ICR invită operatorii culturali să aplice pentru finanțare în cadrul Programului CANTEMIR 2024
https://www.ziarulmetropolis.ro/icr-invita-operatorii-culturali-sa-aplice-pentru-finantare-in-cadrul-programului-cantemir-2024/

Institutul Cultural Român anunţă lansarea ediţiei din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanţare pentru proiecte culturale destinate mediului internaţional. ICR va acorda finanţare nerambursabilă pentru iniţiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, ştiinţă/cercetare şi arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) şi artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

Un articol de Petre Ivan|11 ianuarie 2024

Evenimentele asociate proiectelor finanțate vor fi organizate exclusiv în afara țării, în intervalul 1 mai –  1 octombrie 2024.

„Consecvent cu Strategia ICR adoptată în anul 2022 și cu promisiunea făcută la relansarea în 2023 a Programului CANTEMIR, aceea de a fi un partener predictibil, Institutul Cultural Român lansează, la început de an, sesiunea 2024 a programului său de finanțare consacrat proiectelor culturale care se desfășoară în străinătate. Beneficiarii pot depune aplicații începând cu 15 ianuarie 2024, Ziua Culturii Naționale, pentru proiecte care se vor desfășura în perioada 1 mai – 1 octombrie 2024. Tema generală sub care se vor desfășura proiectele care urmează a fi selectate anul acesta este Libertate”, a declarat Liviu Jicman, președintele ICR.

Bugetul alocat în 2024 sesiunii de selecţie din cadrul Programului CANTEMIR este de 2.200.000 lei, împărțit în mod egal între cele două domenii – Arte vizuale și Artele spectacolului. Suma maximă care poate fi acordată unui proiect cultural este de 100.000 lei.

Operatorii culturali sunt invitați să depună solicitările de finanțare în perioada 15 ianuarie – 14 februarie 2024. La sesiunea de selecţie poate participa orice persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică de drept public ori privat, din România sau de pe teritoriul Uniunii Europene, care are calitatea de operator cultural, nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul local și și-a respectat obligaţiile asumate prin contractele de finanţare nerambursabilă anterioare. Documentele necesare înscrierii, incluse în regulamentul Programului, vor fi completate și transmise la adresa [email protected] într-un singur PDF (max 10MB), până la 14 februarie 2024, ora 23:59 (GMT+2).

Pentru fiecare arie, proiectele vor fi jurizate de câte o comisie de selecție alcătuită din trei membri, desemnați de Institutul Cultural Român în urma unui apel public – doi evaluatori independenți și un reprezentant al instituției finanțatoare. Evaluatorii independenți interesați să facă parte din comisia de selecție își pot depune candidatura în perioada 15 ianuarie – 08 februarie 2024, la adresa de email [email protected].

Pentru a fi eligibil, un proiect cultural trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să se desfăşoare în intervalul 1 mai –  1 octombrie 2024, după semnarea contractelor de finanțare; să se deruleze în parteneriat cu cel puţin o organizaţie culturală din ţara de desfăşurare; să nu beneficieze de alte surse de finanțare oferite de Institutul Cultural Român (inclusiv prin reprezentanțele sale din străinătate); să nu beneficieze de cofinanțare din altefonduri publice care aplică scheme de minimis/de ajutor de stat; să se adreseze publicului din străinătate.

În contextul marcării a 35 de ani de la Revoluția din 1989, tema specifică a Programului CANTEMIR 2024 este Libertate.

Programul CANTEMIR vizează excelența artistică, originalitatea, încurajarea fuziunii formelor artistice inovatoare și experimentale; dimensiunea europeană, cooperarea/coproducțiile internaționale; contribuția la creșterea vizibilităţii culturii române și a interesului pentru aceasta pe pieţele culturale internaţionale, prin facilitarea accesului la creații românești reprezentative; atragerea publicului prin valoarea și relevanța culturală/artistică a proiectului; susținerea parteneriatelor dintre operatorii culturali români și străini, pe de-o parte, şi organizaţiile culturale internaționale, pe de altă parte; reliefarea unor teme culturale de actualitate, specifice anului cultural 2024 (ex. marcarea a 35 de ani de la Revoluția din 1989). Proiectele realizate în parteneriat cu ICR nu sunt eligibile, acestea făcând obiectul altor programe şi priorităţi ale ICR.

