Horaţiu Mălăele: „Starea de graţie a actorului este umilinţa“
https://www.ziarulmetropolis.ro/horatiu-malaele-starea-de-gratie-a-actorului-este-umilinta/

Horaţiu Mălăele a vrut să fugă din România, dar s-a răzgândit. Horaţiu Mălăele crede că este un timid. Horaţiu Mălăele a trăit apogeul boemiei sale în anii `70-`80. Dacă vreţi să aflaţi mai multe lucruri despre Horaţiu Mălăele, puteţi citi o carte despre viaţa lui

Un articol de Corina Vladov|29 mai 2013

Horaţiu Mălăele a vrut să fugă din România, dar s-a răzgândit. Horaţiu Mălăele crede că este un timid. Horaţiu Mălăele a trăit apogeul boemiei sale în anii `70-`80. Horaţiu Mălăele nici nu ştie dacă este actor.

Dacă vreţi să aflaţi mai multe lucruri despre Horaţiu Mălăele, puteţi citi o carte despre viaţa lui, la standul Editurii All de la Salonul de Carte Bookfest (Bucureşti, Romexpo, 29 mai – 2 iunie). Se numeşte „O poveste cu Horaţiu“ şi a fost scrisă de Doina Papp.

Luna aceasta, Horaţiu Mălăele şi-a făcut un autoportret, răspunzând la întrebările admiratorilor săi, în cadrul unui eveniment organizat la o cafenea bucureşteană. Iată câteva dintre declaraţiile lui:

„Eu sunt român. Eu n-am să plec niciodată. În 1989 se născuse o stare confuză în propria mea familie, pentru că eram tineri, aveam copii mici şi nu aveam cu ce să-i hrănim. Şi hotărâserăm să plecăm pentru moment, ca să putem rezista, dar să ne întoarcem apoi, în ţară. Era un gest disperat.“

Duplicitatea actor/om

„Cât de mult îl influenţează actorul Horaţiu Mălăele pe omul Horaţiu Mălăele? Există tentaţia asta, într-un interviu, ca oamenii să pună întrebări paradoxale, la care ei înşişi nu găsesc răspuns şi atunci le caută în tine. Nu s-au pus hotare între actorul Mălăele şi omul Mălăele! Nu mă scol dimineaţa om şi seara devin actor! Nici nu ştiu dacă sunt actor.

Am un spirit proteic tocmai din dorinţa mea esenţială, primordială, de a nu mă plictisi. Dacă fac actorie, o fac tocmai ca să nu mă plictisesc! Dacă, de multe ori, mă plictisesc şi de actorie, fac ceva în ale regiei, dacă mă plictisesc şi de regie, mă apuc şi scriu ceva. Eu nu băltesc în duplicitatea asta, actor/om! Dar nu vreau să plictisesc lumea cu lucrurile mele mărunte sau mai puţin mărunte. Niciodată nu am vrut să fac publice lucruri derizorii. Dacă v-am greşit, vă rog să mă iertaţi!“

Consider că starea de graţie a actorului este umilinţa.

Horaţiu Mălăele

„Sunt un om destul de timid sau, mă rog, aşa mă simt. La un moment dat am participat la o emisiune şi eram destul de bâlbâit. Până la urmă am reuşit să leg nişte fraze. Apoi, am ajuns la Târgu Jiu şi mama mi-a zis: „te-am văzut la emisiune“. „Da“, i-am răspuns, „eram emoţionat!“ Iar mama mi-a dat un sfat: „Să nu mai fii! Ai şi tu o vârstă!“ Nu pot să nu mai fiu emoţionat. Sunt aşa cum sunt.“

Comunicarea cu publicul

„Mi-am pus de multe ori această întrebare: ce împinge un actor să se multiplice, să nu mai fie el, să-şi neglijeze propria personalitate, să devină altul, de fiecare dată, în cea mai mare grabă? Chiar şi un actor mediocru se bate pentru disponibilitatea de a nu mai fi el, de a fi altcineva. Ce-l mână în goana asta disperată spre a nu rămâne el însuşi?

Nici eu nu ştiu de ce fac asta. Sau de ce scriu sau de ce fac filmele sau desenele mele. Ceea ce ştiu însă, este că şi desenul, şi filmul, şi personajele mele sunt modul meu de a mâna cu comunitatea, cu prietenii şi cu lumea înconjurătoare.“

Absenţa boemilor actuali

„Mi-a plăcut o vorbă a lui Fănuş Neagu: «Noi facem parte dintr-un stol pe care nu l-aţi cunoscut, al cocorilor de jertfă». În anii `70-`80 am trăit într-o perioadă extrem de dură, de violentă, pentru că era acaparată de un sistem politic cel puţin bizar. Era o mare sărăcie. Atunci s-a născut aproape spontan o formă de apărare, o nepăsare a boemei.

