Henry Johnson, un Prinț Mîșkin rătăcit în secolul 21
https://www.ziarulmetropolis.ro/henry-johnson-un-print-miskin-ratacit-in-secolul-21/

Un bărbat vrea să-şi ajute un prieten aflat la închisoare. Se cunosc din tinereţe şi crede că oricine merită o a doua şansă. De aceea, intervine pentru el la partenerul lui de afaceri, în speranţa că va fi de acord să-i ofere un job.

Un articol de Monica Andronescu|11 martie 2024

Acesta ar fi, pe scurt, începutul unei povești cu un ritm nebun, cu acumulări rapide și schimbări de situație și care sfârșește într-o explozie, pe care nimic n-ar fi anticipat-o în primele minute.

După ce a avut premiera mondială în Venice, California, în toamna anului trecut, cea mai recentă piesă a dramaturgului David Mamet, deținător al unui premiu Pulitzer și nominalizat la premiile Tony, „Henry Johnson”, acest text superb despre manipulare și (ne)încredere, despre victime și slăbiciune, despre toleranță, bunătate și puterea lor de a se transforma în demoni, este pus în scenă acum la Teatrul Metropolis, în regia lui Eugen Gyemant și avându-l ca protagonist pe Șerban Pavlu. Vlad Zamfirescu, Sebastian Marina și Costi Apostol vor fi, pe rând, față în față cu acest personaj uimitor, un fel de Prinț Mîșkin de secol 21, dar care l-a pierdut pe Dumnezeu.

Acest cel mai recent text al lui Mamet este, în esență, un text despre violență și despre personalități ratate. Despre oameni a căror fragilitate interioară, hrănită cu lozinci ale unei lumi pe care n-o înțeleg, îi poate conduce să arunce lumea în aer. Povestea este, în fapt, odiseea contemporană a unui bărbat singur, care confundă prietenia cu manipularea, care confundă sacrificiul și toleranța cu furtul, o ființă nu atât imorală cât lipsită de repere în ceea ce privește moralitatea. Iar traseul lui în pași alerți dintr-o companie de succes până la dezastrul final este imposibil de oprit, pentru că, înainte să fie o victimă a celorlalți, el este o victimă a lui însuși. Și e absolut superbă imaginea din finalul spectacolului de pe scena de la Teatrul Metropolis, în care, stând în mijlocul dezastrului, Șerban Pavlu, în rolul Henry Johnson, privește în jur cu o mândrie care-ți dă fiori și spune mândru: „uite ce dezastru am evitat!”.

Curat și limpede, spectacolul lui Eugen Gyemant prioritizează textul, așa cum îi place celebrului dramaturg care în diverse ocazii a vorbit despre cât de important este pentru el care regizorul să-i respecte textul. Iar prima scenă, între Henry Johnson (Șerban Pavlu) și asociatul lui din business, interpretat de Vlad Zamfirescu, este electrică. Un ping-pong de replici prin care, încet-încet, iese la iveală personalitatea fiecăruia dintre ei și aproape pe nesimțite incapacitatea de a deosebi binele de rău, ascunsă printre replici extrem de coerente, se insinuează ca un adevăr căruia, la finalul scenei nu-i mai poți rezista. Bunătatea sau înțelegerea sau toleranța devin una cu neputința.

Urmează scenele din închisoare, în care Henry Johnson întâi față în față cu un coleg de detenție, interpretat de Sebastian Marina, apoi cu un gardian, interpretat de Costi Apostol, continuă să alunece tot mai jos, până la ultima treaptă. O ființă în derivă, fascinată de forța cuvintelor fiecărui partener de dialog, până într-atât încât îi devine victimă, un bărbat care la începutul spectacolului pare bine așezat într-o poziție socială confortabilă, se dovedește încet un om cu mult mai multe umbre decât ai bănui. Și cu o latură întunecată care nu se manifestă decât atunci când se află în poziție de satelit… și întunericul altcuiva îl activează pe al lui.

Ideile să răstoarnă tăioase și ascuțite și minciuna are mai multe fețe. Și inocența la fel. De fapt, se poate vorbi de inocență atunci când aperi un criminal? Există inocență în crimă? Ai dreptul să iei viața unui om care, deși a ucis, ți-a pus pistolul în mână având încredere că-l vei salva? Ce înseamnă prietenie și până unde poate merge ea? Există o justificare în furt atunci când vrei să salvezi un prieten? Există o justificare în intoleranță atunci când un prieten a făcut o greșeală? Unde se sfârșește binele și unde începe răul? Mergeți la Teatrul Metropolis să vedeți un spectacol ca o dezbatere de idei în spatele cărora violența mocnește în fiecare clipă. E nevoie doar de o scânteie pentru ca explozia să se producă…

Foto: Andrei Gîndac

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

22
/04
/24

460 de ani se împlinesc pe 23 aprilie de la nașterea celui considerat cel mai mare dramaturg al tuturor timpurilor. Multe povești și multe legende au circulat despre el în tot acest timp.