„Hector Malot” a câștigat Trofeul NexT 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/hector-malot-a-castigat-trofeul-next-2018/

Trofeul NexT 2018 a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, în timp ce Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraţilor.

Un articol de Petre Ivan|20 decembrie 2018

Luni seară, la Cinema Muzeul Țăranului, a avut loc gala de decernare a premiilor celei de-a douăsprezecea ediții a Festivalului Internațional de Film NexT, o ultimă ediție ce marchează încheierea unui capitol important din povestea filmului românesc. Gala a fost prezentată de  Yvonne Irimescu, directorul executiv al festivalului și Oana Ghera, unul dintre cei doi selecționeri ai acestei ediții.NexT

Trofeul NexT 2018 (2000 de euro oferiți de Institutul Cultural Român) a revenit scurtmetrajului Hector Malot: Ultima zi din an, regizat de Jacqueline Lentzou, iar juriul și-a motivat alegerea astfel: „Eliptic într-un mod subtil, amuzant, surprinzător într-un mod consecvent, acest film reprezintă o abordare proaspătă asupra unui subiect familiar: singurătatea de Anul Nou.”

Premiul „Cristian Nemescu” pentru Cea mai bună regie (1000 de euro oferiți de Institutul Cultural Român) a mers către regizorul Diogo Baldaia, pentru filmul Miraj, fraților, deoarece „Acest captivant studiu asupra copiilor, a adolescenților și a tinerilor e o explozie. Sub o formă inteligentă, filmul e căutarea frumuseții fiecărei clipe, tratând, cu creativitate, estetică și pricepere, de la emoții de mare anvergură, până la minime, fragile semne emoționale”.

Juriul a decis să acorde Premiul „Andrei Toncu” pentru Cel mai bun sound design (1000 de euro oferiţi de Institutul Cultural Român) lui Pierre Sauze, compozitorul coloanei sonore a filmului Ies să cumpăr țigări, declarând despre film următoarele: „Plecând de la emoțiile fiecărui personaj, pentru a crea anumite sunete, se naște această narațiune despre doi frați, cu o mamă, dar fără tată. Într-o casă, sălășluiesc emoții ascunse, care pot crește și pot deveni o parte dintr-un moment histrionic, însă creatorul sunetului (deopotrivă, compozitorul filmului) se îndreaptă în direcția opusă. Sunetul servește drept vehiculul emoțional al unei abordări foarte sensibile, oferind acestui film ceea ce are nevoie. Absența poate fi rezolvată.”

Ionuț și Călin, în regia lui Sorin Poamă, a fost câștigătorul Premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc  (1000 de euro oferiţi de Institutul Cultural Român). Juriul a hotărât să premieze „un film făcut cu o pură pasiune, ce îmbină improvizația cu elemente biografice, pentru a putea ilustra dinamica iubire-dependență a unei povești de dragoste.”

Juriul a acordat două mențiuni speciale: una pentru un film străin –  Moartea Unui Sunetist, de Sorayos Prapapan, și una pentru un film românesc – Patul lui Procust, de Andrian Împărățel.

De asemenea, impresionat de onestitatea, autoironia și rafinamentul său și de interpretarea extraordinară a protagonistului, juriul a decis să creeze un premiu special, „NexT Nesfârșit” care îi revine scurtmetrajului Iedera, regizat de Sarra Tsorakidis.

Juriul care a decis câștigătorii acestei ediții a fost format din Andrei Gorzo (critic de film), Ivana Mladenovic (regizoare), Miguel Valverde (co-fondator și selecționer al Festivalului de Film IndieLisboa), Paul Negoescu (regizor) și Aida Sosic (muziciană).

Premiul Publicului pentru cel mai bun film străin (500 de euro) a fost acordat scurtmetrajului Acolo Jos, de Zhengfan Yang, iar Cadoul de Crăciun, de Bogdan Mureșanu, a câștigat Premiul Publicului pentru cel mai bun film românesc (500 de euro).

Cele patru trofee NexT au fost create de Pisica Pătrată (Trofeul NexT), Lea Rasovszky (Cea mai bună regie), Sorina Vazelina (Cel mai bun sound design) şi Ioana Branea (Cel mai bun scurtmetraj românesc).

Festivalul Internaţional de Film NexT este un eveniment organizat de Societatea Culturală NexT, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Uniunii Cineaștilor din România și Institutului Cultural Român.

Foto: NexT – facebook

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.