Greta Garbo, femeia-vampir a Hollywoodului
https://www.ziarulmetropolis.ro/greta-garbo-femeia-vampir-a-hollywoodului/

Supranumită „sfinxul suedez”, Greta Garbo a fost simbolul femeii seducătoare căreia nici un bărbat nu-i putea rezista.

Un articol de Monica Andrei|12 aprilie 2015

Greta Garbo, pe numele real Greta Lovissa Gustafsson, fata săracă din Stockholm, descoperită de un regizor suedez şi prezentată unui prieten, ajunge la Hollywood, unde nu cunoaşte pe nimeni.

Avea 20 de ani când a sosit în America, vorbea o engleză stâlcită cu accent suedez, râdea cu naturaleţe, răspundea cu francheţe reporterilor despre flirturile ei, alarmând studiourile de film unde avea contract; şi vrăjea instantaneu toţi bărbaţii. Ingenua, cocheta, seducătoarea şi timida cu ochi albaştri devine în puţin timp femeia-vampir a Hollywoodului.

John Gilbert, născut „John Pringle”, căsătorit de două ori, cu părul ca smoala, ochi mari şi mustaţă pana corbului, avea deja faimă şi renumele de „amantul perfect al ecranului”. Venea dintr-o familie de actori. La 31 de ani, avea un palmares bogat în roluri de succes în filmele: “Marele Bardelys”, “Femeia centaurului”, “Boema”, “Cel care primeşte palmele,” “Văduva veselă”, “Parada cea mare”.

Îndrăzneţul, pasionalul, cuceritorul cu un magnetism incontestabil a fost distribuit în filme ca partener ideal alături de frumoasa suedeză rece, ce promitea a fi o divă a ecranului. Era nevoie de o poveste de suflet care să vrăjească minţile şi să cucerească inimile publicului, ia succesul filmului să umple conturile protagoniştilor şi să le crească faima.

Rece ca gheaţa în exterior, arzătoare ca jăratecul în interior

Pe platourile de filmare, „dau liber fricii mele, aşa cum a clădit-o natura, şi jocul capătă pecetea unei pagini de viaţă”, spunea Garbo. „În «Carnea diabolică», jucam alături de Gilbert o scenă de dragoste, în care stăteam îngenunchiată înaintea unui cămin. Mi-am cufundat privirea înaintea lui, muzica de fond care îmi însoţea gestul se contopea cu tumultul din sufletul meu. În ochii partenerului am observat o flacără mai presus de posobilităţile noastre de percepţie, în care s-a mistuit ultima legătură cu lumea dimprejur. Pluteam într-un vis atât de sublim încât jocul meu dobândi o naturaleţe pe care n-o ştiam”, povestea ea.

 GRETA GARBOGreta Gorbo intepretează o femeie adulteră, iar Gilbert – pe amantul ei. Simpatia lor e reciprocă, de la prima întâlnire. Scenele de dragoste se derulau cu atâta intensitate încât tehnicienii se simţeau în plus pe acolo.

„Atunci când am turnat alături de dânsa – spunea Gilbet într-un interviu – mi-am dat seama cu câtă intesitate ştie să joace. Era rece ca gheaţa şi arzătoare ca jăratecul în rolurile intepretate. În timpul unei scene, stăteam amândoi în genunchi. Când Greta a ridicat spre mine capul am surprins în ochii ei o privire graţioasă, caldă, care m-a emoţionat până în adâncul fiinţei mele.”

La ridicarea cortinei, pe scena lumii se derula magnific povestea amanţilor secolului care începuse pe platourile de filmare. Pasiunea lor sentimentală hrăneşte ziarele timpului.

O ziaristă notorie prin indiscreţiile sale, care a nimerit întâmplător pe platoul de filmare, scria: „Am obţinut de la ei cele mai bune scene de dragoste din întreaga mea carieră, fiindcă ei sunt doi actori care au lucrat într-o permanentă beatitudine amoroasă.”
Greta îl vizita pe Gilbert în Beverly Hills. Se iubeau, se adorau, nu le păsa de restul lumii. El o alinta Fleka („fată”, în suedeză).

Declaraţii de dragoste, propunere de căsătorie şi o mireasă fugară

„Eram pe jumătate amorezat, sau poate de tot, atunci când am zărit-o, şi, totuşi, nu ştiu nici azi nimic despre dânsa… Societatea nu-i e prea plăcută; ea preferă liniştea. Afară în ploaie şi furtună, rătăcind pe coline, iată bucuria ei. Iubeşte înotul, călăria, plimbarea cu automobilul. Rămâne femeia seducătoare, iar bărbaţii s-ar arunca în foc pentru ea, doar pentru o singură privire de dragoste, o singură vorbă de amor. Astfel de femei nu vor fi niciodată înţelese de către bărbaţi. S-ar putea ca nici ea să nu fie în stare să se înţeleagă. Ea manifestă mereu o reţinere, o rezervă, chiar şi în dragoste”, declara într-un înterviu pentru o revistă Jonn Gilbert. Adevărat. Greta era nordica europeană perfectă. Venea din ţara fiordurilor, cu ceaţă multă, cu oameni cu imaginaţie bogată, fascinaţi de anotimpuri şi vise, care trăiesc între două lumi.

