Gianina Carbunariu în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/gianina-carbunariu-in-selectia-oficiala-a-festivalului-de-la-avignon/

Regizoarea română Gianina Cărbunariu conturează implacabil imaginea României din prezent, între respingerea romilor, individualismul încrâncenat şi corupţia din ţară, în spectacolul „Solitaritate”, care este prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon (Franţa).

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2014

De asemenea, o expoziţie creată de Dan Perjovschi însoţeşte spectacolul „Solitaritate”, regizat de Gianina Carbunariu, care reprezintă România în selecţia oficială a celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Avignon, care a debutat pe 4 iulie şi se va încheia pe 27 iulie, relatează AFP.

Cele opt reprezentaţii ale spectacolului creat de Gianina Cărbunariu la invitaţia Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu au început sâmbătă şi vor avea loc până marţi, dar vor continua şi de joi până duminică, începând cu ora 15.00, la Gymnase du lycée Mistral. Preţul unui bilet variază între 10 şi 23 de euro. Spectacolul este prezentat în limba română, cu traducere în engleză şi franceză.

Piesa este împărţită în cinci tablouri acide, toate plecând de la fapte reale, scrie AFP. Unul dintre tablouri spune povestea primarului din oraşul Baia Mare, situat în nord-vestul României, care a construit un zid între comunitatea romă şi restul oraşului, ceea ce l-a ajutat să câştige alegerile locale cu peste 80% din voturi.

Gianina Cărbunariu, în vârstă de 36 de ani, se inspiră din realitate pentru a scrie piesele sale. „Eu mă documentez şi fac interviuri, iar textul rezultă din aceste interviuri şi munca pe scenă”, a explicat regizoarea.

În România, unde piesa a fost creată în iunie 2013, primirea a fost „călduroasă”, în ciuda durităţii mesajului, mai scrie AFP.

„Nu sunt foarte multe spectacole care vorbesc despre realitatea din România, este mai degrabă teatru clasic, iar clasa de mijloc este curioasă să vadă un teatru care vorbesşte despre propria viaţă”, a spus aceasta.

Obiectivul său este într-adevăr clasa de mijloc românească, astăzi situată „pe marginea prăpastiei”. „După Revoluţie, clasa de mijloc a fost construită cu mare dificultate, iar apoi cu boomul economic a început să se dezvolte (…)”, a mai declarat Gianina Cărbunariu.

Solitaritate = solidaritate +singurătate

Titlul spectacolului – „Solitaritate” – este un amestec de cuvinte: „solidaritate” şi „singurătate”.

„Dacă este un lucru de neatins în România, acesta este biserica”, subliniază Gianina Cărbunariu. Unul dintre tablourile din spectacol arată imagini din viitoarea Catedrală construită în centrul Bucureştiului, „în faţa fostului palat al lui Ceauşescu, transformat în Parlament, ceea ce spune totul”.

Potrivit AFP, teatrul cu mesaj politic al Gianinei Cărbunariu nu îşi propune să „salveze lumea”, ci „să invite în fieacare seară o comunitate pentru a sta împreună şi a reflecta”.

„Acest lucru este valabil pentru toată Europa”, a mai spus Gianina Cărbunariu. „Să ne uităm, de exemplu, la cultură, cum fiecare teatru încearcă să supravieţuiască. Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii”, a completat regizoarea.

Solitaritate - foto TNRS, Paul Baila

Solitaritate – foto TNRS, Paul Baila

„Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o ficţiune inspirată dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent în societatea românească actuală: de la zidul construit în Baia Mare pentru a separa comunitatea romă de şoseaua principală a oraşului şi până la marcarea din ce în ce mai radicală a diferenţelor între categorii sociale, etnii, generaţii.”, spune Cărbunariu

„Sub pretextul respectării unor convenţii sociale şi al salvării cetăţeanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite să stigmatizeze diferenţa şi să estompeze tot ceea ce ar putea să ne apropie. Mai grav decât radicalizarea discursului politic despre sărăcie – văzută ca o vină a celui incapabil să fie eficient – este faptul că acesta a contaminat spaţiul public şi riscă să devină o perspectivă normală, justă, perfect îndreptăţită”, a mai declarat Gianina Cărbunariu, la premiera spectacolului de la Sibiu, din data de 14 iunie 2013.

„Solitaritate” este o coproducţie Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe şi Le Festival d’Avignon 2014.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos şi Ali Deac.

Festivalul de teatru de la Avignon este unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din lume şi se desfăşoară în sudul Franţei. Programul festivalului include spectacole de teatru ale celor mai mari artişti din lume, dar şi evenimente conexe.

Pe lângă secţiunea oficială, festivalul cuprinde şi secţiunea „Avignon Off”, dedicată companiilor de teatru independente, care se desfăşoară în paralel cu evenimentul tradiţional.

Foto cu Gianina Carbunariu şi Solitaritate – TNRS, Paul Baila

Citiţi şi:
20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.

20
/03
/24

Sue Giles, președintele ASSITEJ, transmite mesajul de Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret. Scopul acestei campanii este de a facilita accesul la teatru și la spectacole pentru copii și tineri.

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.