Toate detaliile despre etapele de selecție, modalitatea de finanțare și termenele de depunere a proiectelor se regăsesc în Regulamentul Programului CANTEMIR 2024: icr.ro/program-cantemir-2024

Detalii despre proiectele câștigătoare la ediția din 2023 a Programului CANTEMIR: icr.ro/categorii/programul-cantemir

27
/02
/24

Între 6 și 7 aprilie va avea loc Digital Nomad Summit, conferința dedicată celor care vor să lucreze și să trăiască oriunde în lume. Timp de două zile, 12 speakeri locali și internaționali vor oferi inspirație, povești și instrumente valabile pentru cei care vor să-și schimbe locuința și să lucreze din Asia sau Europa.

15
/02
/24

Pe 26 martie 2024, începând cu orele 18.30, Opera Națională București va găzdui o ediție specială din ciclul de conferințe SCENA GÂNDIRII. Evenimentul, desfășurat sub titlul „Universitate, societate, creativitate”, va aduce pe scenă trei rectori ai unora dintre cele mai reprezentative universități românești.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

15
/12
/20

TOP Ce filme româneşti de ficţiune merită reţinute din acest an 2020 în care cinematografia a fost dată peste cap? Cu ce mai rămânem în afară de două încercări radicale ale unor regizori consacraţi, precum „Tipografic Majuscul”, de Radu Jude, şi „Malmkrog”, de Cristi Puiu?

29
/12
/19

TOP A fost o ediţie foarte bună a festivalului de la Cannes, aşa că topul meu de final de an, care inevitabil e unul subiectiv, e influenţat de asta. Cap de listă e, totuşi, extraordinarul câştigător de la Berlin. Filmele-vedetă de la Veneţia nu m-au impresionat.

23
/12
/19

ANALIZĂ A fost un an cu de toate pentru cinematografia română: succese internaționale, apariția unor noi voci promițătoare, cineaști care se reinventează, prelungiri reușite ale realismului Noului Val, epigonism, insistența pe tema comunismului, filme de public, dar și un scandal în jurul concursului organizat de Centrul Național al Cinematografiei.

06
/09
/19

Invitată a celei de-a şaptea ediţii a Alba Iulia Music & Film Festival (30 august - 1 septembrie), eveniment organizat de TIFF, Maia Morgenstern a vorbit, la o întâlnire cu publicul, despre cinema, despre cum a ajuns actriţă, despre „Balanţa” şi Lucian Pintilie, despre generaţii şi despre seriale.

05
/09
/19

Colaborator al Ziarului Metropolis, Mihai Cristea a fost din nou la Festivalul de la Veneţia, de unde a scris despre câteva titluri: de la filme americane dezamăgitoare ca ”Ad Astra”, de James Gray, sau ”The Laundromat”, de Steven Sorderbergh, şi până la filme ambiţioase ca „Ema”, de Pablo Larrain, şi „Martin Eden”, de Pietro Marcello.

03
/07
/19

INTERVIU „Învăț film pe măsură ce îmi fac filmele”, spune cunoscutul cineast filipinez Brillante Mendoza, într-un interviu exclusiv pentru Ziarul Metropolis. Regizorul vorbește despre importanța premiilor și își explică stilul special de lucru, dar și motivele pentru care este interesat de aspectele sociale din Filipine.

07
/05
/19

PREVIEW Cu „La Gomera”, Corneliu Porumboiu a ajuns în sfârșit acolo unde îi era locul: în Competiția de la Cannes, cel mai important festival de film. El concurează pentru Palme d`Or cu cineaști-cult ca Almodóvar, frații Dardenne, Jarmusch, Kechiche, Loach, Malick sau Tarantino. La ce să ne așteptăm?

06
/01
/19

PREVIEW Anul 2019 se anunță promițător pentru cinematografia română. Cele mai așteptate sunt noile filme realizate de Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, cu o potențială premieră la Cannes. Tot în acest an va ieși în săli și „Nu mă atinge-mă”, controversatul debut al Adinei Pintilie.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

09
/12
/18

TOP Am ales cele mai relevante filme românești ale anului, din cele 25 de titluri de ficțiune care au ajuns în 2018 în cinematografe. Nu a fost un an rău: cinema-ul românesc a continuat să impresioneze în festivaluri, iar unul dintre filme, „Moromeții 2”, a stabilit chiar un record de spectatori.