Nu reuşesc să-i văd pe aceşti boemi actuali, nu-i pot pipăi, pentru că graba şi isteria de acum nu ne mai permit o stare de adevărată boemă. Atunci erau poeţi extrem de sprinteni, de deştepţi, dacă e să-l amintesc doar pe Nichita Stănescu, erau actori care jucau teatru şi apoi rezolvau probleme de matematică. Exista o stare de erudiţie, o bucurie a căutării, o scormoneală cu totul specială, care acum nu cred că mai există.“

Intrarea în personaj

„La ce mă gândesc înainte să intru pe scenă? La ce am de făcut… Sunt actori care vin la teatru cu două-trei ore înainte de începerea spectacolului. Această sintagmă mă roade pentru că, de multe ori, este prost folosită: «intrarea în personaj». Fiecare se pregăteşte într-un anumit fel.

Eu mă gândesc cu o zi înainte la ce am de făcut a doua zi, în cele două ore pe scenă. Îmi revizuiesc rolul sau îmi restabilesc în zona minţii relaţiile mele cu colegii cu care intru în contact. E o treabă destul de migăloasă şi fiecare purcede la munca asta cum crede el de cuviinţă, în funcţiile de intenţiile şi de talentul lui. Depinde şi de greutatea spectacolului“.

INFO

Horaţiu Mălăele a regizat la Teatrul Metropolis din Bucureşti spectacolul „Lautrec la bordel“, care poate fi văzut în stagiunea 2013-2014.

Foto: Teatrul Naţional din Bucureşti

24
/03
/15

MEMORIA CULTURALĂ „De câte ori pierdeam un rol, o situaţie, o prietenie, îmi spuneam: nu-i nimic, dacă pierd înseamnă că sunt bogată. Poate am fost prea mândră, poate am fost doar comodă, poate mi-am dat prea multă importanţă, dar tot ce am făcut a fost de bună credinţă“, spunea Tanţi Cocea, una dintre cele mai interesante actriţe ale României.

24
/03
/15

Documentarul "Pixadores", de Amir Escandari, care prezintă povestea unor tineri din zone marginale ale oraşului São Paulo, a căror artă este alimentată de furie, lipsuri şi disperare, a fost distins cu trofeul "Best Karma", duminică, la gala de premiere a Festivalului One World România.

24
/03
/15

Scriitorul Horia-Roman Patapievici, fost preşedinte al Institutului Cultural Român (ICR), va ocupa funcţia de preşedinte al grupului Artmark, platforma privată de promovare culturală formată din şapte entităţi, printre care şi casa de licitaţii Artmark şi Lavacow.

24
/03
/15

Gala Premiilor Radio România Cultural, ediţia a XV-a, şi-a desemnat căştigătorii‚ luni, 23 martie 2015, la Teatrul Odeon. Printre cei mai ovaţionaţi au fost câştigătorii premiilor speciale: actorul Mircea Albulescu - Premiul de Excelenţă, coregraful Gigi Căciuleanu - Premiul Lux Mundi şi compozitorul Dan Dediu - Premiul ''In memoriam Iosif Sava''.

23
/03
/15

Miercuri, 25 martie 2015, de la ora 19:00, la Tetarul Metropolis se joacă „Cine e fazanul?” de Georges Feydeau. Spectacolul, susţinut de viitorii absolvenți ai Facultății de Teatru, face parte din acordul de parteneriat dintre UNATC „I. L. Caragiale” și Teatrul Metropolis. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

23
/03
/15

Cel mai mare festival de scurtmetraje din România le pregătește câteva surprize spectatorilor, într-o ediție care acoperă gusturi foarte diverse: o seară memorabilă de filme „cu bătăi”, povești pe muzică și colecția de titluri nominalizate la Premiile Academiei Europene de Film în 2014. Ediția a noua a Festivalului Internațional de Film NexT va avea loc între 15 și 19 aprilie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco, CinemaPRO.

23
/03
/15

În 2015, Premiile Gopo îi aduc un omagiu marii actrițe Coca Bloos, care va primi Premiul pentru Întreaga Carieră. Gala va avea loc pe 30 martie la Teatrul Naţional Bucureşti – Sala Studio și va fi transmisă în direct pe TVR2 şi Radio România Cultural.

23
/03
/15

Scriitoarea Aurora Liiceanu se alătură personalităţilor care au acceptat să-şi arate calităţile de librar şi se va întâlni cu publicul miercuri, de la ora 19.00, la librăria Bizantină din Bucureşti, unde va prezenta recomandările sale de carte, în cadrul campaniei "Librar pentru o zi".

23
/03
/15

Sunt un vultur… Nu încape îndoială… Zbor înalt, fără eforturi prea mari și îmi permit să mă las pe aripile vântului să mă poarte în voia mofturilor sale nemărginite…

23
/03
/15

Vineri, 27 martie (19.00), pe scena Sălii Radio va avea loc un eveniment special de talie internaţională! Un public potenţial de milioane de ascultători se va alătura - pe calea undelor şi online - celor aproximativ o mie de spectatori prezenţi în sala de concerte bucureşteană pentru a-i aplauda pe trei tineri muzicieni laureaţi ai unor prestigioase competiţii, organizate sub egida Uniunii Europene a Concursurilor Muzicale de Tineret.