Hamletmachine va avea premiera la Teatrul Naţional Iaşi
https://www.ziarulmetropolis.ro/hamletmachine-va-avea-premiera-la-teatrul-national-iasi/

Heiner Müller şi-a definit dramaturgia ca o muncă a memoriei şi a reconcilierii cu morţii, o invocare a acestora, o înregistrare împotriva uitării, mai ales prin spectacolul Hamletmachine, care va avea premiera la Teatrul Naţional din Iaşi, pe 10 octombrie.

Un articol de Andrada Văsii|8 octombrie 2013

Heiner Müller şi-a definit dramaturgia ca o muncă a memoriei şi a reconcilierii cu morţii, o invocare a acestora, o înregistrare împotriva uitării, mai ales prin spectacolul Hamletmachine, care va avea premiera la Teatrul Naţional din Iaşi.

Spectacolul a fost programat pe 10 octombrie, de la ora 19.00, la Sala Teatru³. Următoarea reprezentaţie va avea loc pe 13 octombrie.

 

Pentru a înţelege istoria şi a obţine viitorul trebuie să „dezgropăm morţii din nou”. Hamletmachine e o distilare în  nouă pagini a piesei shakesperiene, formată din monologuri rupte, citate, fragmente şi referinţe.

O capodoperă a condensării, Hamletmachine e un colaj textual exploziv de fragmente ale morţilor iluştri: Shakespeare, T. S. Eliot, Joyce, Benjamin, Lessing, Artaud, Brecht, Beckett, Sartre, Fanon, Pound, Dostoievsky, Warhol, Hölderlin, Conrad, Lorca, Marx şi mulţi alţii.

Textul, ca o rană deschisă febrilă, se zbate să ne reactiveze conştiinţa, să contrabalanseze letargia inimii care ne face să ne adaptăm uşor situaţiei date. Hamletmachine este munca imersiunii în aşteptările şi dezamăgirile Istoriei.

Hamletmachine analizează trăirile din substrat

Trăind sfârşitul istoric al Epocii Speranţei, suntem martorii unei epoci a dezintegrării. Subiectul esenţial al Modernităţii, Omul Raţiunii, al liberalismului economic, al consumismului extatic, aflat într-o creştere constantă, moare.

În Hamletmachine, subiectul se prăbuşeşte sub povara Istoriei şi, abandonând individul autonom şi suveran al lui Hamlet, e angrenat într-o devenire perpetuu schizoidă. Subiectul devine Hamlet, actorul care îl joacă pe Hamlet, Macbeth, Richard al III-lea, Ofelia, Electra, Rosa Luxemburg, Ulrike Meinhof şi multe alte figuri istorice ori ficţionale. Corpul de pe scenă e transformat din clasic în suicidal, fragmentat, hibridizat. Devine un Câmp de bătaie, un recipient al Memoriei, un peisaj al Istoriei.

Hamletmachine

Scenă din spectacolul Hamletmachine

Textul insistă asupra faptului că în Europa contemporană ceva e putred în stadiu terminal. „Hamletmachine nu e doar o descriere a oamenilor care ratează ocaziile şi şansele istoriei…E vorba despre rezultatul ocaziilor pierdute, despre istorie ca o poveste a şanselor ratate. Asta e mai mult decât pură dezamăgire, e descrierea pietrificării speranţei. Europa a parcurs deja „lungul marş prin Iadul Renaşterii, prin mlaştinile cu sânge ale ideologiilor“. A fi subiectul sau obiectul Istoriei, a fi ucigaşul sau victima nu mai e o alternativă. „Nu vreau să mai mor. Nu vreau să mai ucid.“

Pe „ruinele Europei” acest text solitar care serveşte istoria face aluzie la o nouă subiectivitate şi la începutul unei realităţii de dincolo de umanitate, notează Deviant GaZe.

INFO

Teatrul Naţional Iaşi

Hamletmachine

Concept: deviant GaZe
Regizor: Giorgos Zamboulakis
Scenograf: Thanos Vovolis
Compozitor: Şerban Ursachi
Traducerea: Adriana Popescu
Distribuția: Doru Aftanasiu, Diana Chirilă, Ionuț Cornilă, Radu Homiceanu, Ada Lupu, Oana Sandu, Horia Veriveș

Foto credit: Teatrul Național Iași, spectacolul Hamletmachine

11
/12
/23

Un concert extraordinar de muzică de film va avea loc la Opera Naţională din Bucureşti pe 12 decembrie, de la ora 19.00, organizat de Universitatea Națională de Muzică din București în parteneriat cu Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România, Opera Națională din București, Arhiva Națională de Filme și universități de teatru și film din țară.

11
/12
/23

Pentru 10 zile, Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” s-a aflat în Statele Unite ale Americii în cadrul turneului aniversar „Madrigal 60 – The Magic of Winter”, primul pe care artiștii l-au susținut în America după 35 de ani.

07
/12
/23

Legendarul cineast maghiar Béla Tarr va primi sâmbătă seară, la Berlin, un premiu onorific din partea Academiei Europene de Film. Cu această ocazie, publicăm un eseu despre cinemaul său foarte special.

07
/12
/23

Electric Castle 2024 sună epic! Cu Massive Attack, Bring Me The Horizon și Queens of The Stone Age ca headliners confirmați, a 10-a ediție a festivalului se anunță cu foarte mult rock și trip hop.

07
/12
/23

TEATRUL SE (ŞI) CITEŞTE, primul sezon al podcastului realizat de Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” continuă cu un nou invitat. De această dată, Zomir Dimovici se întoarce în lumea cuvintelor trădate şi îl are ca partener de conversaţie pe Sorin Gherguţ, traducător, poet şi redactor de carte.