Horia Andreescu spune ca se află, la cei 66 de ani, „în deceniul de viaţă în care se formulează concluziile cele importante”
https://www.ziarulmetropolis.ro/horia-andreescu-spune-ca-se-afla-la-cei-66-de-ani-in-deceniul-de-viata-in-care-se-formuleaza-concluziile-cele-importante/

Maestrul Horia Andreescu, dirijor de recunoaştere internaţională, consideră că la 66 de ani se află „în deceniul de viaţă în care se formulează concluziile cele importante”. „Este perioada în care un artist gândeşte, poate, cu sporită aplecare asupra drumului parcurs. Este perioada în care meditezi asupra raportului dintre idealuri şi realizări. Nu poţi să nu […]

Un articol de |18 octombrie 2012

Maestrul Horia Andreescu, dirijor de recunoaştere internaţională, consideră că la 66 de ani se află „în deceniul de viaţă în care se formulează concluziile cele importante”.

„Este perioada în care un artist gândeşte, poate, cu sporită aplecare asupra drumului parcurs. Este perioada în care meditezi asupra raportului dintre idealuri şi realizări. Nu poţi să nu compari realizările cu dorinţele pe care le-ai avut de-a lungul etapelor acestui drum…”, a declarat apreciatul maestru al baghetei.
 
 
În faţa unui bilanţ, Andreescu îşi aminteşte că un alt proiect important la care s-a angajat cu peste 35 de ani în urmă a fost şi este cel legat de creaţia enesciană.

„Mă refer la creaţia simfonică a lui George Enescu precum şi la cea a creatorilor români din a doua jumătate a secolului trecut, de asemenea la creaţia actuală. Sunt lucrări intrate în memoria radioului, a televiziunii publice, a unor case de discuri din ţară şi din lume”.

Maestrul Andreescu se declară contrariat de „violenţa evenimentelor cotidiene… de la noi, din lume”.

„În plus, în contrast cu lumea atât de bogată, atât de echilibrată, de stenică a marilor clasici, nu pot să nu fiu contrariat, nu pot să nu fiu derutat de violenţa evenimentelor cotidiene… de la noi, din lume. Este un prezent pe care îl trăim, cu sau fără voinţa noastră, este o realitate pe cât de concretă pe atât de actuală, de palpabilă, un complex spiritual pe care îl retrăieşti când pătrunzi spre exemplu, în universul muzicii lui Mahler sau Sostakovici”.

Un regret al maestrului Horia Andreescu este acela că nu îşi continuă proiectul înregistrării unei integrale a simfoniilor lui Beethoven la Radio Bucureşti din cauza anulării datele prevăzute pentru concerte şi înregistrări.

*****

Dirijorul Horia Andreescu s-a născut la 18 octombrie 1946, la Braşov, unde a absolvit liceul de muzică, la secţia oboi, în 1965.

Debutul ca şef de orchestră s-a petrecut tot la Braşov, în 1967 (cu Orchestra de tineret), pe când era student la Conservatorul din Bucureşti (1965-1973), unde a frecventat şi cursurile de compoziţie. A urmat cursuri postuniversitare de dirijat la Academia din Viena (1974-1975); a fost discipol al lui Sergiu Celibidache (cursuri de măiestrie în perioada 1978-1980, la Trier şi Munchen).

Dirijor general muzical al Formaţiilor Muzicale Radio (din 1992), dirijor colaborator permanent al Filarmonicii ‘George Enescu’ (din 1987), profesor asociat la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti.

În 1989, a fondat Orchestra de cameră ‘Virtuozii din Bucureşti’.

Dirijor permanent invitat la diverse orchestre din Germania, Horia Andreescu a susţinut numeroase concerte în peste 20 de ţări europene.

A semnat peste 50 de înregistrări discografice dintre care 12 sunt la pupitrul unor importante orchestre din Europa. Alături de alte înregistrări ale dirijorului Horia Andreescu, integrala lucrărilor simfonice George Enescu, realizată pe opt CD-uri pentru firma ‘Olympia’ – Londra în cooperare cu ‘Electrecord’, s-a bucurat de multe comentarii elogioase în presa internaţională.

Horia Andreescu a obţinut premii internaţionale, iar, în 1981, Premiul criticii din Berlin. În 1997, Uniunea Criticilor Muzicali îl numeşte ‘Dirijorul anului’. A primit Ordinul Naţional ‘Steaua României’ în grad de Mare Ofiţer în anul 2000, iar în 2003 primeşte Premiul naţional UNESCO.

Sursa: Agerpres

15
/01
/24

Teatrul Maghiar de Stat Cluj își ia cu tristețe rămas bun de la actorul András Csíky, laureat al premiilor Kossuth și Jászai Mari, distins cu Premiul UNITER pentru întreaga activitate, care s-a stins din viață în data de 13 ianuarie 2024, la vârsta de 94 de ani

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).