Hail, Caesar! Cu relaxare, despre kitsch-ul hollywoodian
https://www.ziarulmetropolis.ro/hail-hollywood/

CRONICĂ DE FILM Teribila ironie care străbate „Hail, Caesar!” (2016), noua fantezie scrisă şi regizată de Ethan & Joel Coen, este că filmul se ocupă de lumea kitsch a mainstream-ului hollywoodian al anilor `50. 

Un articol de Ionuţ Mareş|19 februarie 2016

Exact acel cinema-divertisment pentru mase care afişa tot ce poate fi mai îndepărtat de auteurism-ul special practicat încă de la începutul carierei lor de cei doi fraţi cineaşti americani.

Şi pentru ca gluma lor supremă să strălucească şi mai mult, zeflemeaua evidentă la adresa unor superproducţii de gen iremediabil desuete – realizate în decoruri de mucava – şi a celor care lucrau la ele (de la scenarişti şi regizori la actori şi producători) nu este deloc moralizatoare. Nu se simte un aer de superioritate.

Bineînţeles, spectatorul este îndemnat să râdă – mai mult interiorizat şi cu detaşare, ca la orice film al fraţilor Coen – de superficialitatea unui univers pretins artistic, dar care, în fond, nu este decât unul pur comercial-patetic şi populat de personaje prezentate caricatural, nu și cu cinism.

Singurul care scapă în bună parte de a fi persiflat este protagonistul, Eddie Mannix (Josh Brolin, foarte bun), un director-de-producţie-bun-la-toate în cadrul unui studio hollywoodian, surprins într-o zi în care este asaltat de sarcini.

Actorul mega-celebru (jucat, cu autoironie evidentă, de George Clooney) care îl interpretează pe împăratul roman Cezar într-o superproducţie camuflată despre Iisus îi este răpit de pe platou. O divă (interpretată de o Scarlett Johansson cu un accent şi gesturi delicioase) rămâne însărcinată cu un regizor străin căsătorit (Christopher Lambert) şi trebuie scăpată din această situaţie care poate periclita imaginea companiei de producţie.

Un tânăr actor (Alden Ehrenreich) specializat numai în roluri de cowboy caraghios dedicat acrobaţiilor spectaculoase pe cal este adus, la comanda directorului studioului, să joace într-un film de interior al unui regizor care se consideră un mare autor de cinema (Ralph Fiennes). Un star în devenire (Channing Tatum), care joacă rolul principal într-un musical cu marinari atent coregrafiat, pare a pune la cale ceva subversiv.

Peste toate, Eddie Mannix este curtat cu o ofertă generoasă de la o companie de armament, se străduieşte să fie un tată şi un soţ bun (deşi nu prea îi reuşeşte) şi este asaltat, pe rând, de două jurnaliste gemene (în rol dublu, inegalabila Tilda Swinton) de la publicaţii de scandal rivale.

În scenă îşi face apariţia şi un grup conspirativ de presupuşi scenarişti cu preocupări intelectuale blamabile – trimitere dulce-amăruie la una din rănile nevindecate complet ale Hollywood-ului, teribila „listă neagră” („blacklist”) din anii `40-`50, pe care erau trecuţi cei din industria filmului consideraţi ca având simpatii comuniste.

În ciuda numeroaselor ramificaţii și devieri, plotul curge coerent, fără artificii inutile sau poticneli. Imaginaţia fraţilor Coen este suficient de vie pentru a livra în continuare momente satisfăcător de surprinzătoare şi de comice.

În ciuda înșelătorului ambalaj colorat de divertisment, avem de-a face totuși cu un film de autor, străbătut, pe sub umorul de la suprafață, de un sentiment de profundă și sinceră afecțiune față de cinema.

Frații Coen oferă o satiră la adresa Hollywood-ului de odinioară, îmblânzită însă de o duioșie zglobie.

„Hail, Caesar!” a intrat de vineri în cinematografele din România, fiind distribuit de Ro Image 2000.

INFO

Hail, Caesar!, SUA-Marea Britanie, 2016

Scenariul şi Regia: Ethan & Joel Coen

Distribuţie: Josh Brolin, George Clooney, Scarlett Johansson, Alden Ehrenreich, Channing Tatum, Ralph Fiennes, Tilda Swinton

Rating: ●●●●○



01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.

17
/05
/21

Așteptarea ia sfârșit! Filmele revin pe marile ecrane de la Cineplexx începând de vineri, 28 mai, în toate cele cinci cinematografe: Băneasa, Titan, Satu-Mare, Sibiu și Târgu-Mureș. Locațiile vor fi pregătite să găzduiască din nou spectatorii și fascinantul univers cinematografic, cu cele mai avansate tehnologii de imagine și sunet.

14
/05
/21

Până la 25 mai, cinci dintre documentarele de scurtmetraj din anii `30-`40 ale lui Jean Mihail, unul din pionierii cinematografiei române, pot fi vizionate gratuit pe platforma Cineclub Sahia Vintage, în cadrul Cineclubului One World Romania.