Publicitatea, cancanurile despre viaţa actorilor din presa vremii o îngrozeau pe Greta Garbo. „Pot să afirm că nu voi fi niciodată logodnica domnului Gilbert – spune într-un interviu – John e un bărbat adorabil, ţin mult la el, dar nu va exista nicio nuntă; nici de diamantele despre care se zvoneşte nu va fi vorba.”

John o cere pe Greta de mai multe ori în căsătorie. Visa o nuntă cu deznodământ cinematografic, plănuia scenariul organizării nunţii, cu toate detaliile bine puse la punct, înainte şi după petrecere, la care ar fi râvnit orice femeie: o lună de miere în Pacificul de Sud la bordul unui iaht sau oriunde, în alt loc exotic.

Actriţa se confesează într-o scrisoare unei prietene din Suedia: „Presupun că ai citit din ziare tot felul de poveşti despre mine cu un actor. Să ştii că eu nu mă mărit. Ei sunt nebuni după ştiri senzaţionale şi au năvălit asupra mea.”

Garbo refuza căsătoria apoi dispărea, îşi revenea, urca în maşină ca să se îndrepte spre oficiul de căsătorii, i se făcea frică, şi – în ultimul moment – iar se ascundea, pe unde apuca, în toaleta unui hotel din apropiere sau într-o benzinărie. Nu-şi putea învinge frica de căsătorie şi indecizia. Şi Gilbert cheltuia din nou pentru alt plan de căsătorie, în altă parte, fără să o întrebe, în ideea că o va convinge şi va ajunge pe acelaşi buletin cu el.

Mireasa fugară îi punea la încercare nervii lui Gilbert. Actorul se refugiază în mâncare, bea enorm, conduce maşina sub influenţa alcoolului, ajunge în arestul poliţiei. După o vreme, renunţând la tentativele de mariaj, declară presei: „…sincer să fiu, nu vreau să mă însor cu o suedeză nebună, ca să cultiv grâu, să facem copii, la mai multe leghe de mulţimea civilizată”.

Era spre sfârşitul romanului lor de dragoste în viaţa de toate zilele, pentru că în filme rămân o vreme parteneri şi la fel de “îndrăgostiţi”. Prin ziare apărea deseori vestea că s-au căsătorit pe undeva în secret. Ruptura dintre cei doi este inevitabilă. Rămân prieteni o vreme.

Oboselile, enervările, anemia severă, scenele de gelozie ale lui Gilbert pe platoul de filmare determină îmbolnăvirea actriţei, în timpul filmărilor pentru “Anna Karenina”. De când îl juca pe Vronski, John îşi concediase toţi servitorii pentru a-i înlocui cu ruşi. Apoi, se prezintă înarmat în hotelul unde locuia Greta, afirmând că vrea să o ucidă. Cei de la recepţie o avertizează, ea-i roagă să-i comunice că nu e acasă pentru a se ascunde în dulap.

Amanţii perfecţi în film se urau în viaţă. Urmează câteva filme unde Greta Garbo joacă fără Gilbert. Sătul de capriciile ei, actorul se angajează într-o aventură cu urmări matrimoniale. Era al treilea mariaj care nu ţine.

Publicul continua să vadă în cei doi protagonişti perechea ideală pe ecran. Totuşi, epoca filmului mut trece, iar când apare filmul vorbit începe adevăratul sfârşit al carierei lui Gilbert, care nu poate rosti replica. Vocea sa de tenor este atinsă de laringită, ia lecţii de dicţie, se vorbea chiar despre o tentativă de sinucidere. E incapabil să joace. Actorul moare la 9 ianuarie 1936, la Beverly Hills în urma unui atac de cord, epuizat de alcool, amărăciune, singurătate. Avea doar 40 de ani.

Greta Garbo a făcut carieră în filmul mut, apoi şi-a continuat drumul în filmul vorbit, punctând anual câte o idilă cu oamenii celebrii ai timpului: regizorul Rouben Mamoulian, dirijorul Leopold Stokowski sau actorul George Brent. Însă niciunul n-a înflăcărat în inima sa iubirea adevărată. Erau doar idile publicitare.

A murit singură, la 84 de ani, pe 15 aprilie 1990. Şi-a urmat drumul conform unei replici a reginei Cristina, care fusese sfătuită să se căsătorească pentru a da tronul urmaşilor: „Nu! Eu voi muri celibatară!” S-a ţinut de cuvânt.

