Hail, Caesar! Cu relaxare, despre kitsch-ul hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/hail-hollywood/

CRONICĂ DE FILM Teribila ironie care străbate „Hail, Caesar!” (2016), noua fantezie scrisă şi regizată de Ethan & Joel Coen, este că filmul se ocupă de lumea kitsch a mainstream-ului hollywoodian al anilor `50. 

Un articol de Ionuţ Mareş|19 februarie 2016

Exact acel cinema-divertisment pentru mase care afişa tot ce poate fi mai îndepărtat de auteurism-ul special practicat încă de la începutul carierei lor de cei doi fraţi cineaşti americani.

Şi pentru ca gluma lor supremă să strălucească şi mai mult, zeflemeaua evidentă la adresa unor superproducţii de gen iremediabil desuete – realizate în decoruri de mucava – şi a celor care lucrau la ele (de la scenarişti şi regizori la actori şi producători) nu este deloc moralizatoare. Nu se simte un aer de superioritate.

Bineînţeles, spectatorul este îndemnat să râdă – mai mult interiorizat şi cu detaşare, ca la orice film al fraţilor Coen – de superficialitatea unui univers pretins artistic, dar care, în fond, nu este decât unul pur comercial-patetic şi populat de personaje prezentate caricatural, nu și cu cinism.

Singurul care scapă în bună parte de a fi persiflat este protagonistul, Eddie Mannix (Josh Brolin, foarte bun), un director-de-producţie-bun-la-toate în cadrul unui studio hollywoodian, surprins într-o zi în care este asaltat de sarcini.

Actorul mega-celebru (jucat, cu autoironie evidentă, de George Clooney) care îl interpretează pe împăratul roman Cezar într-o superproducţie camuflată despre Iisus îi este răpit de pe platou. O divă (interpretată de o Scarlett Johansson cu un accent şi gesturi delicioase) rămâne însărcinată cu un regizor străin căsătorit (Christopher Lambert) şi trebuie scăpată din această situaţie care poate periclita imaginea companiei de producţie.

Un tânăr actor (Alden Ehrenreich) specializat numai în roluri de cowboy caraghios dedicat acrobaţiilor spectaculoase pe cal este adus, la comanda directorului studioului, să joace într-un film de interior al unui regizor care se consideră un mare autor de cinema (Ralph Fiennes). Un star în devenire (Channing Tatum), care joacă rolul principal într-un musical cu marinari atent coregrafiat, pare a pune la cale ceva subversiv.

Peste toate, Eddie Mannix este curtat cu o ofertă generoasă de la o companie de armament, se străduieşte să fie un tată şi un soţ bun (deşi nu prea îi reuşeşte) şi este asaltat, pe rând, de două jurnaliste gemene (în rol dublu, inegalabila Tilda Swinton) de la publicaţii de scandal rivale.

În scenă îşi face apariţia şi un grup conspirativ de presupuşi scenarişti cu preocupări intelectuale blamabile – trimitere dulce-amăruie la una din rănile nevindecate complet ale Hollywood-ului, teribila „listă neagră” („blacklist”) din anii `40-`50, pe care erau trecuţi cei din industria filmului consideraţi ca având simpatii comuniste.

În ciuda numeroaselor ramificaţii și devieri, plotul curge coerent, fără artificii inutile sau poticneli. Imaginaţia fraţilor Coen este suficient de vie pentru a livra în continuare momente satisfăcător de surprinzătoare şi de comice.

În ciuda înșelătorului ambalaj colorat de divertisment, avem de-a face totuși cu un film de autor, străbătut, pe sub umorul de la suprafață, de un sentiment de profundă și sinceră afecțiune față de cinema.

Frații Coen oferă o satiră la adresa Hollywood-ului de odinioară, îmblânzită însă de o duioșie zglobie.

„Hail, Caesar!” a intrat de vineri în cinematografele din România, fiind distribuit de Ro Image 2000.

INFO

Hail, Caesar!, SUA-Marea Britanie, 2016

Scenariul şi Regia: Ethan & Joel Coen

Distribuţie: Josh Brolin, George Clooney, Scarlett Johansson, Alden Ehrenreich, Channing Tatum, Ralph Fiennes, Tilda Swinton

Rating: ●●●●○



01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.