„Hai, să vorbim despre viață” are premiera la TNB
https://www.ziarulmetropolis.ro/hai-sa-vorbim-despre-viata-are-premiera-la-tnb/

„Hai, să vorbim despre viaţă!” de Ana Sorina Corneanu, desemnată Cea mai bună piesă a anului 2019, la Concursul de Dramaturgie organizat de UNITER, este viitoarea premieră a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale” din Bucureşti, programată pentru seara de 13 iunie 2021, de la ora 20.00, la Sala Atelier.

Un articol de Liliana Matei|10 iunie 2021

Aceeași tânără regizoare Zsuzsánna Kovács, care a montat de curând piesa „Incognito” a lui Nick Payne la Național, în cadrul Programului Uși deschise pentru toți, a fost invitată să realizeze, de această dată sub auspiciile Centrului de Cercetare și Creație Teatrală „Ion Sava” din cadrul TNB, un spectacol cu piesa premiată de UNITER. Florin Fieroiu semnează coregrafia, compoziția muzicală îi aparține lui Călin Țopa, iar scenografia este realizată de Gabi Albu.

Florentina Țilea o interpretează pe Greta, tânăra care își coregrafiază viitorul prin opțiuni, baletând cu grație între exemplul concret al prietenei ei, angajată la o multinațională și îndemnul vocilor interioare, care o trimit spre o zonă mai puțin materialistă.

„Prinsă între ceea ce își dorește și ceea ce societatea consideră a fi indispensabil, Greta își construiește, minuțios, un plan de evadare psihologic, care se schimbă în fiecare moment. Un roller coaster al minții umane, o introspecție a sufletului în căutările adevărului, o piesă despre cine suntem… atunci când nu ne raportăm la ceea ce se așteaptă ceilalți să fim”, spune autoarea, Ana Sorina Corneanu.

„Va porni ea în direcția în care se îndreaptă majoritatea oamenilor sau va reuși să formuleze, până spre finalul spectacolului, ceea ce la început doar simte – faptul că ea a pornit într-o altă direcție? – este una dintre întrebările piesei, la care a meditat regizoarea spectacolului, Zsuzsánna Kovács. Cea mai mare curiozitate a omului, declară ea în continuare, este cum va arăta viața lui, care-i va fi povestea… Greta ne invită să participăm la spectacolul ei, al cărei dramaturg, regizor și actor al fiecărui rol este ea însăși. Acest spectacol ar trebui să o ajute să decidă în ce direcție să-și mâne povestea”.

În contextul în care, în plină explozie a comunicării și a interacțiunii sociale a survenit o pandemie, care ne-a aruncat pe toți în izolare și ne-a închis în țarcuri mai largi sau mai strâmte, generând o uriașă masă de oameni frustrați, cărora le-au fost luate sau, cel puțin amânate, planurile de viitor, aspirațiile, visele – personajul Gretei ne apare ca fiind unul emblematic.

Zsuzsánna Kovács este din Sfântu Gheorghe. A studiat regia la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică  „Ion Luca Caragiale”din București, unde a absolvit și un program de masterat în Arta regizorului de teatru. În 2012 a regizat „Central Park West” de Woody Allen, la Godot, „Nefericiții” de Füst Milán, UNATC “I. L. Caragiale”, găzduit de Teatrul Odeon, în stagiunea 2011. În 2015 regizează „Ibusár” de Parti Nagy Lajos, la Teatrul Tamási Áron din Sfântu Gheorghe. Colaborează cu Unteatru, unde montează spectacole precum „Liliom” de Molnár Ferenc, în 2016, „Nora” de Henrik Ibsen, în 2017, apoi „Alcesta – sau cine moare în locul tău” după Euripide, în 2019. În 2020, Zsuzsánna Kovács își face debutul și în Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București cu spectacolul „Incognito” de Nick Payne.

Ana Sorina Corneanu este absolventă a Facultăţii de Teatru, secţia actorie (Universitatea de Arte Târgu Mureş şi Universitatea Spiru Haret – Facultatea de Arte, Bucureşti) şi a Şcolii de Televiziune Tudor Vornicu – secţia editorial. Cărți publicate: Jurnalul lui Pufos Lipicios, Poveste de iarnă, Fii independentă: spune-i „PA” în loc de „DA”! Ghid de dezvoltare emoţională. Culegere de jocuri pentru educarea copilului prin exerciţii de artă teatrală, Ghid practic de înţelegere a emoţiilor prin Art terapie, Jurnal (2019) și „Hai, să vorbim despre viață”, editura UNITEXT.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.