Foto Greta Garbo: lifetimetv.co.uk

07
/12
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Lui Nicolae Iorga îi plăcea să spună că la cumpăna secolelor XIX-XX a apărut o adevărată falangă de intelectuali români, cea mai reprezentativă pe plan european, mai creativă și care și astăzi, privită retrospectiv, dă măsura valorilor noastre perene.

05
/12
/17

Regele Mihai I (96 de ani), fostul suveran al României, a murit, astazi, la ora 13.00, ora României, la reşedinţa privată din Elveţia, anunţă Casa Regală. La căpătâiul regelui a stat până în ultima clipă fiica sa, principesa Maria.

30
/11
/17

La 99 de ani de la Marea Unire, vă propunem să ne întoarcem în timp, în acele zile ale lui 1918, când primul Război Mondial se sfârșea, așa cum le-a consemnat cea mai importantă femeie din istoria României – regina Maria, regina României Mari.

20
/11
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Aproape necunoscut marelui public, Constantin Brăiloiu (1893-1958) a avut șansa unei pregătiri excepționale și apoi, după al Doilea Război Mondial, pe cea a activității în străinătate. A rezultat o carieră plină de realizări în care beneficiari sunt deopotrivă specialiștii din România și cei din Europa.

07
/11
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Talent? Har? Inițiere? De mai bine de o sută de ani, critici de artă (și nu numai) din lumea întreagă privesc, discută, comentează opera celui care avea să promoveze esența simbolică a formei, ca manifestare artistică definitorie pentru secolul XX: Constantin Brâncuși (1876-1957).

02
/11
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Fiecare profesie își are reprezentanți memorabili. În cazul diplomației românești, pentru secolul al XX-lea, fără discuție, numele lui Nicolae Titulescu (1882-1941) constituie aproape definiția ei.

29
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Așa l-a caracterizat un exeget pe cel născut în 1896 la Slatina și mort în exil la Madrid în 1961. Viața lui rămâne o pildă de felul cum se formau odinioară intelectualii în spațiul românesc, unde înzestrarea personală era susținută de instituțiile statului, unde afirmarea se făcea pe temeiul valorii personale. În plus, ca mulți alții, A.B. a rămas, după Al Doilea Război Mondial, în străinătate și datorită unui serios bagaj intelectual a reușit să se impună în cultura țării gazdă (păstrându-și însă până la moarte cetățenia română).

29
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Exilul postbelic a schimbat soarta multor oameni. Și principiul istoriei contrafactuale (ce s-ar fi întâmplat dacă…), adică cum ar fi evoluat lucrurile în alt context, se aplică și celor siliți să se refugieze în afara țării. E și cazul Monicăi Lovinescu (1923-2008), fiica marelui erudit, creatorul cenaclului literar ”Sburătorul”, criticul literar Eugen Lovinescu.

28
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE A fost o vreme când diplomația românească a beneficiat de prezența unor profesioniști desăvârșiți, erudiți de proeminență europeană. Constantin Karadja provenea din familia domnitorului fanariot Ioan Gheorghe Karadja. Tatăl său, Ioan, diplomat de carieră, s-a aflat în serviciul Porții Otomane, în primul rând în țările nordice. Acolo și-a cunoscut și soția, pe suedeza Marie Louise Smith.

18
/10
/17

Personalități din lumea culturală românească au transmis mesaje emoționante la moartea actriței Olga Tudorache,. "Doamna Olga, ... Vă iubesc. Mulțumesc. Dumnezeu să vă țină sufletul în palma Lui!", a scris Oana Pellea pe pagina sa de facebook. "În semn de omagiu, Sala Mare a Teatrului Metropolis se va numi Sala Olga Tudorache”, a anunțat, la rândul său, directorul acestei instituții, George Ivașcu.

06
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Aceasta a fost eticheta scriitorului Petru Dumitriu, talent incontestabil dar de o moralitate mai mult decât discutabilă. A profitat din plin de statutul de scriitor la modă, redactor șef, director de editură și n-a ezitat să scrie o carte care avea să-l compromită pentru totdeauna: Drum fără pulbere – elogiu al construcției canalului Dunăre-Marea Neagră, unde și-au găsit moartea sute de condamnați ai regimului comunist.

06
/10
/17

ROMÂNI CELEBRI ÎN STRĂINĂTATE Aceasta e caracterizarea pertinentă făcută unui istoric cu destin tragic, Vlad Georgescu (1937-1988). Cercetător plin de har, acesta n-a rezistat ofertelor Securității; a acceptat colaborarea care a echivalat cu mai multe călătorii în America, Grecia, Germania, Austria, Franța.