 2017

Din distribuție fac parte Alexandru Petcu, Alexandru Popa, Ana Guran, Ana Udroiu, Andrei Bibire, Dan Pughineanu, Dana Marineci, Loredana Cosovanu, Mara Oprea, Mihaela Trofimov, Mircea Alexandru Băluță, Oana Predescu, Sandra Ducuță, Ștefan Huluba, Vlad Galer.

Acum aproape o jumătate de mileniu, un François, renumit ca Rabelais, dădea posterității o carte dedicată Omului pus în lumina umanismului, o carte care, ieșind de sub tipar, ieșea din toate tiparele. Din preaplinul fanteziei și nicidecum din plictiseală, regizorul Horia Suru s-a lăsat inspirat de poveștile nemaiauzite și cât se poate de adevărate plăsmuite de marele autor francez, acum cinci secole și, împreună cu 15 tineri actori – visători îndrăzneți și bufoni de cursă lungă – a pornit în aventura de a spune o poveste despre noi, cei de ieri și de azi sau, astfel spus, a pornit în căutarea Necunoscutului. Așa a apărut Viața plicticoasă și preaplină a visătorului François, un eseu nonverbal, muzical – coregrafic, al cărui protagonist este, după cum anunță și titlul, François – un personaj-oglindă care se declină la toate persoanele, se arată într-un comunicat de presă.

François este avatarul omului în sine și al omenirii ca întreg, al unicului și al multiplului, al invizibilului și al indivizibilului. El se face văzut la adăpostul teatrului, acolo unde actorii vor da trup și suflet căutărilor acestui visător, desenând prin imaginația și firea lor excesiv ludică, prin ritmurile și mișcările expresive ale jocului lor, parcursul unei vieți. Asemeni fiecăruia dintre noi, François se naște, copilărește, își trăiește timpul de adult, face ce îi poftește inima și ce îi cere trupul, după sfatul lui Rabelais, și tinde spre acel „Ceva” care suspendă timpul, care sfidează legile fizicii și logicii, care conține taină și adevăr deopotrivă. Neverosimil de grotesc și incredibil de frumos, în acest spectacol, omul se arată sub masca unui visător prins în amestecuri bizare de contrarii, mereu împărțit între un eu și un altcineva. Iar viața ni se descoperă ca o oscilație continuă între plictis și preaplin, între mărunte și repetabile gesturi cotidiene și năzuințe îndrăznețe.

Și pentru că noua poveste este, în esență, o poveste dintotdeauna, ea va fi tălmăcită nu prin cuvinte, ci prin nenumărate alte elemente. „Françoiada” noastră este o țesătură teatrală colorată și veselă care îmbină armonios muzica originală interpretată live, detaliile vizuale comice și scenele improvizate de actorii care au pus în slujba poveștii întreaga lor fantezie, pentru a orchestra scenariul recognoscibil al vieților noastre într-un spectacol care ne va face să zâmbim privindu-ne în oglindă.

Foto Radu Mitrea

27
/09
/23

Duminică s-a încheiat la București a 26-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu printr-un concert susținut de Orchestra Regală Concertgebouw dirijată de Klaus Mäkelä cu o lucrare enesciană în interpretarea uneia dintre cele mai importante orchestre din lume: Uvertura de concert pe teme populare românești

26
/09
/23

Trăim secolul vitezei, vorbim repede, tastăm repede, aproape că am uitat cum se scrie de mână, cui îi mai pasă azi de virgule puse corect, de „i”-uri dublate, de verbe reflexive sau de expresii greşite?

26
/09
/23

Programul de educație cinematografică dedicat copiilor din localitățile fără cinematograf, cu acces limitat la cultură este în această săptămână în județul Mehedinți în școlile din localitățile Livezile și Vânju Mare iar în octombrie va fi în școlile din Hărman, județul Brașov.

26
/09
/23

Cea mai nouă premieră de la Teatrul Act, „Acasă la Zoo”, este un spectacol care poartă guler alb și mocasini, și care, după ce a asimilat toate tacâmurile și manierismele, și lentoarea de intelectual, și tactul folosit ca paravan pentru pudoare și pentru un comportament evitant, pune sub semnul întrebării noblețea civilizației, dusă la rang de dresaj.

26
/09
/23

Cea de-a IX-a ediție a „Premiilor Constantin Chiriac” a avut loc zilele trecute, în Prisăcani, satul natal al lui Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, cel care a inițiat această competiție prin care elevii primesc recunoașterea calităților lor intelectuale și sufletești, pentru a-i angaja în destinul comunității.

26
/09
/23

Alejandro Durán este născut în Columbia, unde a terminat actoria. Se îndreaptă apoi spre regie, lucrând câteva spectacole în țara natală. Vine la București pentru un master la U.N.A.T.C. A pus în scenă la Teatrul Național din București și se pregătește să monteze la Teatrul Municipal din Miercurea Ciuc. La Teatrul Metropolis a avut premiera "Sunt un criminal și un tată de familie" de Fabio Rubiano.